Οι αρμοδιότητες των αντιδημάρχων διακρίνονται σε δύο βασικές κατηγορίες σε εκείνες που αφορούν γενικά σε θέματα του δήμου, π.χ. καθαριότητα, έργα, πράσινο κ.α. και σε εκείνες που αφορούν τις δημοτικές ενότητες.
Εκτός των αρμοδιοτήτων που μεταβιβάζει ο Δήμαρχος στους αντιδημάρχους του, μπορεί να μεταβιβάζει και τις ακόλουθες κατά τόπον αρμοδιότητες:
- Tην ευθύνη της λειτουργίας των δημοτικών υπηρεσιών που είναι εγκατεστημένες στην οικεία δημοτική ενότητα
- Tην παρακολούθηση της εξέλιξης των έργων και των εργασιών που εκτελούνται στη οικεία δημοτική ενότητα
- Tην μέριμνα για την καλή κατάσταση και λειτουργία του εξοπλισμού που βρίσκεται στην οικεία δημοτική ενότητα.
- Tην υπογραφή (με εξουσιοδότηση του Δημάρχου) βεβαιώσεων, πιστοποιητικών και άλλων διοικητικών εγγράφων που εκδίδονται από τις δημοτικές υπηρεσίες που λειτουργούν στα όρια της δημοτικής ενότητας.
Ασκούν κάθε άλλη αρμοδιότητα που μπορεί να τους μεταβιβάζει με απόφασή του ο Δήμαρχος, που αφορά την οικεία δημοτική ενότητα
Η θητεία των αντιδημάρχων δεν μπορεί να είναι μικρότερη των δυόμισι ετών. Κατά τη διάρκεια της θητείας τους δεν μπορούν να εκλεγούν μέλη του προεδρείου του Δημοτικού Συμβουλίου. Η ανάκληση τους πριν τη λήξη της θητείας τους είναι δυνατή με ειδικά αιτιολογημένη απόφαση του Δημάρχου.
Αξίζει να επισημανθεί ότι η απόφαση του Δημάρχου για τη μεταβίβαση αρμοδιοτήτων στους αντιδημάρχους δημοσιεύεται σε μία τουλάχιστον εφημερίδα της πρωτεύουσας του νομού και αναρτάται στην ιστοσελίδα του δήμου. Αν ο αντιδήμαρχος απουσιάζει ή κωλύεται, τις αρμοδιότητές του ασκεί ο ίδιος ο Δήμαρχος ή άλλος αντιδήμαρχος, που ορίζει ο Δήμαρχος.