Το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας αποφάσισε ο Δήμος Θήρας να τεθεί σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης λόγω των συνεχών σεισμών που καταγράφονται μεταξύ Σαντορίνης και Αμοργού.
Συγκεκριμένα με απόφαση του με απόφαση του ΓΓ Πολιτικής Προστασίας ο δήμος Θήρας κηρύσσεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας από την 1η Φεβρουαρίου έως και την 3η Μαρτίου για την αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών και τη διαχείριση των συνεπειών που προέκυψαν από τη σεισμική δραστηριότητα που εκδηλώνεται το τελευταίο διάστημα στην περιοχή.
Ο Δήμος Θήρας με ανακοίνωσή του αναφορικά με την κήρυξη κατάστασης έκτακτης ανάγκης αναφέρει ότι: “Πρόκειται για ενέργεια που βοηθά να ξεπεραστούν γραφειοκρατικά κυρίως θέματα της δημόσιας διοίκησης”.
“Η κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας συντρέχει σε περίπτωση που δεν επαρκούν οι άμεσα διαθέσιμοι πόροι, μέσα και υλικά των Φορέων διαχείρισης σε τοπικό, περιφερειακό, ή εθνικό επίπεδο, και απαιτείται η λήψη έκτακτων μέτρων αποκατάστασης ορισμένης χρονικής διάρκειας, έτσι όπως ορίζεται στο κείμενο θεσμικό πλαίσιο, από τις κατευθυντήριες οδηγίες, τις εγκυκλίους και τις κανονιστικές πράξεις της διοίκησης, αναφορικά με την κήρυξη περιοχών σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας. Τυχόν ειδικότερα ζητήματα που δεν συμπεριλαμβάνονται στα ανωτέρω, ρυθμίζονται με κοινή απόφαση του Υπουργού Προστασίας του Πολίτη και του εκάστοτε συναρμόδιου Υπουργού. Πρόκειται για ενέργεια που βοηθά να ξεπεραστούν γραφειοκρατικά κυρίως θέματα της δημόσιας διοίκησης”.
1. Για όσο υφίσταται η κατάσταση έκτακτης ανάγκης του άρθρου 25Β με κοινή απόφαση του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και των συναρμόδιων Υπουργών, μετά από προηγούμενη αιτιολογημένη εισήγηση του Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας δύνανται να λαμβάνονται τα αναγκαία μέτρα για την αντιμετώπιση της έκτακτης ανάγκης επί των ακόλουθων θεμάτων:
α) περιορισμού κυκλοφορίας,
β) ρύθμισης ή απαγόρευσης ταξιδιών προς, από ή εντός οποιασδήποτε καθορισμένης περιοχής, όπου είναι απαραίτητο για την προστασία της υγείας ή της ασφάλειας των πολιτών,
γ) εκκένωσης περιοχών και απομάκρυνσης προσώπων από οποιαδήποτε περιοχή σε συνδυασμό με τη λήψη μέτρων για την επαρκή στέγαση, φροντίδα και προστασία τους, στον τόπο προσωρινής μετοίκησης,
δ) μέτρων για την προστασία της περιουσίας των πληττόμενων πολιτών,
ε) επίταξης ή προσωρινής χρήσης υλικών, μέσων και περιουσίας σε οποιαδήποτε καθορισμένη περιοχή για την αποκατάσταση άμεσων βλαβών σε κρίσιμες υποδομές για την υγεία, την ασφάλεια και τη ζωή των πολιτών με ανάλογη εύλογη αποζημίωση,
στ) επίταξης προσωπικών υπηρεσιών οποιουδήποτε προσώπου, το οποίο καλείται να παρέχει υπηρεσίες σύμφωνα με την επιστήμη, την τέχνη, ή το επάγγελμά του, με παροχή εύλογης αποζημίωσης,
ζ) ρύθμισης της διανομής και της διαθεσιμότητας βασικών αγαθών, υπηρεσιών και πόρων στους πληττόμενους πολίτες, με καθορισμό των όρων και των σημείων διάθεσής τους,
η) έγκρισης έκτακτης χρηματοδότησης προς κάθε φυσικό ή νομικό πρόσωπο, κεντρική αρχή προμηθειών ή φορέα στον οποίον έχει ανατεθεί η υλοποίηση δράσεων αποκατάστασης ή άρσης των άμεσων συνεπειών από την κατάσταση έκτακτης ανάγκης, ιδίως για την κάλυψη των επειγουσών αναγκών πρόσληψης, απασχόλησης, αποζημίωσης πρόσθετου προσωπικού, αγοράς υλικών ανακατασκευής και αποκατάστασης ζημιών, εξοπλισμού και λήψης μέτρων προστασίας για την ασφάλεια και την υγεία, καθώς και των σχετικών πληρωμών. Το ποσό της έκτακτης ενίσχυσης δύναται να κατανέμεται στους επιμέρους φορείς υλοποίησης αρμοδιότητας κάθε Υπουργείου με απόφαση του αρμόδιου Υπουργού,
θ) δημιουργίας προσωρινών καταλυμάτων, καταφυγίων και νοσοκομείων έκτακτης ανάγκης προς κάλυψη των άμεσων και επιτακτικών αναγκών των πληττομένων, ι) εκτίμησης ζημιών σε οποιαδήποτε έργα ή επιχειρήσεις και επισκευής, αντικατάστασης ή αποκατάστασής τους,
ια) εκτίμησης της ζημίας στο περιβάλλον και λήψης κατάλληλων μέτρων εξάλειψης ή άμεσης άμβλυνσης της ζημίας αυτής,
ιβ) ανάθεσης, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης εθνικής διάταξης, των αναγκαίων άμεσων έργων για την αποκατάσταση των κρίσιμων υποδομών λειτουργίας της πληττόμενης περιοχής, σε οποιοδήποτε νομικό πρόσωπο ή φορέα με στόχο την προστασία της υγείας ή της ασφάλειας,
ιγ) σύστασης ειδικών επιστημονικών επιτροπών με αντικείμενο την άμεση εκπόνηση σχεδίων ολοκληρωμένης παρέμβασης για τη συνολική αποκατάσταση των βασικών παραγωγικών δομών στην πληγείσα περιοχή και την παροχή ενδεδειγμένων υπηρεσιών για την άμεση άρση και αποκατάσταση κάθε δυνητικού κινδύνου και συνέπειας, στην ασφάλεια και την υγεία και την αποκατάσταση της κανονικότητας,
ιδ) επιβολής προστίμων και κυρώσεων επί μη συμμόρφωσης με τα εκάστοτε ισχύοντα μέτρα άρσης και αποκατάστασης της έκτακτης ανάγκης,
ιε) προσωρινής απαγόρευσης της λειτουργίας δημοσίων και ιδιωτικών σχολικών μονάδων κάθε τύπου και βαθμού και πάσης φύσεως εκπαιδευτικών δομών, φορέων και ιδρυμάτων, παιδικών και βρεφονηπιακών σταθμών, καθώς και Κέντρων Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών,
ιστ) προσωρινής αναστολής λειτουργίας δημόσιων υπηρεσιών και οργανισμών, καθώς και κάθε είδους αθλητικών χώρων και καλλιτεχνικών εκδηλώσεων, αρχαιολογικών χώρων, μουσείων, καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος και ιδιωτικών επιχειρήσεων, μέχρι την άρση της κατάστασης έκτακτης ανάγκης, με χορήγηση εύλογης αποζημίωσης για την αναστελλόμενη οικονομική και επιχειρηματική δραστηριότητα.
2. Η απόφαση της παρ. 1 ορίζει ανά ρυθμιστικό τομέα τα όργανα επιβολής, τον τρόπο γνωστοποίησής της, καθώς και κάθε σχετική λεπτομέρεια για την υλοποίησή της. Στην ίδια απόφαση δύναται να ορίζεται κάθε αναγκαία πρόβλεψη για τις υποχρεώσεις των φορέων και των φυσικών προσώπων που τίθενται σε καθεστώς προσωρινής απαγόρευσης λειτουργίας, όπως ρυθμίσεις για την αναστολή προθεσμιών, τυχόν μερική ή πλήρης αναστολή εργασιακών υποχρεώσεων, αναστολή υποχρεώσεων έναντι τρίτων και κάθε συναφές ζήτημα για την εφαρμογή του παρόντος.
3. Η απόφαση της παρ. 1 ισχύει από την υπογραφή της και δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.» – ΠΡΟΣΘ. ΑΡΘΡΟΥ 25Γ ΜΕ ΤΟ ΑΡΘ. 26 ΤΟΥ Ν. 5075/23, ΦΕΚ-206 Α/12-12-23