Κυρίες και κύριοι σύνεδροι, μερικοί από τους ομιλητές, αναφερόμενοι σε εμένα με ευχαρίστησαν, γιατί έμεινα μέχρι αυτή την ώρα.
Πρέπει να σας εξομολογηθώ ότι δεν κάθισα μόνο από σεβασμό προς το συνέδριο. Κυρίως βέβαια για αυτό κάθισα, αλλά το έκανα και από μια ανάγκη δική μου, γιατί χρόνια υπηρετούσα μια άλλη λειτουργία του κράτους και στα θέματα της Αυτοδιοίκησης μπορώ να πω ότι δεν είχα μπει τόσο πολύ και έτσι λοιπόν οι προβληματισμοί οι οποίοι ακούγονται εδώ, ήταν πάντοτε χρήσιμοι και ειδικά από τους Δημάρχους που εκπροσωπούν τους μικρούς Δήμους.
Πάντως πρέπει να τονίσω ότι το συνέδριο, παρά τους τόνους που υψώθηκαν, πιστεύω ότι ήταν ένα επιτυχημένο συνέδριο, ανεξάρτητα αν συμφωνεί κανείς ή όχι με όλα, ετέθησαν όλα τα προβλήματα από τους συνέδρους – ομιλητές, με ευπρέπεια και νομίζω ότι τα συμπεράσματα θα τα πείτε στο ψήφισμά σας.
Τα θέματα είναι πάρα πολλά, αλλά επιγραμματικά θέλω να πω μερικά ζητήματα.
Το πρώτο είναι ότι όλοι οι ομιλητές έδειξαν την ευαισθησία τους για το κοινωνικό κράτος και πράγματι, εδώ δεν νομίζω να υπάρχει κανείς στην αίθουσα αυτή, μηδέ των κυβερνητικών παραγόντων, που να διαφωνούν ότι κύριος στόχος μας πρέπει να είναι το κοινωνικό κράτος, η ενίσχυση του κοινωνικού κράτους. Και ποιος είναι ο βραχίονας, ο κύριος εκφραστής του κοινωνικού κράτους; Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, οι ΟΤΑ. Συνεπώς, πρέπει να ενισχυθούν όλα τα Προγράμματα τα οποία έχουν σχέση με τις δομές τις κοινωνικές και τις προνοιακές και πιστεύω, όταν βελτιωθεί η κατάσταση της χώρας, όλοι οι οικονομικοί, όλοι, πρέπει να βοηθήσουμε προς αυτή την κατεύθυνση.
Παράλληλα όμως, μου έκανε εντύπωση, που το τόνισε πάρα πολύ εύστοχα – δεν έχω χρόνο να αναφερθώ στην επιχειρηματολογία – ο Δήμαρχος, ο κύριος Σκουλάκης, ο οποίος αναφέρθηκε και στον σεβασμό των θεσμών, γιατί πράγματι το πρόβλημα στην χώρα μας σήμερα είναι και θεσμικό και βεβαίως συνδυάζεται αυτό – τα λέω έτσι συνθετικά – με κάτι πολύ εύστοχο που είπε ο κύριος Ιωακειμίδης. Τι είπε; Ότι αυτό που λένε δήθεν για ατασθαλίες στους Δήμους, το χρεώθηκαν οι Δήμοι από την φθορά, όποια είναι, του πολιτικού συστήματος εν γένει και πράγματι, είναι αλήθεια αυτό. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι το κοινοβουλευτικό μας σύστημα δεν είναι από τα πιο καλύτερα στην Ευρώπη. Παγκοσμίως είναι από τα καλύτερα, θεσμικά. Το αν βρέθηκαν τώρα μερικοί λειτουργοί του κοινοβουλίου, οι οποίοι φέρθηκαν με ιδιοτέλεια, αυτό δεν σημαίνει ότι μπορεί να χαρακτηρίσει όλο το κοινοβούλιο. Πολύ περισσότερο δεν μπορεί να χαρακτηρίζουν μερικές μεμονωμένες καταστάσεις, που αφορούν τους Δημάρχους και τους Δήμους.
Όσοι παρακολουθήσατε την ομιλία μου με τον προϋπολογισμό της Βουλής, ήμουν κατηγορηματικός, αλλά και σε δημόσιες εμφανίσεις. Δεν είναι διεφθαρμένοι οι Δήμοι. Είναι τεράστιο λάθος αυτό που λέγεται και λυπάμαι, προχθές παρακολουθούσα μία εκπομπή, που πολλοί συνάδελφοι του κοινοβουλίου πήραν αντίθετη θέση.
Όλες οι καταγγελίες – υπάρχουν ελεγκτικοί μηχανισμοί – πρέπει να γίνονται επωνύμως και να αναφέρονται σε συγκεκριμένα πρόσωπα. Συνεπώς η κυβέρνηση και εγώ προσωπικά, δεν αποδεχόμαστε αυτές τις κατηγορίες και βεβαίως τις καυτηριάζουμε. Δεν μπορεί να λέμε δηλαδή, αυτό που λέμε στην πατρίδα μου, την Μυτιλήνη, ότι ένας ποντικός έφαγε το τυρί και να λέμε, οι ποντικοί έφαγαν το τυρί. Αυτό είναι άδικο.
Όσον αφορά την θωράκιση του Καλλικράτη, καταβάλλουμε μία μεγάλη προσπάθεια, θεσμικά, να τον κατοχυρώσουμε περισσότερο. Έχουμε πάρει 152 επιστολές από εσάς, που ζητήσαμε τις προτάσεις σας. Έχουμε συστήσει μία Επιτροπή, που βλέπουμε ποιες πρέπει να είναι οι θεσμικές παρεμβάσεις. Θα παρακαλούσα και οι υπόλοιποι Δήμαρχοι που δεν έχετε στείλει τις παρατηρήσεις σας, να τις στείλετε.
Αυτό που επείγει τώρα, είναι να δούμε τι θα γίνει με τα άρθρα 94 και 204 του Καλλικράτη, που λήγουν τώρα τέλος του μηνός και από 1η του έτους πρέπει να δούμε τι θα γίνει με τις αρμοδιότητες. Πιστεύω ότι η καλύτερη λύση είναι να ανασταλεί η εφαρμογή των άρθρων, μέχρι να λήξει η θητεία σας. Τα λέω επιγραμματικά.
Παρεμβάσεις στα δικαστήρια. Έχουμε έρθει σε επαφή με τον Πρόεδρο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και την κυρία Σύμβουλο, την κυρία Μαραγκού, ότι πρέπει να γίνει αντιληπτό. Αυτό θέλει ο νομοθέτης, ότι οι έλεγχοι πρέπει να περιορίζονται μόνο στη νομιμότητα, όχι στη σκοπιμότητα. Η σκοπιμότητα δεν έχει έρεισμα.
Όσον αφορά τα άλλα ζητήματα τα οποία θίξατε, για την ταχύτητα απονομής δικαιοσύνης, είναι μία παθογένεια της ελληνικής δικαιοσύνης αυτή τη στιγμή σήμερα, να υπάρχει μια μεγάλη καθυστέρηση, που δεν οφείλεται βέβαια κυρίως στους δικαστές, γιατί υπάρχει ένα ζήτημα γενικότερο θεσμικό.
144 έργα των Δήμων, τα οποία έπρεπε να γίνουν, που αφορούν την ύδρευση – αποχέτευση, είχαν παγώσει και αυτή τη στιγμή πολλά από αυτά, με μία Υπουργική Απόφαση τα ξεμπλοκάραμε, με μία ευρεία ερμηνεία και θα μπορείτε να τα κάνετε και δεύτερον, περνάμε μία διάταξη που θα μπορούν να τα συνεχίζουν μόνοι τους οι Δήμοι, δηλαδή παλιά ξεκινούσε με τους καποδιστριακούς Δήμους, όταν συνενώθηκαν πήγαινε και στις ΔΕΥΑ, οι ΔΕΥΑ δεν έχουν χρήματα, είναι πάρα πολύ δύσκολο να γίνει και με νομοθετική ρύθμιση θα τα κάνετε μόνοι σας.
Κάποιος ομιλητής μου έδωσε μια ιδέα, πολύ σωστή. Είπαν για την αξιοποίηση της δημοτικής περιουσίας, η οποία έχει αξιοποιηθεί και είπε ο ομιλητής – δεν θυμάμαι, κάποιος Δήμαρχος – ότι το μεγάλο πρόβλημα είναι η μη αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας. Πράγματι και μου έβαλε το έναυσμα να σκεφθούμε το εξής. Γιατί δεν μπορεί οι Δήμοι να αξιοποιήσουν την δημοτική περιουσία; Πώς να το κάνει αυτό; Όχι μεταβιβάζοντας την κυριότητα, αλλά να γίνει μία σύμβαση χρησιδανείου, αορίστου χρόνου ή εν πάση περιπτώσει να τα εκμεταλλεύεται για ορισμένα χρόνια 50 – 70 χρόνια και η κυριότητα να παραμένει στο Δήμο. Είναι ένα ζήτημα, το οποίο έχω σημειώσει για να το δούμε αυτό. Θέλει μια αξιοποίηση.
Όσον αφορά τώρα τις αντιμισθίες των αιρετών. Πράγματι οι μειώσεις ήταν πολύ μεγάλες, σκληρές, άδικες. Είναι σωστό αυτό. Επανεξετάζουμε το θέμα των αποζημιώσεων στα Δημοτικά Συμβούλια, γιατί πάντοτε πιστεύουμε, το έχω πει και άλλη φορά, ότι ο Δήμαρχος είναι άρχοντας και πρέπει να είναι άρχοντας και να απονέμει τον σεβασμό. Δεν είναι θέμα το οικονομικό. Το οικονομικό σας ζήτημα, οι αποζημιώσεις, δεν είναι οικονομικό καθεαυτό, είναι θεσμικό ζήτημα και αυτό πρέπει να γίνει αντιληπτό. Αυτό είναι προσωπικό μου πιστεύω και το υποστηρίζω.
Επιπλέον, πρέπει οι αιρετοί να επιλέγουν όταν είναι μισθωτοί ή συνταξιούχοι του Δημοσίου, τι θέλουν. Αν θα είναι από εκεί, να παίρνουν τον μισθό τους ή την σύνταξη ή την αντιμισθία και βεβαίως σκεπτόμαστε να καταργήσουμε το ασυμβίβαστο του Δημάρχου, έτσι ώστε να μην αποθαρρύνονται ικανά στελέχη της κοινωνίας να ασχολούνται με τα κοινά.
Οι πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, που είπαν μερικοί, και εμένα δεν με βρίσκει σύμφωνο. Το Σύνταγμα τις θέλει κατ’ εξαίρεση. Δεν μπορούσε όμως να μην γίνουν πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, ενόψει του ότι πολλά νομοθετήματα έπρεπε να έχουν δρομολογηθεί ή και οι Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις, από τον Ιανουάριο ή τον Φεβρουάριο, όταν λόγω της μακράς προεκλογικής περιόδου, των υπηρεσιακών κυβερνήσεων, καθυστερήσαμε πάρα πολύ, για αυτό ήταν αναγκαίο – το λέει και το Σύνταγμα – δεν μπορούσε να γίνει αλλιώς.
Τώρα θα ήθελα να μου επιτρέψετε να πω κάτι, κύριε Πρόεδρε, αν και δεν είναι το θέμα του συνεδρίου, αλλά επειδή ειπώθηκε και από τον αξιότιμο, τον κύριο Καμίνη και από τον κύριο Σκοτινιώτη, ένα θέμα με την ιθαγένεια και ένα έγγραφο το οποίο εξέδωσα, που έχει σχέση με την αναστολή της διαδικασίας. Θέλω, σας παρακαλώ, δύο λεπτά, να το προσέξετε το ζήτημα αυτό.
Καταρχήν, πρέπει να πω το εξής, για να το ξεκαθαρίσουμε, ότι οι Έλληνες δεν διακατεχόμαστε ούτε από ξενοφοβίες, ούτε από ρατσισμό. Πολύ περισσότερο που ο ρατσισμός στην Ευρώπη, ενόψει της οικονομικής δυσχέρειας, είναι σύνθετος με απαξιώσεις διαφορετικού είδους, τις οποίες δεν θέλω να θίξω.
Δεύτερο. Ότι οποιοδήποτε ζήτημα με τον νέο… Τον Κώδικα ιθαγένειας, θα αποτελέσει αντικείμενο και συναπόφαση των τριών αρχηγών της συγκυβέρνησης. Δεν είναι θέμα του Υπουργείου, απλώς σχέδιο κάνουμε. Θα τεθεί σε διαβούλευση στο ευρύ κοινό και βεβαίως στην διαβούλευση στα Όργανα της Βουλής. Αυτό, για να το ξεκαθαρίσω.
Τώρα, τι έγινε με το ζήτημα αυτό; Καλώς ή κακώς, διέρρευσε η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, ότι κρίθηκαν δύο διατάξεις αντισυνταγματικές. Η μία που αφορά την ψήφιση, δεν μας αφορά, δεν έχει σχέση με την απόδοση της ιθαγένειας. Η ιθαγένεια δεν είναι δικαίωμα αυτού που τη ζητά, είναι θέμα κυριαρχικό του κράτους που την αποδίδει. Για αυτό όλες οι νομοθεσίες λένε: αποδίδεται η ιθαγένεια.
Προσέξτε τώρα, υπάρχουν έντεκα τρόποι για να αποκτήσει κάποιος την ιθαγένεια. Ένας από αυτούς, είναι το άρθρο 1Α, που λέει για αυτούς που γεννιούνται από παιδιά αλλοδαπών που ζουν στην Ελλάδα, άνευ άλλου τινός, μόλις γεννηθεί να πάρει την ιθαγένεια. Γίνεται προσφυγή στο Συμβούλιο Επικρατείας και καλώς ή κακώς, διαρρέει ότι αυτή η διάταξη κρίνεται αντισυνταγματική και βέβαια, δεν έχουμε απόφαση. Έχει διαρρεύσει όμως.
Τι είπαμε εμείς τώρα; Είπαμε ότι μέχρι να λυθεί το ζήτημα αυτό, να βγει η ιθαγένεια, τα Όργανά μας, να ανασταλεί η διαδικασία να εξετάζονται οι φάκελοι, να πηγαίνουν στις Επιτροπές, στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, όλη η διαδικασία. Γιατί; Γιατί η ιθαγένεια αποκτάται μόνο από την στιγμή που εγγράφεται κάποιος στα Δημοτολόγια. Η προηγούμενη είναι μια προδικασία η οποία γίνεται.
Βγήκαν λοιπόν δύο παρατάξεις, δύο κόμματα και είπαν το εξής, ότι είναι παράτυπο αυτό που κάναμε, δηλαδή ζήτησαν να ανασταλεί η διαδικασία αυτή, διότι, λέει, αναστέλλουμε το νόμο. Το είπε και ο κύριος Καμίνης. Είναι λάθος αυτό. Εγώ είμαι νομικός και εσείς θα το αντιληφθείτε τι θα πείτε, υπηρετούμε μια ζωή την δικαιοσύνη, δεν είναι δυνατόν να πω τέτοιο ατόπημα εγώ, ούτε είναι δυνατόν να ανακληθεί νόμος με απόφαση Υπουργού. Ούτε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν μπορεί να ανακαλέσει νόμο ή να τον απενεργοποιήσει. Αναστείλαμε την διαδικασία. Την διαδικασία, δηλαδή τα τεχνικά θέματα μέσα στο Υπουργείο. Ούτε καν εγκύκλιος είναι, ούτε καν απόφαση. Είναι ένα έγγραφο εσωτερικό, που είπαμε δηλαδή στις αρμόδιες Υπηρεσίες: σταματήστε τους ελέγχους, προσέξτε, από τα 38 άρθρα του Κώδικα, ένα άρθρο, μία περίπτωση. Όλα τα άλλα προχωρούν κανονικά. Ο όγκος της απονομής ιθαγένειας, είναι η πολιτογράφηση, η οποία προχωράει. Είναι μία και μοναδική περίπτωση.
Γιατί το κάναμε αυτό; Εάν μεν βγει η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας και πει ότι είναι συνταγματική η ρύθμιση αυτή, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Με μια μικρή καθυστέρηση, οι άνθρωποι θα αποκτήσουν την ιθαγένεια. Φανταστείτε όμως να είναι το αντίθετο, να πει ότι είναι αντισυνταγματικό. Τι θα γίνει σε αυτή την περίπτωση; Δημιουργούνται τεράστια προβλήματα, προστριβές των πολιτών με το κράτος, θα είμαστε υποχρεωμένοι να κάνουμε ανακλήσεις των διοικητικών πράξεων, γιατί η πράξη του αποκεντρωμένου είναι διοικητική πράξη, που λέει να εγγραφεί, να κάνουμε ανακλήσεις και βεβαίως να έχουμε νέες προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Αυτός ήταν ο λόγος. Δεν υπήρχε κανένας λόγος διαφορετικός. Ήταν μία αναβολή, θα έλεγα, της διαδικασίας, για μόνο αυτή την περίπτωση και βγήκαν ανακοινώσεις από διάφορους φορείς και μιλάνε ότι είναι παράνομο, διότι αναστείλαμε το νόμο.
Σας διαβάζω λοιπόν την ανακοίνωση, η οποία λέει: αναστείλετε την διαδικασία του άρθρου 1Α. Σας το λέω αυτό για να το ξέρετε, για να μην δημιουργείται η εντύπωση ότι συμπεριφέρθηκα αντισυνταγματικά, ότι δεν σεβόμαστε δηλαδή το νόμο. Είναι ξεκάθαρο το θέμα. Μία αναστολή της διαδικασίας, για ένα συγκεκριμένο θέμα, για να μην δημιουργηθούν αύριο προβλήματα. Γιατί θα είμαστε αναγκασμένοι να ακυρώνουμε διοικητικές πράξεις. Είναι διοικητική πράξη η πράξη του αποκεντρωμένου.
Αυτά ήθελα να σας πω, κύριε Δήμαρχε, κύριε Καμίνη και νομίζω ότι να λυθεί αυτό το θέμα, γιατί δεν υπήρχε κανένα άλλο ζήτημα.
Σας ευχαριστώ