Άρθρο Localit 07 Σεπτεμβρίου, 2022

“Πάγο” στις προσλήψεις και εκτός του νέου κύκλου κινητικότητας οι ενεργειακά σπάταλοι δήμοι και φορείς του Δημοσίου

Ανακοινώθηκαν σήμερα από τέσσερις υπουργούς  της κυβέρνησης τα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας στο δημόσιο τομέα και τους ΟΤΑ.

Συγκεκριμένα οι υπουργοί Γ. Οικονόμου, Κ. Σκρέκας, Μ. Βορίδης και Θ. Σκυλακάκης επανέλαβαν τα μέτρα που είχαν ανακοινώσει τον Ιούνιο και τα οποία από τις αρχές Ιουλίου έχουν εξειδικευτεί με Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ – ΦΕΚ Β3424/2-7-2022) που αποβλέπουν στη μείωση κατά μείωση της κατανάλωσης στο δημόσιο τομέα κατά 10%. Παράλληλα ανακοίνωσαν  ότι εξετάζεται η επιβολή κυρώσεων σε φορείς του δημοσίου και σε δήμους σε περίπτωση μη συμμόρφωσης. Συγκεκριμένα εξετάζεται το αν θα ενταχθούν στον προγραμματισμό προσλήψεων που θα κυρωθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο στα τέλη Σεπτεμβρίου καθώς και στο δεύτερο  κύκλο κινητικότητας που ξεκινά τον Οκτώβριο.

Όπως ανέφερε ο κ. Βορίδης, τα μέτρα ενεργειακής εξοικονόμησης που πρέπει να εφαρμοστούν προβλέπονται ήδη σε Υπουργική Απόφαση που εκδόθηκε τον Ιούλιο και περιλαμβάνουν στοιχειώδεις ενέργειες όπως ο ορισμός ενεργειακού υπεύθυνου για κάθε κτίριο, η συντήρηση των συστημάτων ψύξης / θέρμανσης, η απενεργοποίηση του φωτισμού και των συσκευών όταν δεν χρησιμοποιούνται, ο φυσικός αερισμός του κτιρίου κ.α.

“Από τους 2495 φορείς του Δημοσίου μόνο οι 221 έχουν ορίσει ενεργειακό υπεύθυνο”, ανέφερε ο κ. Βορίδης σημειώνοντας ότι πλήθος φορέων μπορεί να είναι πολύ μικρές οντότητες (π.χ. σχολικές επιτροπές) που δεν έχουν την ίδια βαρύτητα στην κατανάλωση με ένα υπουργείο.

“Εν πολλοίς τα περισσότερα υπουργεία και 90 δήμοι έχουν συμμορφωθεί αλλά πρέπει να συμμορφωθούν και οι εποπτευόμενοι φορείς”, είπε. Σημείωσε ωστόσο πως “πέρα από το οικονομικό υπάρχει και ένα ηθικό ζήτημα: όταν βρισκόμαστε στην σημερινή κατάσταση και δεχόμαστε επίθεση και ζητάμε από όλους εξοικονόμηση ενέργειας δεν μπορεί να μην πρωτοστατεί το Δημόσιο και οι φορείς του”.

Για τους λόγους αυτούς πρόσθεσε ο υπουργός, θα εξεταστεί αν οι φορείς του Δημοσίου που δεν έχουν συμμορφωθεί, θα ενταχθούν ή όχι στον προγραμματισμό των προσλήψεων που θα κυρωθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο στα τέλη Σεπτεμβρίου όπως και στον δεύτερο κύκλο κινητικότητας που ξεκινά τον Οκτώβριο. “Θα είμαστε αυστηροί στο ζήτημα αυτό, γιατί ζητάμε κάτι αρκετά απλό”, κατέληξε ο κ. Βορίδης.

Ο κ. Σκρέκας επεσήμανε ότι τον τελευταίο χρόνο η Πολιτεία έχει διαθέσει πάνω από 8 δισ. ευρώ για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων ενώ με τον μηχανισμό ανάκτησης κερδών των ηλεκτροπαραγωγών που τέθηκε σε εφαρμογή τον Ιούλιο, έχουν εξασφαλισθεί πάνω από 1,5 δισεκ. ευρώ που διατίθενται για επιδότηση των καταναλωτών. Πρόσθεσε ότι το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν επικοινωνιακή καμπάνια και συγκεκριμένες συστάσεις για εξοικονόμηση ενέργειας στα νοικοκυριά, ενώ μελετώνται σχήματα οικονομικών κινήτρων που θα συνδυάζονται με τη μείωση της κατανάλωσης στα νοικοκυριά και πιθανώς και στις επιχειρήσεις.

Ο κ. Σκρέκας ανέφερε ότι η κατανάλωση ενέργειας στο Δημόσιο, σε 212.000 εγκαταστάσεις της γενικής κυβέρνησης, ήταν 4.450 γιγαβατώρες το 2020, αυξήθηκε κατά 20 % σε 5.340 γιγαβατώρες το 2021, που αντιστοιχεί στο 10,8 % της συνολικής κατανάλωσης στη χώρα, και το 2022 αναμένεται να διατηρηθεί στο περυσινό επίπεδο. Στόχος των παρεμβάσεων είναι η μείωση της κατανάλωσης κατά 10 %., ενώ σημείωσε την πιθανότητα η ΕΕ να αποφασίσει υποχρεωτική μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου κατά 15 %, συμπληρώνοντας  επίσης ότι τον Ιούνιο και Ιούλιο καταγράφηκε μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου κατά 22 και 14 % αντίστοιχα ενώ τον Ιούλιο μειώθηκε κατά 13 % η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.

Ανήγγειλε επίσης ότι τη Δευτέρα θα ξεκινήσει η πλατφόρμα του προγράμματος “Ηλέκτρα” για την ενεργειακή αναβάθμιση 2,5 εκατ. τετραγωνικών μέτρων κτιρίων του Δημοσίου και ευρύτερου Δημόσιου τομέα.

Ο υφυπουργός παρά τω Πρωθυπουργώ και κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου σημείωσε ότι η στήριξη των καταναλωτών από την κυβέρνηση θα είναι διαρκής και δυναμική, με σχέδιο που διαρθρώνεται σε δύο άξονες: να μειωθεί το αποτύπωμα των αυξήσεων και να επιτευχθεί εξοικονόμηση ενέργειας. “Η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι αξιοποιούμε με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο τους πόρους που υπάρχουν και σε αυτή την κατεύθυνση θα συνεχίσουμε”, κατέληξε. 

Σειρά κινήτρων και αντικινήτρων στο δημόσιο για την επίτευξη του στόχου για μείωση 10% του ενεργειακού κόστους, ανακοίνωσε πριν λίγο, κατά τη διάρκεια της συνέντευξης Τύπου όπου παρουσιάστηκαν τα μέτρα για την εξοικονόμηση ενέργειας στο Δημόσιο, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θόδωρος Σκυλακάκης.

Στα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας περιλαμβάνονται πρωτοβουλίες, όπως για παράδειγμα:

– Συντήρηση συστημάτων θέρμανσης και ψύξης, συμπεριλαμβανομένων των κλιματιστικών μονάδων, τουλάχιστον μία φορά κατ’ έτος.

– Καθορισμός εσωτερικής θερμοκρασίας κτιρίων (μέγιστης/ελάχιστης). Η εσωτερική θερμοκρασία των κτιρίων γραφείων του Δημοσίου και του ευρύτερου δημοσίου τομέα, κατά τη θερινή περίοδο τηρείται στους 27ο C και κατά τη χειμερινή στους 19ο C.

– Απενεργοποίηση ψύξης/θέρμανσης σε χώρους και ώρες που δεν υπάρχουν εργαζόμενοι.

– Απενεργοποίηση εξοπλισμού γραφείου και φωτισμού σε χώρους και ώρες που δεν υπάρχουν εργαζόμενοι.

– Χρήση του νυχτερινού αερισμού το καλοκαίρι και κατάλληλη σκίαση των κτιρίων, ανάλογα με την εποχή και μέτρα εξοικονόμησης σε ό,τι αφορά στον οδοφωτισμό και στην χρήση ηλεκτροφόρου εξοπλισμού.

Πλατφόρμα εφαρμογής 

Η παρακολούθηση υλοποίησης των δράσεων και της πορείας των καταναλώσεων ηλεκτρικής ενέργειας για την επίτευξη του στόχου μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας, τουλάχιστον κατά 10%, γίνεται μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας: publicenergysavings.gov.gr, η οποία έχει τεθεί σε λειτουργία.

Κίνητρα και αντικίνητρα για την εφαρμογή των μέτρων από πλευράς Υπουργείου Οικονομικών

Πρώτον, για όσο καιρό ένας φορέας δεν εφαρμόζει, διοικητικά, την παραπάνω ΚΥΑ περί εξοικονόμησης ενέργειας, δεν θα αξιολογούνται αιτήματα για ενισχύσεις από το τακτικό και ειδικό αποθεματικό και για πρόσθετη χρήση ταμειακών διαθεσίμων, τόσο για κάλυψη του πρόσθετου ενεργειακού κόστους όσο και για άλλες έκτακτες δαπάνες, μη αναγκαστικού χαρακτήρα. Πρακτικά αυτό θα συμβαίνει, για παράδειγμα, σε περιπτώσεις παράληψης διορισμού διοικητικών και ενεργειακών υπευθύνων, αλλά και μη εκτέλεσης των καθηκόντων από τους διορισθέντες.

Δεύτερον, για τους Δήμους η εξοικονόμηση ενέργειας, κατά 10%, αποτελεί δεσμευτικό στόχο ειδικά σε ό,τι αφορά στον οδοφωτισμό. Όπου ο στόχος δεν επιτυγχάνεται, το Κράτος δεν θα ενισχύσει οικονομικά τους Δήμους για τους λογαριασμούς ενέργειας στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, όπως έκανε στο πρώτο. Δεν μπορεί ο Έλληνας φορολογούμενος να επιβαρύνεται για τις δαπάνες οδοφωτισμού που αφορούν στον Δημότη και είναι ανταποδοτικές -ειδικά με τις σημερινές, ακραίες τιμές ενέργειας- αν δεν υφίσταται μια επαρκής προσπάθεια εξοικονόμησης από την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Τρίτον, για όσες υπηρεσίες του Δημοσίου προβλέπεται μπόνους, θα προστεθεί ο στόχος να πετύχουν και εξοικονόμηση της κατανάλωσης ηλεκτρικού ρεύματος κατά 10% το τελευταίο τρίμηνο του έτους (συγκριτικά με το αντίστοιχο περυσινό χρονικό διάστημα). Βασική προϋπόθεση σε σχέση με την στοχοθεσία θα είναι να μην υπάρχουν σημαντικές αλλαγές στις πραγματικές ενεργειακές ανάγκες του φορέα, π.χ. λόγω διαφορετικών καιρικών συνθηκών κ.λπ.

Τέταρτον, όσες Υπηρεσίες πετύχουν 15% εξοικονόμηση στην κατανάλωση ενέργειας, δηλαδή 5% παραπάνω του στόχου, θα το δουν αυτό το επιπλέον 5% στον προϋπολογισμό τους, του επόμενου έτους.

Ταυτόχρονα, στο πλαίσιο συστηματοποίησης της προσπάθειας εξοικονόμησης ενέργειας στο Δημόσιο θα αναπτύξουμε επιπρόσθετες δράσεις, που θα βοηθήσουν στην άμεση επίτευξη των στόχων μείωσης της κατανάλωσης.

Βασικό εργαλείο θα είναι ομάδες (task force), με ειδικούς ενεργειακούς αναλυτές. Οι ομάδες αυτές θα αναλαμβάνουν δράσεις όπως:

– Ενημέρωση, εκπαίδευση και ευαισθητοποίηση τόσο των ενεργειακών υπευθύνων ανά κτίριο όσο και των εργαζομένων

– Ενεργειακός έλεγχος ανά κτίριο και εφαρμογή ειδικής μεθοδολογίας για τη βέλτιστη διαχείριση ενέργειας

– Διαμόρφωση και εφαρμογή, πιλοτικά αρχικά, εξειδικευμένων ανά κτίριο διαδικασιών λειτουργίας

– Έλεγχος κατανάλωσης σε πραγματικό χρόνο και υποστήριξη των ενεργειακών υπευθύνων στη διερεύνηση δυνατοτήτων μείωσης κόστους

– Έλεγχος εφαρμογής των δράσεων μείωσης κόστους και συνεχής βελτίωση/προσαρμογή

 

 

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Ετικέτες

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Ρεπορτάζ 23 Δεκεμβρίου, 2024
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Συνεργασία ΕΜΠ-Δήμου Ζωγράφου για τη ποιοτική βελτίωση του περιβάλλοντος στην Πολυτεχνειούπολη

Προγραμματική σύμβαση αορίστου χρόνου στο πλαίσιο της αναβάθμισης και ανάδειξης του αστικού φυσικού περιβάλλοντος, της…

Ρεπορτάζ 23 Δεκεμβρίου, 2024
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Στη Χάρτα Διαφορετικότητας της Ελλάδας συμμετέχει ο Δήμος Ηρακλείου Αττικής

Στη Χάρτα Διαφορετικότητας της Ελλάδας, μια πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την προώθηση της Διαφορετικότητας…

Ρεπορτάζ 23 Δεκεμβρίου, 2024
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Το πρόγραμμα μακροχρόνιας φροντίδας «Φροντιστής της Γειτονιάς» προανήγγειλε η Σοφία Ζαχαράκη

Ένα νέο πρόγραμμα, αυτό του «Φροντιστή της Γειτονιάς», το οποίο θα υλοποιηθεί τον επόμενο χρόνο,…