Με Τροπολογία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας ρυθμίζεται το θέμα της καταβολής του τέλους ταφής απορριμμάτων που υποχρεούνται να καταβάλουν οι δήμοι της χώρας, αλλά μόνο για το έτος 2022.
Ειδικότερα σύμφωνα με το άρθρο 2 της τροπολογίας το υπουργείο Εσωτερικών αναλαμβάνει να καταβάλλει αντί των δήμων στον ΕΟΑΝ το ποσό έως 60 εκ. ευρώ που έπρεπε να καταβάλλουν οι δήμοι. Ωστόσο το ποσό εξακολουθεί να επιβαρύνει τους δήμους, καθώς τα έως 60 εκ. ευρώ θα παρακρατηθούν το 2024 από την τακτική τους χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό (ΚΑΠ) το 2024 (άρθρο 259, ν. 3852/2020.
Επίσης με την ίδια ρύθμιση απεμπλέκεται το τέλος ταφής από την κατάρτιση του κανονισμού τιμολόγησης των ΦοΔΣΑ «στο γενικότερο πλαίσιο εξορθολογισμού της διαχείρισης αποβλήτων».
Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση ο λόγος που προωθείται από το υπουργείο Εσωτερικών η συγκεκριμένη ρύθμιση είναι πως υπάρχει σημαντική καθυστέρηση εκ μέρους των δήμων στην εφαρμογή του μέτρου για το 2022. “Το τέλος έπρεπε ήδη, σύμφωνα με τις υφιστάμενες διατάξεις να έχει ενσωματωθεί στον κανονισμό τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ και να ακολουθηθεί η διαδικασία είσπραξης αυτού σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στις υφιστάμενες διατάξεις. Για την εφαρμογή του μέτρου και προς επίλυση των ζητημάτων που τίθενται από τους ΟΤΑ α΄ βαθμού, θεωρείται σκόπιμο να απεμπλακεί αφενός το τέλος ταφής από τον κανονισμό τιμολόγησης των ΦΟΔΣΑ και αφετέρου και μόνο για το έτος 2022, το οφειλόμενο ποσό των ΟΤΑ α΄βαθμού ύψους έως 60 εκατομμύρια ευρώ, να καταβληθεί στον ΕΟΑΝ από το υπουργείο Εσωτερικών, ενώ το ποσό αυτό προβλέπεται να παρακρατείται το έτος 2024 από τους προβλεπόμενους στο άρθρο 259 του ν. 3852/2020 πόρους που εγγράφονται στον προϋπολογισμό του Υπουργείου».
Αναστολή καταβολής του τέλους ταφής έως το τέλος του 2023 ζητά η Αυτοδιοίκηση
Ωστόσο η προωθούμενη ρύθμιση δεν ανταποκρίνεται στο αίτημα της Αυτοδιοίκησης και της ΚΕΔΕ για αναστολή της καταβολής του τέλους ταφής έως 31 Δεκεμβρίου του 2023, καθόσον όπως τονίζεται στην απόφαση του τελευταίου συνεδρίου της ΚΕΔΕ: «Δεν είναι δυνατόν να καλούνται οι Δήμοι και οι δημότες να πληρώσουν την έλλειψη των απαραίτητων υποδομών για τη φιλική προς το περιβάλλον διαχείριση των απορριμμάτων, ο σχεδιασμός και υλοποίηση των οποίων αποτελεί ευθύνη του Κεντρικού Κράτους».
Τι προβλέπει η παρ. 10 του άρθρου 2 της τροπολογίας
Σύμφωνα με την παρ. 10 του άρθρου 2 της τροπολογίας:
“Το οφειλόμενο ποσό των ΟΤΑ α΄ βαθμού για το τέλος ταφής του έτους 2022, ύψους έως εξήντα εκατομμυρίων ευρώ (60.000.000) ευρώ, καταβάλλεται στον ΕΟΑΝ, από του υπουργείο Εσωτερικών, εις βάρος των εγγεγραμμένων στον προϋπολογισμό των πιστώσεων, για τους ΟΤΑ α΄ βαθμού, κατόπιν ισόποσης ενίσχυσής τους από τον κρατικό προϋπολογισμό, μέχρι την 31η Μαΐου 2023. Το ποσό αυτό παρακρατείται το έτος 2024 από τους προβλεπόμενους στο άρθρο 259 του ν. 3852/2020 (Α΄87) πόρους που εγγράφονται στον προϋπολογισμό του υπουργείου Εσωτερικών. Η παρακράτηση του ανωτέρω ποσού από κάθε ΟΤΑ α΄ βαθμού, πραγματοποιείται κατά ΄το έτος 2024, στο πλαίσιο της μηνιαίας διαδικασίας κατανομής των πόρων του άρθρου 259 του ν.3852/2020 από το υπουργείο Εσωτερικών, με στοιχεία της Γενικής Γραμματείας Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Επιπλέον οφειλόμενο ποσό των ΟΤΑ α΄ βαθμού για το τέλος ταφής του έτους 2022, πέραν των εξήντα εκατομμυρίων (60.000.000) ευρώ, καταβάλλεται από τους ΟΤΑ α΄βαθμού, σύμφωνα με την παρ. 4 του ίδιου άρθρου”.
Τι προβλέπει το άρθρο 38 του ν. 4819/2021 για το τέλος ταφής
Να θυμίσουμε ότι από την 1η Ιανουαρίου 2022 άρχισε η εφαρμογή και θα επιβάλλεται τέλος ταφής για τις ποσότητες ανεπεξέργαστων αστικών αποβλήτων που διατίθενται σε χώρους υγειονομικής ταφής καθώς και για τα υπολείμματα επεξεργασίας αστικών αποβλήτων που προκύπτουν από μονάδες επεξεργασίας αστικών αποβλήτων (Κέντρα Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ), Μονάδες Επεξεργασίας Βιολογικών Αποβλήτων (ΜΕΒΑ), Μονάδες Μηχανικής Βιολογικής Επεξεργασίας (ΜΕΑ), και μονάδες αποτέφρωσης αστικών αποβλήτων), που διατίθενται σε Χώρους Υγειονομικής Ταφής (ΧΥΤ).
Υπόχρεοι καταβολής του τέλους ταφής είναι οι ΦοΔΣΑ και οι δήμοι ή τα νομικά πρόσωπα που ανήκουν στους ΟΤΑ και ασκούν τις αρμοδιότητες των ΦοΔΣΑ. Το τέλος ταφής ορίζεται σε 20 ευρώ ανά τόνο αποβλήτων από 1/1/2022 και αυξάνεται ετησίως κατά 5 ευρώ ανά τόνο και έως την τιμή των 35 ευρώ ανά τόνο. Από την 1η Ιανουαρίου 2026 το τέλος ταφής ορίζεται σε 45 ευρώ ανά τόνο αποβλήτων και αυξάνεται στην τιμή των 55 ευρώ ανά τόνο από την 1η Ιανουαρίου 2027, τιμή που θα παραμένει σταθερή για τα επόμενα έτη.
Πώς υπολογίζεται το τέλος ταφής
Το τέλος ταφής υπολογίζεται ανά εξάμηνο με βάση τις πραγματικές ποσότητες αποβλήτων που διατέθηκαν στους ΧΥΤ και θα αποδίδεται σε ειδικό λογαριασμό που τηρεί ο Ελληνικός Οργανισμός Ανακύκλωσης (Ε.Ο.ΑΝ.). Οι υπόχρεοι θα πρέπει να υποβάλλουν στον Ε.Ο.ΑΝ. κάθε χρόνο στοιχεία σχετικά με τον υπολογισμό του τέλους ταφής για το πρώτο εξάμηνο έως τις 30 Σεπτεμβρίου και για το δεύτερο εξάμηνο έως τις 31 Μαρτίου του επόμενου έτους και θα αποδίδουν τα οφειλόμενα ποσά έναν μήνα μετά τις συγκεκριμένες ημερομηνίες. Έτσι, τα στοιχεία για τον υπολογισμό ταφής του πρώτου εξαμήνου έπρεπε να υποβληθούν έως τις 30/9/2022 και το οφειλόμενο ποσό θα έπρεπε να αποδοθεί έως τις 30/10/2022 στον ειδικό λογαριασμό του Ε.Ο.ΑΝ. Τα στοιχεία του δεύτερου εξάμηνου του 2022 θα υποβληθούν έως τις 31/3/2023 και τα χρήματα θα καταβληθούν έως τις 30/4/2023.
Το τέλος ταφής – σύμφωνα με την τροπολογία πλην του έτους 2022 -συνυπολογίζεται, κατά την κατάρτιση του κανονισμού τιμολόγησης των ΦοΔΣΑ, συμπεριλαμβάνεται στο ετήσιο κόστος διαχείρισής τους και κατανέμεται στο σύνολο των δήμων. Οι ΦοΔΣΑ όφειλαν να έχουν ήδη συνυπολογίσει το τέλος ταφής κατά την κατάρτιση κανονισμού τιμολόγησης και να έχουν εντάξει στον προϋπολογισμό τους το αντίστοιχο ποσό.
Αναλυτικά η Τροπολογία