Εκτός εκπαιδευτικού συστήματος κινδυνεύουν να μείνουν με την έναρξη του νέου σχολικού έτους οι περισσότεροι μαθητές με αναπηρία σε ολόκληρη την επικράτεια και σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, καθώς δεν έχει διευθετηθεί ακόμη το ζήτημα της μετακίνησής τους και ούτε πρόκειται να διευθετηθεί πριν από τις 11 Σεπτεμβρίου, ημέρα έναρξης των μαθημάτων.
Η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία με επιστολή της προς τον υπουργό Εσωτερικών, Ευ. Στυλιανίδη και προς τον υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού, Κ. Αρβανιτόπουλο ζητά με άμεση νομοθετική ρύθμιση να παραταθούν μέχρι 31 Δεκεμβρίου οι συμβάσεις που έχουν συναφθεί για τη μετακίνηση των μαθητών με αναπηρία και ίσχυαν μέχρι 30 Ιουνίου για τις περιπτώσεις των δήμων που δεν έχουν ολοκληρωθεί ή έχουν κριθεί άκαρποι ή άγονοι οι σχετικοί διαγωνισμοί για το νέο σχολικό έτος.
Επίσης ζητά να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση των δήμων για τη δημιουργία ενός σύγχρονου συστήματος μετακίνησης των μαθητών με αναπηρία προς και από τα σχολεία τους.
Όπως περιγράφει στην επιστολή της η Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία «στην Κεντρική και Δυτική Μακεδονία το ζήτημα των μετακινήσεων από πλευράς Δήμων είναι στον «αέρα» και ένας μεγάλος αριθμός αυτών υποστηρίζουν μετά βεβαιότητας ότι δεν θα έχει διευθετηθεί μέχρι τις 11 Σεπτεμβρίου που πρόκειται να ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά.
Επιπρόσθετα, στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, και πιο συγκεκριμένα στην Πάτρα, αυτές τις ημέρες ξεκινάει η διαδικασία προκήρυξης ανοιχτού δημόσιου διαγωνισμού για τις μετακινήσεις των μαθητών με αναπηρία, για την ολοκλήρωση της οποίας απαιτούνται περισσότεροι από τρεις μήνες.
Ομοίως και στον Δήμο Αθηναίων, όπου παρά τις προσπάθειες των αρμοδίων υπηρεσιών, η ολοκλήρωση των διαδικασιών και κατακύρωσης των διαγωνισμών σε μειοδότες δεν μπορεί να είναι μικρότερη των δυόμισι μηνών.
Σε όλα αυτά έρχεται να προστεθεί και το γεγονός ότι είναι ιδιαίτερα μειωμένο το ενδιαφέρον των ιδιοκτητών ταξί για συμμετοχή στη διαγωνιστική διαδικασία μετακινήσεων μαθητών ΑμεΑ».
Όσον αφορά τις νέες ρυθμίσεις του υπουργείου Εσωτερικών για τη μεταφορά των μαθητών και οι οποίες περιγράφονται στην ΚΥΑ 35415/28-7-2011 (ΦΕΚ 1701Β) και την εγκύκλιο 52/15.12.2011 που έχουν τεθεί ήδη σε ισχύ, η ΕΣΑμεΑ επισημαίνει ότι «οι μετακινήσεις των μαθητών με αναπηρία δεν μπορούν να ενταχθούν στο καθεστώς της χιλιομετρικής αποζημίωσης, διότι:
- Ο γονέας που θα αναλάβει τη συγκεκριμένη ευθύνη της μεταφοράς θα πρέπει είτε να μην εργάζεται, είτε να απέχει καθημερινά, εάν του δίνεται αυτή η δυνατότητα, για κάποιες ώρες από την εργασία του, με ό, τι αυτό συνεπάγεται για το οικογενειακό εισόδημα.
- Δεδομένου ότι δεν υπάρχουν Ειδικά Σχολεία σε κάθε γειτονιά, οι χιλιομετρικές αποστάσεις είναι αρκετά μεγάλες και συχνά διαδημοτικές.
- Πολλοί γονείς παιδιών με αναπηρία δεν διαθέτουν μεταφορικό μέσο.
- Πολλές οικογένειες δεν διαθέτουν ειδικά διασκευασμένο αυτοκίνητο, όπως τα σχολικά λεωφορεία που μισθώνονται για τη μεταφορά των μαθητών με αναπηρία.
Ως εκ τούτου, υποστηρίζει ότι η εν λόγω διάταξη πρέπει άμεσα να καταργηθεί.
Επιπρόσθετα, θεωρούμε ότι με την προαναφερθείσα ΚΥΑ και Εγκύκλιο του Υπουργείου Εσωτερικών καταστρατηγείται αφενός ο θεσμός της Δημόσιας Δωρεάν Παιδείας για τους μαθητές με αναπηρία, αφετέρου η θεσμικά κατοχυρωμένη υποχρεωτικότητα της Εκπαίδευσης των παιδιών με αναπηρία. Για ακόμη μια φορά η ευθύνη και η συνταγματική και θεσμική υποχρέωση της ελληνικής Πολιτείας σε ένα τόσο σοβαρό ζήτημα, όπως είναι η εκπαίδευση των παιδιών με αναπηρία, μετατίθεται στις οικογένειες.
Στο πλαίσιο της θεσμικής υποχρεωτικότητας της εκπαίδευσης των ατόμων με αναπηρία, απαιτείται η οργάνωση ενός σύγχρονου συστήματος μετακίνησης των μαθητών με αναπηρία προς και από τα σχολεία τους. Για τη δημιουργία αυτού του συστήματος απαραίτητη προϋπόθεση είναι να διασφαλιστεί η χρηματοδότηση των Δήμων, στους οποίους από τον Ιανουάριο του 2012 περιήλθε αυτή η αρμοδιότητα».