Τα πάνω κάτω φέρνει το σχέδιο νόμου* του υπουργείου Τουρισμού σε σχέση με τη διαδικασία λειτουργίας των κέντρων ιαματικού τουρισμού. Σε περίπτωση που υλοποιηθούν τα όσα προβλέπονται στο άρθρο 10 του σχεδίου, οι ιαματικοί δήμοι διατρέχουν το κίνδυνο να χάσουν τη διαχείριση των ιαματικών πηγών αλλά και μια σημαντική πηγή εσόδων.
Το ισχύον θεσμικό πλαίσιο προβλέπει την προσωρινή παραχώρηση των ιαματικών πηγών στην Αυτοδιοίκηση. Αν και ο Σύνδεσμος Δήμων Ιαματικών Πηγών Ελλάδας πίεζε εδώ και χρόνια για την οριστική παραχώρηση, το νέο σχέδιο που έχει τεθεί σε διαβούλευση όχι μόνο δεν επιλύει το πρόβλημα, αλλά αντίθετα το επιτείνει. Και αυτό γιατί σε περίπτωση που οι ιαματικοί δήμοι και οι αρμόδιες υπηρεσίες τους δεν υλοποιήσουν εντός έξι μηνών από την έκδοση του νόμου τις προϋποθέσεις που έχουν τεθεί για να κατοχυρώσουν προσωρινή άδεια λειτουργίας τα υδροθεραπευτήρια θα «σφραγίζονται οριστικά και η αξιοποίησή τους θα μεταφέρεται στο ΤΑΙΠΕΔ». Το ίδιο θα ισχύσει και για όσους δήμους δεν καταθέσουν εμπρόθεσμα τον φάκελο για την οριστική πιστοποίηση των «υδροθεραπευτηρίων».
Η σχετική πρόβλεψη έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση των μελών του Συνδέσμου Ιαματικών Πηγών Δήμων καθώς χαρίζει στους ιδιώτες ένα εργαλείο που βοηθούσε μέχρι τώρα την τοπική ανάπτυξη και οικονομία.
Όπως υπογράμμισε στο localit.gr ο γραμματέας του Συνδέσμου Δημήτρης Τερζίδης προκαλεί σοβαρά ερωτηματικά η απόφαση του υπουργείου Τουρισμού να μεταφέρει την αξιοποίηση των πηγών από την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου (ΕΤΑΔ) στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ). Όπως τονίζει οι προϋποθέσεις που έχουν τεθεί προκειμένου να ολοκληρωθεί ο φάκελος για την οριστική πιστοποίηση των «υδροθεραπευτηρίων» είναι πρακτικά δύσκολο να υλοποιηθούν. Αυτό έχει μέχρι τώρα ως συνέπεια οι δήμοι να βρίσκονται σε ένα καθεστώς συνεχούς ομηρίας, ενώ με τις προωθούμενες θεσμικές αλλαγές προστίθεται και ο άμεσος κίνδυνος η διαχείριση των πηγών να πάει οριστικά σε ιδιώτες επενδυτές.
Το προβλέπει το σχέδιο νόμου
Στη παράγραφο 5 του άρθρου 10, περιέχονται μια σειρά από τροποποιήσεις σύμφωνα με τις οποίες ορίζονται συγκεκριμένες προθεσμίες για την ολοκλήρωση της υποβολής φακέλου από τους δήμους. Μεταξύ άλλων οι δήμοι θα πρέπει σε ένα διάστημα επταετίας να έχουν ολοκληρώσει όλη τη διαδικασία προκειμένου να λάβουν την οριστική άδεια λειτουργίας.
Συγκεκριμένα, οι νόμοι 4049/2012 και 3498/2006 τροποποιούνται. Με τη νέα πρόβλεψη οι δήμοι ή οι αναπτυξιακές εταιρείες που έχουν συστήσει θα πρέπει σε διάστημα τριών ετών από την δημοσίευση του νέου νόμου να υποβάλουν για έγκριση στον Ε.Ο.Τ. οικονομοτεχνική μελέτη επενδυτικού σχεδίου του ιαματικού φυσικού πόρου. Στην μελέτη θα πρέπει να περιγράφεται αναλυτικά το πρόγραμμα της επένδυσης, να δίδονται στοιχεία για την τουριστική κίνηση της περιοχής και να παρατίθενται οι προοπτικές βιωσιμότητας της επένδυσης. Η οικονομοτεχνική μελέτη θα εγκριθεί με απόφαση του υπουργού Τουρισμού, μετά από σχετική εισήγηση του Ε.Ο.Τ..
Τα έργα αξιοποίησης θα πρέπει να ολοκληρωθούν σε διάστημα τεσσάρων ετών από την έκδοση της υπουργικής απόφασης. Στο σχέδιο προβλέπεται ότι «σε περίπτωση άπρακτης παρέλευσης των ως άνω αναφερομένων προθεσμιών, οι διοικητικές πράξεις παραχώρησης ή μίσθωσης ανακαλούνται αυτοδίκαια. Ο Ε.Ο.Τ. εκδίδει διαπιστωτική πράξη για την αυτοδίκαιη ανάκληση των πράξεων παραχώρησης ή μίσθωσης και αποβάλει τους κατόχους από τους χώρους και εγκαταστάσεις τους».
Στη παράγραφο 7 του ίδιου άρθρου προβλέπεται ότι οι υφιστάμενες επιχειρήσεις υδροθεραπευτηρίων εξακολουθούν να λειτουργούν, με τις σχετικές βεβαιώσεις που τους έχουν χορηγηθεί από τον Ε.Ο.Τ., για 18 μήνες από την εκπνοή της προβλεπόμενης προθεσμίας . Οι επιχειρήσεις που δεν έχουν υποβάλει τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά (παρ. 3 του άρθρου 39 του ν. 4049/2012), θα έχουν μια εξάμηνη προθεσμία από την δημοσίευση του νόμου, για την υποβολή τους. Αν μετά το πέρας της προθεσμίας αυτής δεν έχουν υποβληθεί τα απαιτούμενα δικαιολογητικά οι επιχειρήσεις «σφραγίζονται οριστικά και η αξιοποίηση της ιαματικής πηγής μεταφέρεται στο ΤΑΙΠΕΔ».
*Σχέδιο Νόμου: “Αναδιάρθρωση Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού, μείωση διοικητικών βαρών, απλούστευση διαδικασιών για την ενίσχυση της τουριστικής επιχειρηματικότητας και λοιπές διατάξεις”.