Άρθρο Localit 21 Νοεμβρίου, 2011

Οι δήμοι στηρίζουν το “καλάθι των αγροτικών προϊόντων”

Η οικονομική κρίση και ο Καλλικράτης ανεβάζει στις προτεραιότητες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης τη στήριξη της τοπικής αγροτικής οικονομίας σε συνεργασία με τους τοπικούς παραγωγικούς φορείς.

Αυτό τουλάχιστον  δείχνουν οι πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν δήμοι, που η τοπική τους οικονομία στηρίζεται στην αγροτική παραγωγή. 

Οι μέχρι τώρα δράσεις των Δήμων εστιάζονται σε συμμετοχές και διοργάνωση εκθέσεων αγροτικών προϊόντων  σε μεγάλες πόλεις της χώρας, στην Αθήνα αλλά και στο εξωτερικό.

Ωστόσο η δραστηριότητα των ΟΤΑ δεν περιορίζεται μόνο σε εκθέσεις και αγροτικά φεστιβάλ. Από τη στιγμή που ο Καλλικράτης δίνει τη  δυνατότητα στους ΟΤΑ να συστήσουν Γραφεία Αγροτικής Ανάπτυξης,  όλοι οι δήμοι μπήκαν στη διαδικασία σύστασής τους ώστε και αυτοί να συνεισφέρουν στην ανάπτυξη των τοπικών οικονομιών τους για την αντιμετώπιση της κρίσης με δραστηριότητες που ξεφεύγουν από τα στενά όρια του δήμου.  

Διαδημοτική συνεργασία για την προώθηση πατάτας Νευροκοπίου, μήλων Ζαγοράς και κρόκου Κοζάνης

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η συνεργασία των δήμων  Ζαγοράς, Κοζάνης και Κάτω Νευροκοπίου, που μετέχουν σε κοινό πρόγραμμα προώθησης των τοπικών προϊόντων. Πρόκειται για τις  περίφημες  πατάτες Νευροκοπίου, για το διάσημο κρόκο Κοζάνης και  τα νόστιμα μήλα Ζαγοράς Πηλίου.

«Για μας είναι πολύ σημαντικό θέμα να μπορούμε να προωθούμε τα προϊόντα μας σε όλη τη χώρα με μειωμένο κόστος αλλά με το ίδιο όφελος» δηλώνει ο δήμαρχος Κάτω Νευροκοπίου  Ε. Μαυρίδης. Παράλληλα επισημαίνει ότι σημαντικές εκδηλώσεις, όπως η «Γιορτή της Πατάτας» στην περιοχή του, αποτελούν ήδη θεσμό και βοηθούν σημαντικά στην στήριξη της τοπικής αγροτικής παραγωγής.  

Ο δήμος Χανίων στηρίζει τη συμβολαιακή γεωργία

Άλλο παράδειγμα είναι αυτό του Δήμου Χανίων, από όπου ξεκίνησε ουσιαστικά η υλοποίηση του θεσμού της συμβολαιακής γεωργίας με τη συμμετοχή, αρχικά, 25 ελαιοπαραγωγών. Ήδη κυκλοφόρησε το πρώτο ελαιόλαδο γεωργίας με την ονομασία «Της Κρήτης το ομαδικό».
Η πρωτοβουλία ανήκει στο γραφείο Αγροτικής Ανάπτυξης του δήμου Χανίων, που ξεκίνησε τις διαδικασίες για να “βγει” στην αγορά έξτρα παρθένο ελαιόλαδο με πιστοποιητικό γνησιότητας και ποιότητας, όπως αναφέρει ο αντιδήμαρχος Λευτέρης Αμπαδιωτάκης.
Στη διαδικασία αυτή εμπλέκεται όλη η αλυσίδα παραγωγής. Αρχικά  πιστοποιημένοι παραγωγοί απευθύνονται σε ελαιουργεία. Στη συνέχεια τα ελαιουργεία έρχονται σε συμφωνία με τον τυποποιητή, που από την πλευρά του έρχεται σε συμφωνία με τον διακινητή που προωθεί το προϊόν στην αγορά.
Όλοι οι συμβαλλόμενοι είναι πιστοποιημένοι, ενώ το προϊόν που παράγεται είναι προστατευμένης γεωγραφικής προέλευσης.
Η αναγνώριση του ελαιόλαδου γίνεται με εργαστηριακή ανάλυση πριν και μετά την συσκευασία του. Πριν την συσκευασία το λάδι σφραγίζεται σε ειδικές ανοξείδωτες δεξαμενές, ενώ το πιστοποιητικό γνησιότητας και ποιότητας δίνεται από εργαστήριο του Μεσογειακού Αγρονομικού Ινστιτούτου Χανίων.
Όλες οι συσκευασίες είναι αριθμημένες και πάνω σε αυτές αναγράφεται η πιστοποίηση του προϊόντος και κάθε συσκευασία φέρει το πιστοποιητικό γνησιότητας και ποιότητας. Το προϊόν πωλείται σε αριθμημένα μεταλλικά δοχεία του ενός και των πέντε λίτρων, πάνω στα οποία αναγράφεται ημερομηνία λήξης.
Οι πρώτες ποσότητες αφορούν 30 τόνους λάδι με τον παραγωγό να εισπράττει 2,5 ευρώ το λίτρο, σταθερή τιμή για το διάστημα των 3 ετών που ισχύει η συμφωνία. Η τιμή για τον καταναλωτή είναι 3,95 το λίτρο συν 13% ΦΠΑ.
Ήδη για το συγκεκριμένο προϊόν υπάρχει ενδιαφέρον από την αμερικανική αγορά.
 

Δήμοι και Περιφέρεια Θεσσαλίας στηρίζουν την γαλακτοκομική παραγωγή

Σχετικές όμως δράσεις και πρωτοβουλίες αναλαμβάνουν δημοτικές αρχές σε συνεργασία με περιφερειακές αρχές.  

Ειδικότερα ο δήμος Τρικάλων σε συνεργασία με την περιφέρεια Θεσσαλίας προκάλεσαν ευρεία σύσκεψη στο Βόλο με αντικείμενο την προώθηση της παραγωγής γάλακτος  στα σούπερ μάρκετ της περιοχής.

Ο στόχος αυτής της πρωτοβουλίας, όπως αναφέρει ο αρμόδιος αντιδήμαρχος Τρικάλων Ζήσης Γκουγκουσίμος είναι διπλός. Πρώτον, το παραγόμενο γάλα της περιφέρειας να βρει εγχώριους αγοραστές. Δεύτερον, η προώθηση του γάλακτος στην αγορά να γίνεται με απευθείας συνεννόηση μεταξύ της Περιφέρειας και των σούπερ μάρκετ και  χωρίς τη διαμεσολάβηση των γνωστών μεσαζόντων – χονδρεμπόρων. Μάλιστα στον Βόλο ειδικά για το θέμα του γάλακτος, υπήρξε κίνημα πολιτών, που καλούσε τους πολίτες  να μην ψωνίζουν από τα σούπερ μάρκετ που δεν έχουν στα ράφια τους το γάλα που παράγει τοπική βιομηχανία.

Τα αποτελέσματα της ευρείας σύσκεψης που έγινε στο Βόλο είναι πολύ θετικά και σύντομα όπως αναφέρει ο κ. Γκουγκουσίμος θα έχουν αντίκρισμα στις τοπικές αγορές αλλά και στους αγρότες και κτηνοτρόφους, οι οποίοι θα μπορούν εύκολα να προωθούν τα προϊόντα τους στην εγχώρια αγορά.  

Γραφεία Αγροτικής Ανάπτυξης: Έλλειψη ειδικευμένου προσωπικού και πόρων

Σημαντικά ωστόσο προβλήματα αντιμετωπίζουν οι δήμοι στη λειτουργία των Γραφείων Αγροτικής Ανάπτυξης, τα οποία αφορούν τόσο στην έλλειψη ειδικευμένου προσωπικού όσο και της άνισης κατανομής ορισμένων ειδικοτήτων. Για παράδειγμα υπάρχουν πολλοί γεωπόνοι αλλά δεν υπάρχουν κτηνίατροι ή επιστήμονες που ασχολούνται με την αλιεία.

Επιπλέον η οικονομική κρίση «κουρεύει» αναγκαστικά τις πρωτοβουλίες και τις δράσεις που σχεδιάζουν να αναλάβουν οι δήμοι για την προώθηση των τοπικών προϊόντων τους.

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Ετικέτες

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Ρεπορτάζ 17 Μαΐου, 2024
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Δήμος Αγ. Δημητρίου: “Παναγούλεια 2024”-Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων για τη μνήμη του Αλέξανδρου Παναγούλη

Ο Δήμος Αγίου Δημητρίου διοργανώνοντας  για  άλλη μια  χρονιά  τα Παναγούλεια και την Ειρηνοδρομία 2024,τιμά…

Ρεπορτάζ 17 Μαΐου, 2024
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Λαμία: Στο νοσοκομείο μαθητές δημοτικών σχολείων μετά από τροφική δηλητηρίαση

Τροφική δηλητηρίαση υπέστησαν δεκάδες μαθητές στη Λαμία, οι οποίοι χθες το βράδυ αλλά και σήμερα…

Ρεπορτάζ 17 Μαΐου, 2024
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Στο ΕΣΠΑ το πρώτο μεγάλο έργο του ΣΒΑΑ του Δήμου Ηγουμενίτσας

Στον Δήμο Ηγουμενίτσας, ξεκινά η εκτέλεση του προγράμματος ανάπλασης επιλεγμένων περιοχών. Πιο συγκεκριμένα, εγκρίθηκε από…