«Ήρεμος» και «σίγουρος» πως κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση η επιλογή της κυβέρνησης για την επικείμενη υιοθέτηση της απλής αναλογικής και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση δηλώνει ο υπουργός Εσωτερικών Πάνος Σκουρλέτης σε χθεσινή συνέντευξή του στην εφημερίδα «Έθνος».
Συμπληρώνει δε «ότι δεν υπάρχουν μόνο όσοι από τους αιρετούς διαφωνούν με την προωθούμενη δημοκρατική αλλαγή, αλλά και όσοι ασχολούνται με την Αυτοδιοίκηση καθώς και οι τοπικές κοινωνίες που διαπιστώνω πως συντριπτικά τάσσονται υπέρ της καθιέρωσης της απλής αναλογικής» και συμπληρώνει ότι: «Η απλή αναλογική δεν είναι απλώς ένα δίκαιο εκλογικό σύστημα που αποτυπώνει με αυθεντικό τρόπο τους πραγματικούς συσχετισμούς, διευκολύνει ταυτόχρονα την υιοθέτηση μιας κουλτούρας συνθέσεων, συνεργασιών και συγκλίσεων για την αντιμετώπιση των τοπικών προβλημάτων».
Σε ότι αφορά στο νομοσχέδιο του «Κλεισθένη 1», το οποίο αναμένεται να δοθεί προς διαβούλευση εντός της εβδομάδας, ο κ. Σκουρλέτης ανέφερε και ορισμενες από τις περαιτέρω αλλαγές που φέρνει και οι οποίες είναι οι εξής:
- Η κατηγοριοποίηση των δήμων στη βάση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους, «ώστε να οδηγηθούμε σε έναν δικαιότερο τρόπο κατανομής των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων».
- Η συγκρότηση του Επόπτη Νομιμότητας ως ξεχωριστής υπηρεσίας από την σημερινή Αποκεντρωμένη Διοίκηση. «Σκοπός της νέας υπηρεσίας θα είναι αυστηρά ο έλεγχος της νομιμότητας και όχι της σκοπιμότητας ενός έργου, καθώς και η επίσπευση των διαδικασιών με απόλυτα διαφανή και αξιόπιστο τρόπο».
- Η καθιέρωση ενιαίου ψηφοδελτίου για τις μικρές κοινότητες έως 500 κατοίκους.
- Η υπαγωγή στις ανταποδοτικές υπηρεσίες της υπηρεσίας πρασίνου.
- Η καθιέρωση των τοπικών δημοψηφισμάτων.
- Η υποχρεωτικότητα της επιτροπής διαβούλευσης.
- Η δυνατότητα ίδρυσης εταιρειών ειδικού σκοπού στον τομέα της Κοινής Ωφέλειας.
- Η ελάφρυνση των δημοτικών συμβουλίων στο να συζητούν ζητήματα ρουτίνας και η επίλυσή τους από τις αρμόδιες επιτροπές.
- Η δυνατότητα σύναψης προγραμματικών συμβάσεων με δημόσιους φορείς, «ώστε να ξεπερνούμε την τεχνική ανεπάρκεια κάποιων δήμων».
- Η σύσταση μόνιμης Επιτροπής Ελέγχου Αρμοδιοτήτων με τη συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, «η οποία θα εξετάζει και θα γνωμοδοτεί επί των επιδράσεων των σχεδίων νόμου που κατατίθενται στη Βουλή, στο πεδίο των αρμοδιοτήτων της κεντρικής διοίκησης και των δύο βαθμών Αυτοδιοίκησης».
«Αυτές είναι κάποιες από τις διατάξεις του υπό κατάθεση νομοσχεδίου. Όλα τα παραπάνω είναι τα πρώτα μέτρα μιας νέας μεταρρυθμιστικής προσπάθειας που αρχίζει τώρα και θα ολοκληρωθεί μετά την αναγκαία συνταγματική μεταρρύθμιση, αλλά και καθώς θα αποκαθίστανται οι πραγματικές δυνατότητες της οικονομίας» ανέφερε ο κ. Σκουρλέτης.
Αναλυτικά η συνέντευξη του υπουργού Εσωτερικών:
Κύριε υπουργέ, αισθάνεστε ήρεμος όταν η πλειονότητα των δημάρχων και η αξιωματική αντιπολίτευση σάς καταγγέλλουν για την επικείμενη υιοθέτηση της απλής αναλογικής και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση;
Και ήρεμος και σίγουρος πως κινούμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση. Η απλή αναλογική δεν είναι απλώς ένα δίκαιο εκλογικό σύστημα που αποτυπώνει με αυθεντικό τρόπο τους πραγματικούς συσχετισμούς, διευκολύνει ταυτόχρονα την υιοθέτηση μιας κουλτούρας συνθέσεων, συνεργασιών και συγκλίσεων για την αντιμετώπιση των τοπικών προβλημάτων. Πρέπει να απαλλαγούμε από στενά μονοπαραταξιακές πρακτικές και αντιλήψεις, όσο και αν ξεβολεύονται κάποιοι. Θέλω, επίσης, να σας πω ότι δεν υπάρχουν μόνο όσοι από τους αιρετούς διαφωνούν με την προωθούμενη δημοκρατική αλλαγή, αλλά και όσοι ασχολούνται με την Αυτοδιοίκηση καθώς και οι τοπικές κοινωνίες που διαπιστώνω πως συντριπτικά τάσσονται υπέρ της καθιέρωσης της απλής αναλογικής.
Προαναγγείλατε τον ερχομό του «Κλεισθένη 1». Πείτε μας ποιες είναι οι τομές περιλαμβάνει;
Η κατηγοριοποίηση των δήμων στη βάση των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών τους, ώστε να οδηγηθούμε σε έναν δικαιότερο τρόπο κατανομής των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων. Η συγκρότηση του Επόπτη Νομιμότητας ως ξεχωριστής υπηρεσίας από την σημερινή Αποκεντρωμένη Διοίκηση. Σκοπός της νέας υπηρεσίας θα είναι αυστηρά ο έλεγχος της νομιμότητας και όχι της σκοπιμότητας ενός έργου, καθώς και η επίσπευση των διαδικασιών με απόλυτα διαφανή και αξιόπιστο τρόπο. Επίσης, η καθιέρωση ενιαίου ψηφοδελτίου για τις μικρές κοινότητες έως 500 κατοίκους. Η υπαγωγή στις ανταποδοτικές υπηρεσίες της υπηρεσίας πρασίνου, η καθιέρωση των τοπικών δημοψηφισμάτων, η υποχρεωτικότητα της επιτροπής διαβούλευσης, η δυνατότητα ίδρυσης εταιρειών ειδικού σκοπού στον τομέα της Κοινής Ωφέλειας. Η ελάφρυνση των δημοτικών συμβουλίων στο να συζητούν ζητήματα ρουτίνας και η επίλυσή τους από τις αρμόδιες επιτροπές. Η δυνατότητα σύναψης προγραμματικών συμβάσεων με δημόσιους φορείς, ώστε να ξεπερνούμε την τεχνική ανεπάρκεια κάποιων δήμων. Συστήνεται, επίσης, μόνιμη Επιτροπή Ελέγχου Αρμοδιοτήτων με τη συμμετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η οποία θα εξετάζει και θα γνωμοδοτεί επί των επιδράσεων των σχεδίων νόμου που κατατίθενται στη Βουλή, στο πεδίο των αρμοδιοτήτων της κεντρικής διοίκησης και των δύο βαθμών Αυτοδιοίκησης. Αυτές είναι κάποιες από τις διατάξεις του υπό κατάθεση νομοσχεδίου. Όλα τα παραπάνω είναι τα πρώτα μέτρα μιας νέας μεταρρυθμιστικής προσπάθειας που αρχίζει τώρα και θα ολοκληρωθεί μετά την αναγκαία συνταγματική μεταρρύθμιση, αλλά και καθώς θα αποκαθίστανται οι πραγματικές δυνατότητες της οικονομίας.
Έχετε πει ότι οι αυτοδιοικητικές εκλογές θα πραγματοποιηθούν τον Οκτώβριο του 2019. Πότε βλέπετε τις εθνικές εκλογές;
Στην ώρα τους, στο τέλος της τετραετίας, όπως, άλλωστε, νομίζω πως συμφέρει τον ελληνικό λαό και την οικονομία.
Εάν ο πρωθυπουργός ζητούσε τη γνώμη σας για τον χρόνο των εκλογών, τι εισήγηση θα του κάνατε;
Μας σας απάντησα ήδη, στην ώρα τους.
Με τον τρόπο σας έχετε ταχθεί υπέρ του διαλόγου ή της μεσομακροπρόθεσμης συνεργασίας με το Κίνημα Αλλαγής. Όμως έχετε μιλήσει και για κάποια «βαρίδια». Σε τί συνίσταται η διστακτικότητά σας;
Μια στέρεα συνεργασία πρέπει να βασίζεται σε πραγματικές προγραμματικές συγκλήσεις. Ένα τέτοιο ενδεχόμενο μπορεί να προκύψει μόνο μέσα από ισότιμο διάλογο με απόλυτο σεβασμό του ενός προς τον άλλο. Δεν μπορεί, όμως, να ακολουθείς μια πολιτική ίσων αποστάσεων ανάμεσα στον ΣΥΡΙΖΑ και τη δεξιά παράταξη, δεν γίνεται να μην οριοθετείσαι απέναντι στο νεοφιλελευθερισμό. Κατά συνέπεια, η βασική ευθύνη για τον αν θα προχωρήσει ένας ουσιαστικός διάλογος με προοπτική βρίσκεται στην πλευρά του Κινήματος Αλλαγής. Όσο για την αναφορά στα βαρίδια, είναι αυτοί που πέραν των προηγούμενων ευθυνών τους έχουν διαλέξει την πλευρά της συντηρητικής παράταξης.
Εάν «κατέβαζε» η Δημοκρατική Συμπαράταξη πρόταση νόμου για την απλή αναλογική, θα την προωθούσατε;
Ασφαλώς, είναι πάντα ευπρόσδεκτη μια τέτοια πρωτοβουλία. Θα προσέθετα δε πως αν η κ. Γεννηματά θέλει να επαναφέρει και την πρόταση για την κατάτμηση της Β’ Αθηνών, εμείς την αποδεχόμαστε.
Θεωρείτε ότι μια κυβερνητική συνεργασία με τους ΑΝΕΛ δεν μπορεί να επαναληφθεί;
Κανείς δεν μπορεί να προδικάσει τη συνέχιση μιας τέτοιας συνεργασίας, ούτε και με βεβαιότητα να κηρύξει το τέλος της. Οι συνθήκες που οδήγησαν στη συγκρότηση της σημερινής κυβερνητικής πλειοψηφίας ήταν συγκεκριμένες. Είναι γνωστό σε όλους πως δεν προέκυψε από μια ευρύτερη προγραμματική σύγκληση.
Εσείς βλέπετε «καθαρή έξοδο» από το πρόγραμμα; Τί πρέπει να προσέξει η κυβέρνηση;
Βλέπω «καθαρή έξοδο» ως προς τη δυνατότητα της χώρας να αρχίσει να δανείζεται από τις αγορές χωρίς πρόσθετες δεσμεύσεις και αξιολογήσεις. Δεν πρέπει, ωστόσο, να παραγνωρίζουμε το γεγονός των ήδη υφιστάμενων δεσμεύσεων μας για μετά το τέλος του σημερινού προγράμματος. Ελπίζω και πιστεύω πως η καλή πορεία της οικονομίας θα μας επιτρέψει τον επανασχεδιασμό αυτών των δεσμεύσεων. Τα πράγματα είναι καλύτερα, τα προβλήματα είναι πολλά και το βέβαιο είναι πως η πορεία θα εξακολουθήσει να είναι αντιφατική.
Προσφάτως συμμετείχατε στη συνάντηση της κίνησης των «53». Εκεί ασκήθηκε κριτική στην κυβερνητική λειτουργία σε σχέση με το κόμμα. Πού πάσχει αυτή η σχέση;
Όπως καλά γνωρίζετε, στο εσωτερικό του ΣΥΡΙΖΑ λειτουργούν τάσεις και ρεύματα. Είναι ένα στοιχείο δημοκρατικής συγκρότησης και λειτουργίας. Κατά συνέπεια, δεν βλέπω κάτι μεμπτό. Η «κριτική» στην οποία αναφέρεστε είναι μια καλόπιστη κριτική αγωνίας και καλοπροαίρετου προβληματισμού, είτε ακούγεται από τους «53» είτε από οποιονδήποτε άλλον. Άλλωστε, και στη συγκεκριμένη σύσκεψη οι απόψεις και οι τοποθετήσεις δεν ήταν όλες στην ίδια κατεύθυνση.