Στη διευκρίνηση ότι η πρόσληψη περίπου 6.667 μονίμων υπαλλήλων δεν αφορά σε «προσλήψεις στο δημόσιο αλλά προσλήψεις μόνιμου προσωπικού μέσω διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, στον τομέα της καθαριότητας στο σύνολο των 325 δήμων της χώρας», προχώρησε μέσω συνέντευξής του στην εφημερίδα ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ της Λάρισας, ο υπουργός Εσωτερικών Πάνος Σκουρλέτης.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση είπε ότι «πρόκειται για εργαζόμενους στον τομέα των ανταποδοτικών υπηρεσιών με σταθερή σχέση εργασίας, αντί του καθεστώτος των ανανεούμενων συμβάσεων που κρατούσαν σε εργασιακή ομηρία ένα μεγάλο αριθμό εργαζομένων, παρόλο που κάλυπταν διαρκείς και πάγιες ανάγκες. Ο αριθμός δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί αλλά αναμένεται να κινηθεί στα επίπεδα που αναφέρατε».
Ως προς τη διαχείριση των απορριμμάτων, ο υπουργός Εσωτερικών, ανέφερε ότι με την ολοκλήρωση του ΕΣΔΑ και των ΠΕΣΔΑ υπάρχει ένας σχεδιασμός που, σε γενικές γραμμές, κινείται στη λογική της προώθησης της ανακύκλωσης μέσω της διαλογής στην πηγή και της μείωσης του όγκου των απορριμμάτων.
Πρόσθεσε ότι, προετοιμάζεται νομοσχέδιο που θα περιλαμβάνει αλλαγές σε πολλά πεδία της Αυτοδιοίκησης, ένα από τα οποία αφορά το εκλογικό σύστημα, όπου θα προταχθεί η απλή αναλογική, ενώ ταυτόχρονα η κυβέρνηση μελετά την ενδυνάμωση των τοπικών Συμβουλίων.
Ο υπουργός Εσωτερικών αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα αλλαγών στον «Καλλικράτη» μέσω ενός διαλόγου με τους αιρετούς και των δύο βαθμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενώ η κυβέρνηση σκοπεύει να αλλάξει τον τρόπο κατανομής των πόρων με τους οποίους χρηματοδοτείται η Αυτοδιοίκηση για να γίνει δικαιότερο το σύστημα.
Ως προς το θέμα της αποκέντρωσης, τόνισε ότι το πρώτο βήμα είναι η πλήρης καταγραφή των αρμοδιοτήτων ενώ σε ό,τι αφορά την αποκέντρωση και πόρων, είπε ότι η κυβέρνηση δημιουργεί τη βάση και των επόμενων αλλαγών που θα εναρμονιστούν με την πορεία ανάκαμψης της οικονομίας και της χώρας .
Αναφορικά με τις δημόσιες συμβάσεις και τους ΟΤΑ, είπε ότι το υπουργείο Εσωτερικών σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Οικονομίας και με την ΚΕΔΕ επιχειρεί να απλουστεύσει τις διαδικασίες για τη συντόμευση της εκτέλεσης έργων στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για κάθε είδους προμήθειες, διαγωνισμούς, δημόσιες συμβάσεις και έργα που την αφορούν χωρίς εκπτώσεις στην τήρηση κανόνων που σχετίζονται με τη διαφύλαξη του δημόσιου συμφέροντος.
Αναλυτικά η συνέντευξη του ΥΠΕΣ Π. Σκουρλέτη στην εφημερίδα «Ελευθερία» της Λάρισας και στην δημοσιογράφο Αλεξάνδρα Φωτάκη
Είδαμε πρόσφατα ρατσιστικές επιθέσεις εναντίον μεταναστών στον Ασπρόπυργο από 17χρονους οι οποίοι όπως έγινε γνωστό ήταν και «εκπαιδευμένοι». Σε ομιλία σας στην Ημέρα της Αστυνομίας ζητήσατε από τους αστυνομικούς να μην δείχνουν ανοχή σε ρατσιστικές επιθέσεις. Θεωρείτε ότι έχουμε αύξηση της ρατσιστικής βίας στην Ελλάδα και πώς το εξηγείτε; Ποια η στάση της ΕΛΑΣ απέναντι σε τέτοια φαινόμενα και γιατί προκάλεσε τη δική σας αναφορά;
Δεν θεωρώ πως έχουμε μια έξαρση των ρατσιστικών φαινομένων. Αν αναλογιστούμε πως από τη χώρα μας πέρασαν λόγω του μεταναστευτικού πάνω από ένα εκατομμύριο άνθρωποι, τότε τα προβλήματα είναι λίγα. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως δεν γινόμαστε κάποιες φορές μάρτυρες τέτοιων γεγονότων, ούτε βέβαια πως δεν θα πρέπει διαρκώς να είμαστε σε εγρήγορση για να αντιμετωπίσουμε και να απομονώσουμε τέτοιες καταστάσεις. Η ΕΛΑΣ έχει κάνει βήματα σε αυτήν την κατεύθυνση και κινείται σε μια αντίστοιχη λογική, όπως εξυπακούεται για κάθε σύγχρονη αστυνομία σε μια δημοκρατική ευρωπαϊκή χώρα. Να σας θυμίσω πως πριν μερικά χρόνια είχαμε τις συστηματικές επιθέσεις, κατά μεταναστών, των “ταγμάτων εφόδου” της ναζιστικής Χρυσής Αυγής. Εκείνη η πρακτική απομονώθηκε πολιτικά από τη συντριπτική πλειοψηφία της κοινωνίας, ενώ η ναζιστική οργάνωση βρίσκεται στη δικαιοσύνη για εκείνες τις επιθέσεις, αλλά και για τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα. Είναι χρέος των πολιτικών κομμάτων, της εκπαίδευσης, της κάθε οικογένειας, των ανθρώπων του πολιτισμού να δημιουργούμε αντιρατσιστικά αντισώματα σε κάθε νέο και νέα, σε κάθε συμπολίτη μας.
Σύμφωνα με πληροφορίες πρόκειται να προχωρήσετε σε 6.667 προσλήψεις μόνιμων υπαλλήλων στο δημόσιο, εκ των οποίων και 207 στη Λάρισα. Τι προβλήματα αναμένεται να λυθούν με τις συγκεκριμένες προσλήψεις και ποιους αφορούν;
Να σας διευκρινίσω πως δεν πρόκειται για προσλήψεις στο δημόσιο, αλλά για προσλήψεις μόνιμου προσωπικού, μέσω διαγωνισμού του ΑΣΕΠ, στο τομέα της καθαριότητας για το σύνολο των 325 δήμων της χώρας. Πρόκειται λοιπόν για εργαζόμενους στο τομέα των ανταποδοτικών υπηρεσιών με σταθερή σχέση εργασίας, αντί του καθεστώτος των ανανεούμενων συμβάσεων που κρατούσαν σε εργασιακή ομηρία ένα μεγάλο αριθμό εργαζομένων, παρόλο που κάλυπταν διαρκείς και πάγιες ανάγκες. Ο αριθμός δεν έχει ακόμα οριστικοποιηθεί αλλά αναμένεται να κινηθεί στα επίπεδα που αναφέρατε.
Σκουπίδια: ένα μεγάλο ζήτημα, που κάθε φορά διευθετείται και πάντα τελικά παραμένει. Ποια βήματα έχουν γίνει τόσο με τους εργαζόμενους, όσο και με τη διαχείριση των απορριμμάτων;
Σχετικά με τους εργαζόμενους σας απάντησα ήδη, παρουσιάζοντας σας εν συντομία τι πρόκειται να κάνουμε, θέλω όμως να προσθέσω πως η λύση του διαγωνισμού που προωθήσαμε είναι, τελικώς, μια εξυγιαντική και προωθητική απάντηση απέναντι στον «γόρδιο δεσμό» που είχε δημιουργηθεί με ευθύνη των προηγούμενων κυβερνήσεων σε βάρος των εργαζομένων αλλά και των δημοτών. Σε σχέση με τη διαχείριση των απορριμμάτων νομίζω πως έχουμε κάνει ένα σημαντικό βήμα με την ολοκλήρωση του ΕΣΔΑ και των ΠΕΣΔΑ. Έχουμε λοιπόν στα χέρια μας έναν σχεδιασμό που, σε γενικές γραμμές, κινείται στη λογική της προώθησης της ανακύκλωσης μέσω της διαλογής στην πηγή και της μείωσης του όγκου των απορριμμάτων. Υπάρχουν αρκετές μελέτες για έργα που έχουν ωριμάσει και πληρούν τους αναγκαίους όρους για τη χρηματοδότησή τους. Βεβαίως από τον σχεδιασμό μέχρι την υλοποίηση υπάρχει απόσταση.
Εκφράσατε την πρόθεση για κατάθεση νομοσχεδίου που θα αφορά τις αυτοδιοικητικές εκλογές και μάλιστα εντός του έτους. Ταχθήκατε μάλιστα υπέρ της απλής αναλογικής. Σε ποιες γραμμές θα κινείται το νομοσχέδιο αυτό και ποιες είναι οι δικλείδες ασφαλείας για να εφαρμοστεί η απλή αναλογική;
Η απλή αναλογική είναι μια σημαντική παράμετρος της προωθούμενης αναθεώρησης του θεσμικού πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, του «Καλλικράτη». Ωστόσο, δεν είναι το μοναδικό, ούτε το κύριο ζήτημα αυτού του εγχειρήματος. Μία τέτοιου είδους παρέμβαση έχει, εκ των πραγμάτων, συνολικό χαρακτήρα ακόμη και αν η συγκυρία θέτει περιορισμούς. Ταυτόχρονα, δεν πρέπει να υποτιμούμε τις αλληλεπιδράσεις στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. Οπότε, ετοιμάζουμε ένα νομοσχέδιο που θα περιλαμβάνει αλλαγές σε πολλά πεδία της Αυτοδιοίκησης, ένα από τα οποία αφορά το εκλογικό σύστημα, όπου θα προταχθεί η απλή αναλογική. Εδώ και πάρα πολλά χρόνια βιώνουμε μια αντιπροσωπευτική υστέρηση που είναι αναντίστοιχη με το πραγματικό επίπεδο πολιτικής ωριμότητας της ελληνικής κοινωνίας. Είναι πάρα πολύ συγκεκριμένα τα θέματα που απασχολούν τις τοπικές κοινωνίες και, θα έλεγα, εύλογες οι λύσεις τους σε αρκετές περιπτώσεις. Η απλή αναλογική αποτυπώνει με γνήσιο τρόπο τους λαϊκούς συσχετισμούς και στους δήμους και στις Περιφέρειες. Θεωρώ ότι μπορεί να λειτουργήσει αναζωογονητικά, να φέρει νέες δυνάμεις στο προσκήνιο, να συντελέσει στην κοινωνική χειραφέτηση περισσότερων δυνάμεων με πολύ θετικά αποτελέσματα για τον τόπο τους.
Προσανατολιζόμαστε σε ένα σύστημα που οι έδρες θα κατανέμονται στη βάση της πραγματικής εκλογικής δύναμης και δεν θα παίρνει τη «μερίδα του λέοντος» ο επικρατέστερος της δεύτερης Κυριακής, ανεξάρτητα από τα ποσοστά που κατέγραψε την πρώτη. Κι επειδή ρωτούν πολλοί, δεν καταργούνται τα τοπικά Συμβούλια, αντιθέτως μελετούμε την ενδυνάμωσή τους. Τα υπόλοιπα, μαζί με τις δικλείδες ασφαλείας για τη διακυβέρνηση των δήμων, που μπορεί, για παράδειγμα, να αφορούν στην εξασφάλιση έγκρισης του προϋπολογισμού, θα είμαστε έτοιμοι να τα αναπτύξουμε λίγο πιο μετά.
Θα πρέπει να περιμένουμε αλλαγές και στον εκλογικό νόμο όσον αφορά τις εθνικές εκλογές; Τι θα γίνει με το μπόνους των 50 εδρών στο πρώτο κόμμα;
Το θέμα του εκλογικού νόμου για τις εθνικές εκλογές έχει απαντηθεί με τη ψήφιση της απλής αναλογικής που θα εφαρμοσθεί στις μεθεπόμενες εκλογές. Καμία άλλη αλλαγή δεν προβλέπεται.
Έχετε αναγνωρίσει και δημόσια τα προβλήματα του Καλλικράτη, ενώ είναι γνωστό ότι οι δήμοι αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα σε πόρους και δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν στις βασικές τους ανάγκες. Πώς μπορούν να λυθούν αυτά τα ζητήματα;
Ο «Καλλικράτης» ψηφίστηκε το 2010 και τέθηκε σε εφαρμογή το 2011. Έχουν περάσει αρκετά χρόνια κατά τη διάρκεια των οποίων αναδείχθηκαν οι αδυναμίες και τα προβλήματα στα οποία αναφέρεστε. Η παράλληλη εκδήλωση της οικονομικής κρίσης, η οποία αποκάλυψε και τη σαθρότητα του μεταπολιτευτικού μοντέλου ανάπτυξης, χειροτέρεψε την κατάσταση. Σε καθεστώς επιτροπείας οι δήμοι έχασαν πάνω από το 60% των εσόδων τους. Ο «Καλλικράτης» επιχείρησε να συγχρονίσει την Τοπική Αυτοδιοίκηση με τα οικονομικά δεδομένα της κρίσης. Επόμενο ήταν να μη καταφέρει να «συμφιλιώσει» τη λειτουργία της με τις βίαιες συρρικνώσεις δαπανών. Προώθησε ώριμες αλλαγές, μα επέβαλε και στρεβλώσεις. Επιχείρησε να περιορίσει τις σπατάλες και «ενοχοποίησε» τις δαπάνες ή θέσπισε απαγορευτικές διαδικασίες για την διεκπεραίωση αναγκαίων παρεμβάσεων στους πολύ μεγάλους δήμους που δημιουργήθηκαν. Όλα αυτά μας οδηγούν στην αναγκαιότητα των αλλαγών στις οποίες αναφέρθηκα και πριν, για τις οποίες ξεκινήσαμε έναν πρωτόγνωρο, σε διάρκεια και βάθος, διάλογο με τους αιρετούς και των δύο βαθμών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Οι προσδοκίες του κόσμου από την κυβέρνηση είναι μεγάλες. Σας διαβεβαιώνω ότι και οι προσπάθειες που καταβάλλονται είναι εξίσου μεγάλες. Είπαμε και το κάναμε πράξη, ότι το 2017 θα ήταν η τελευταία χρονιά μείωσης της κρατικής χρηματοδότησης προς τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Σκοπεύουμε να αλλάξουμε τον τρόπο κατανομής των ΚΑΠ, των πόρων με τις οποίους χρηματοδοτείται η Αυτοδιοίκηση, για να γίνει δικαιότερο το σύστημα. Θέλουμε να αλλάξουμε την κατηγοριοποίηση των δήμων για να αμβλύνουμε τις ανισότητες μεταξύ τους. Θα ενισχύσουμε τις δυνατότητές τους για αναπτυξιακές δραστηριότητες. Ίσως, σε πρώτη φάση, η παρέμβασή μας να μην είναι όσο ριζική θα θέλαμε, μολαταύτα θα γίνουν πολλά και σημαντικά.
Οι φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης ζητούν αποκέντρωση όχι μόνο αρμοδιοτήτων αλλά και πόρων. Θεωρείτε ότι μπορείτε να το κάνετε πράξη, γιατί η μεταβίβαση αρμοδιοτήτων και ευθυνών, χωρίς τους αντίστοιχους πόρους έχουν φέρει αρκετούς δήμους σε εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση.
Στο θέμα των αρμοδιοτήτων έχουμε ξεκινήσει μια δουλειά που δεν έχει επαναληφθεί. Η συζήτηση για την μεταφορά τους κρατάει χρόνια, αλλά οι παλαιότερες νομοθετικές ρυθμίσεις είχαν αποσπασματικό χαρακτήρα ή, πολλές φορές, υπηρετούσαν συγκυριακές ανάγκες. Γι’ αυτό και σήμερα συνεχίζεται η αντιπαράθεση για το ποιος κάνει τι σε πολλές περιπτώσεις. Υπάρχει σύγχυση, αλληλοεπικαλύψεις, μα και γραφειοκρατία που καθυστερεί ή και ακυρώνει στην πράξη πολλές αναγκαίες παρεμβάσεις. Εμείς αποφασίσαμε να αρχίσουμε από την πλήρη καταγραφή των αρμοδιοτήτων. Αν λυθεί αυτό το «κουβάρι» θα κάνουμε ένα τεράστιο βήμα που θα συμβάλλει στο μέγιστο βαθμό σε αποσαφηνίσεις για το πώς θα συμπλέκονται η Κεντρική Διοίκηση, ο Δήμος και η Περιφέρεια στον τομέα των αρμοδιοτήτων.
Έχετε δίκιο βεβαίως, για την αναγκαιότητα μεταφοράς πόρων μαζί με τις αρμοδιότητες. Σκοπός δεν είναι να φέρουμε σε πιο δύσκολη θέση τους Δήμους και τις Περιφέρειες, αλλά να διευκολύνουμε την κατάσταση. Αυτός είναι και ο λόγος που μίλησα προηγουμένως για περιορισμούς λόγω της συγκυρίας. Είμαστε υποχρεωμένοι να λάβουμε υπόψη μας τη δεδομένη πραγματικότητα στο δημοσιονομικό πεδίο και να μη κάνουμε αλλαγές που δεν θα μπορούν να υποστηριχθούν. Δεν ωραιοποιούμε καταστάσεις και δεν υποσχόμαστε τα πάντα σε όλους. Πιστεύω ότι οι αιρετοί το έχουν καταλάβει και εκτιμούν τις ειλικρινείς προσπάθειες που γίνονται. Αυτό που μπορώ να πω με απόλυτη βεβαιότητα είναι ότι δημιουργούμε τη βάση και των επόμενων αλλαγών, που θα εναρμονιστούν με την πορεία ανάκαμψης της οικονομίας και της χώρας μας.
Δημόσιες συμβάσεις και ΟΤΑ. Ποια προβλήματα εντοπίζετε και πώς μπορεί να γίνει ο νόμος πιο λειτουργικός και αποτελεσματικός;
Το κυριότερο πρόβλημα που καλούμαστε να λύσουμε είναι οι καθυστερήσεις στην ωρίμανση μελετών και στην υλοποίηση έργων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ως αποτέλεσμα δυσκολιών διεκπεραίωσης των διαδικασιών, οι οποίες σχετίζονται και με τις ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό. Μάλιστα, αυτό συμβαίνει ενώ τα απαραίτητα κονδύλια έχουν εξασφαλιστεί. Όπως έχω ξαναπεί, δεν έχουμε την πολυτέλεια να αφήνουμε το χρόνο να κυλά, ειδικά σε αυτές τις περιπτώσεις. Γι’ αυτό, συνεργαζόμαστε ήδη με τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Οικονομίας και με την ΚΕΔΕ ώστε να κάνουμε πιο απλές τις διαδικασίες για τη συντόμευση της εκτέλεσης έργων στο χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για κάθε είδους προμήθειες, διαγωνισμούς, δημόσιες συμβάσεις και έργα που την αφορούν. Αυτό, βεβαίως, δεν σημαίνει ότι θα κάνουμε εκπτώσεις στην τήρηση κανόνων που σχετίζονται με τη διαφύλαξη του δημόσιου συμφέροντος.
Οι λεπτομέρειες της παρέμβασής μας συζητούνται ήδη από κοινή ομάδα εργασίας που θα εξετάσει και τις νομοθετικές απαιτήσεις, με στόχο να προωθηθούν το συντομότερο οι αλλαγές, όπως, για παράδειγμα, αυτή της δυνατότητας των δήμων να συνάπτουν προγραμματικές συμφωνίες μεταξύ τους για να αξιοποιούν από κοινού τα στελέχη τους.
Κλίμα αναστάτωσης επικρατεί από τις αρχές του χρόνου στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Θεσσαλίας – Στ. Ελλάδας, εξαιτίας αλλεπάλληλων αποφάσεων του νέου Συντονιστή με τις οποίες προχωρά σε αλλαγές προϊσταμένων χωρίς να λειτουργούν υπηρεσιακά συμβούλια. Μάλιστα έφτασε στο σημείο να καθαιρέσει ακόμη και θανόντα δασάρχη (!), ενώ σε μια άλλη περίπτωση που προκάλεσε και τη δική σας παρέμβαση καθαίρεσε συνταξιοδοτηθέντα διευθυντή δασών. Κι ενώ εσείς ακυρώσατε την απόφαση του Συντονιστή, αυτή δεν εφαρμόζεται αλλά έρχεται στη συνέχεια ο αναπληρωτής του να την επαναλάβει, γεγονός που προκάλεσε εισαγγελική παρέμβαση. Ποια είναι η θέση του υπ. Εσωτερικών για όλα αυτά;
Όλες οι κινήσεις και οι τοποθετήσεις εντός των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων οφείλουν να κινούνται μέσα στο πλαίσιο της νομιμότητας. Πάντως θα σας συνιστούσα να μην υιοθετείτε άκριτα όσα κυκλοφορούν και λέγονται.
Έχετε πει ότι η πραγματική απειλή για τον ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι η δυναμική της ΝΔ, αλλά το ποσοστό αποχής στις επόμενες εκλογές όποτε γίνουν αυτές. Πότε θεωρείτε ότι θα γίνουν αυτές και σε τι θεωρείτε ότι θα οφείλεται η αποχή; Ο ΣΥΡΙΖΑ έχει απομακρυνθεί από τις προεκλογικές του υποσχέσεις;
Η ΝΔ παρουσιάζει μεγάλη συσπείρωση σε σχέση με αυτούς που την είχαν ψηφίσει στις προηγούμενες εκλογές αλλά ανύπαρκτη δυναμική, πράγμα που σημαίνει πως δεν κερδίζει νέους ψηφοφόρους. Το αποτέλεσμα των επόμενων εκλογών θα καθορισθεί από τις σχέσεις του ΣΥΡΙΖΑ με τη κοινωνία, αν δηλαδή μπορέσει να εκφράσει της ανάγκες της και πείσει πως η κυβερνητική του θητεία υπήρξε, παρά τις πολλαπλές δυσκολίες, η καλύτερη δυνατή και πως ταυτόχρονα αξίζει να του δοθεί μια νέα ευκαιρία. Όλα αυτά βέβαια είναι νωρίς για να αξιολογηθούν. Οι εκλογές αργούν.
Με αφορμή το Ελληνικό ταχθήκατε υπέρ των επενδύσεων αλλά με ίδιους κανόνες για όλους; Στην Ελλάδα υπάρχουν κανόνες ή μόνο γραφειοκρατία και πόσο ελκυστική είναι η χώρα μας για επενδύσεις;
Βεβαίως υπάρχουν κανόνες και πρέπει να γίνονται σεβαστοί από όλους χωρίς διακρίσεις. Το πρόβλημα γεννιέται όταν αναπτύσσονται υπόγειες σχέσεις διαπλοκής και οι κανόνες γίνονται «λάστιχο» για να παρακάμπτονται. Δυστυχώς αυτή είναι η εμπειρία από την εποχή του γαλαζοπράσινου δικομματισμού. Το θέμα της γραφειοκρατίας είναι υπαρκτό, αλλά όχι αξεπέραστο. Βεβαίως κάποιοι, στο όνομα του περιορισμού της γραφειοκρατίας, επιδιώκουν την κατάλυση των πάντων γιατί έτσι βολεύει ορισμένους. Πέρα όμως από αυτά η Ελλάδα αναμφισβήτητα αποτελεί χώρα ελκυστική για επενδύσεις κάτι που επισημαίνεται από διάφορους διεθνείς επενδυτικούς φορείς. Δεν είναι τυχαίο πως το πρώτο εξάμηνο τους έτους υλοποιούνται επενδυτικά σχέδια άνω των 2 δισ. ευρώ, ποσό ρεκόρ, μετά από πάρα πολλά χρόνια.
Τι συμβαίνει με τις αποκρατικοποιήσεις; Είχατε κάνει δηλώσεις με αιχμή τη ΔΕΗ, χαρακτηρίζοντας τα τεχνικά κλιμάκια «βαποράκια συμφερόντων» και είχατε μιλήσει για στημένους διαγωνισμούς. Επιμένετε στις δηλώσεις και τι στοιχεία έχετε;
Υφίσταται μια υπερδιαστασιολόγηση στο θέμα των αποκρατικοποιήσεων. Κάποιοι, εσφαλμένα κατά τη γνώμη μου, θεωρούν πως το κλειδί για την ανάπτυξη βρίσκεται εκεί. Υπάρχουν ιδιωτικοποιήσεις επωφελείς, αλλά και άλλες οι οποίες είναι αχρείαστες. Το κλειδί, όμως, της ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία δεν βρίσκεται εκεί. Γνωρίζετε βέβαια πως, σε αρκετές περιπτώσεις, ήμασταν δεσμευμένοι από τις προηγούμενες κυβερνήσεις να προχωρήσουμε σε αυτή την κατεύθυνση. Σε αρκετές, δε, περιπτώσεις πετύχαμε σημαντικές βελτιώσεις στους όρους αυτών των ιδιωτικοποιήσεων. Όσον αφορά στην περίπτωση της ΔΕΗ θεωρώ απολύτως ξεπερασμένη και εμμονική τη θέση για την ιδιωτικοποίησή της, λαμβάνοντας υπόψη τις αλλαγές που έχουν συντελεσθεί στην αγορά ενέργεια. Όπως αντιλαμβάνεστε επιμένω στην τοποθέτηση μου στο θέμα αυτό. Ο αγώνας για μια ισχυρή Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού σε μια ανοιχτή αγορά ενέργειας είναι επιβεβλημένος.
Πώς αποτιμάτε το ταξίδι του Πρωθυπουργού στις ΗΠΑ και πώς χαρακτηρίζετε τις αντιδράσεις που το ακολούθησαν;
Ήταν ένα ταξίδι με πολλές πλευρές στο πλαίσιο μιας πολυδιάστατης εξωτερικής πολιτικής που ακολουθεί η κυβέρνηση μας. Ως προς το εξοπλιστικό πρόγραμμα προφανώς μένει να αποσαφηνισθούν αρκετά ζητήματα. Σε κάθε περίπτωση ο ελληνικός λαός απαιτεί, και δικαίως, τα χρήματα που δίδονται για τους εξοπλισμούς να μην πηγαίνουν σε μίζες. Είναι εξίσου όμως σημαντικό τέτοιου είδους επιλογές να εντάσσονται στρατηγικά στο πλαίσιο μιας πολιτικής αποκλιμάκωσης των εξοπλισμών. Κάτι τέτοιο προϋποθέτει κατά κύριο λόγο, την ειρηνική επίλυση των οποίων διαφορών μας με τη γειτονική μας Τουρκία με διάλογο και αμοιβαίο σεβασμό. Στον τομέα των επενδύσεων και της οικονομίας, αναμφίβολα ο απόηχος του ταξιδιού ήταν θετικός. Όσον αφορά τις αντιδράσεις της αντιπολίτευσης, τις κρίνω αμήχανες.
Ο Πρωθυπουργός στο ταξίδι του στις ΗΠΑ είπε ότι «η Ελλάδα επέστρεψε» (Greece is back). Θεωρείτε ότι η χώρα βγαίνει από την οικονομική κρίση και αν ναι πότε αυτό θα γίνει αισθητό και στην καθημερινότητα των πολιτών;
Πράγματι η χώρα έχει όλες τις προϋποθέσεις για να βγει από την οικονομική κρίση και θα προσέθετα ότι σε αυτή τη φάση βρίσκεται πιο κοντά από κάθε άλλη φορά. Πολλά θα εξαρτηθούν από το μέγεθος της ανάπτυξης το αμέσως επόμενο διάστημα, αλλά και από τη στάση των κάθε λογής κέντρων που επηρεάζουν τα πράγματα. Όσο πιο υψηλός είναι ο ρυθμός μεγέθυνσης της οικονομίας τόσο πιο δυνατό θα είναι να κάνουμε τις αναγκαίες αλλαγές που σχετίζονται με τις δεσμεύσεις της χώρας στη μετά το μνημόνιο εποχή. Κατανοώ απόλυτα αυτό που με ρωτάτε, δεν αρκεί να ευημερούν οι αριθμοί για να βελτιώνεται η ζωή των ανθρώπων. Από το σημείο αυτό και μετά μπαίνει το θέμα της δίκαιης ανάπτυξης. Μια υπόθεση που μόνο μια κυβέρνηση με κοινωνική ευαισθησία μπορεί να φέρει σε πέρας και όχι βέβαια μια σκληρά νεοφιλελεύθερη κυβέρνηση με ανύπαρκτη κοινωνική ανησυχία.