Οφείλουμε, να κάνουμε ό,τι απαιτείται, και με το παραπάνω, για να μην υπάρξουν ποτέ ξανά νέα πρόστιμα για τη διαχείριση απορριμμάτων στην Ελλάδα υπογράμμισε ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σωκράτης Φάμελλος απευθυνόμενος σήμερα στο ΔΣ της ΚΕΔΕ, όπου συζητήθηκαν θέματα διαχείρισης απορριμμάτων, ανακύκλωσης, κινήτρων και τιμολογιακής πολιτικής καθώς και η διαλογή στην πηγή και η εφαρμογή του Ν.4555/2018 για τη λειτουργία των ΦοΔΣΑ.
Ο κ. Φάμελλος τόνισε ότι τα θέματα διαχείρισης των στερεών αποβλήτων μπορούν να προχωρήσουν μόνο σε στενή συνεργασία με την πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση, της οποίας αποτελεί και αποκλειστική αρμοδιότητα.
Ο κ. Φάμελλος επισήμανε ακόμη ότι η Ελλάδα έχει ήδη μια Προειδοποιητική Επιστολή από την ΕΕ για παραπομπή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, που αφορά στην Οδηγία του 1999 σχετικά με τη διάθεση ανεπεξέργαστων αποβλήτων σε χώρους υγιειονομικής ταφής, πέρα από τα υψηλά πρόστιμα που έχει διαχρονικά πληρώσει για τους ΧΑΔΑ.
Επίσης έχει λάβει και Έγκαιρη Προειδοποίηση (early warming) σχετικά με τη σύνδεση του κόστους διάθεσης απορριμμάτων με την ανακύκλωση και την υγιειονομική ταφή.
Ο κ. Φάμελλος ανακοίνωσε επίσης ότι για όλες τις χρηματοδοτήσεις της νέας προγραμματικής περιόδου του ΕΣΠΑ, θα μπαίνει ως προαίρεση η διαλογή στην πηγή, η χωριστή συλλογή ανακυκλώσιμων και η χωριστή διαλογή οργανικού, σε ποσοστό ανά ΟΤΑ στο ύψος του 50%, ενώ θα παρακολουθείται η απόδοση του κάθε ΟΤΑ χωριστά στην ανακύκλωση υποχρεωτικά.
«Οφείλουμε λοιπόν να μην καθυστερούμε άλλο, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο τα ευρωπαϊκά κονδύλια, και να αποτρέψουμε την πιθανότητα νέων προστίμων από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο», σχολίασε ο αναπληρωτής υπουργός δηλώνοντας ξεκάθαρα στα μέλη του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ ότι ναι μεν η πολιτεία οφείλει να βοηθήσει προς αυτή την κατεύθυνση την Αυτοδιοίκηση, δημιουργώντας και νέες χρηματοδοτήσεις, ωστόσο το ΥΠΕΝ δεν θα επιτρέψει σε καμία περίπτωση και δεν θα συμβάλει με κανένα τρόπο στην επιβολή νέων προστίμων στη χώρα για το ζήτημα των απορριμμάτων.
Επίσης, ο Σωκράτης Φάμελλος ανέφερε ότι υπάρχουν από την πλευρά του υπουργείου δύο νέες ρυθμίσεις που δημιουργούν κίνητρα για την ανακύκλωση, ως κομμάτι ενός ολοκληρωμένου σχεδίου: «Είναι σε όλους γνωστό ότι, με τον νέο εθνικό σχεδιασμό ο οποίος είναι σε αντιστοιχία με τον ευρωπαϊκό, οι δήμοι πρέπει να ανταποκριθούν σε τελείως διαφορετικές υποχρεώσεις, με γνωστές και δεδομένες τις αδυναμίες και τις ελλείψεις των δήμων, ως αποτέλεσμα και των μνημονίων και των μνημονιακών πολιτικών. Αυτό όμως δεν μπορεί να είναι δικαιολογία για την επιβολή επιπλέον προστίμων και από την πλευρά μας θα κάνουμε τα πάντα για να το αποτρέψουμε. Η απάντηση και η λύση για να το πετύχουμε είναι τα επιχειρησιακά σχέδια των συστημάτων εναλλακτικής διαχείρισης όσον αφορά την ανακύκλωση, οι νομοθετικές ρυθμίσεις για την τιμολογιακή πολιτική και τα χρηματοδοτικά εργαλεία για τον εξοπλισμό των δήμων για τη διαλογή στην πηγή σε όλα τα επίπεδα».
Ο κ. ανακοίνωσε ότι τις επόμενες ημέρες υπογράφεται η ΚΥΑ για την τιμολογιακή πολιτική, με αντικίνητρα για την ταφή και κίνητρα για την ανακύκλωση και κατάργηση του φόρου ταφής, τον οποίο αντικαθιστά με την εισφορά υπέρ της κυκλικής οικονομίας, επιδοτώντας ταυτόχρονα δήμους που παρουσιάζουν επιδόσεις στη διαλογή στην πηγή και στην επεξεργασία των βιοαποβλήτων.
Όπως είπε ο κ. Φάμελλος αυτή τη στιγμή υπάρχει μια δυσκολία που είναι η χρηματοδότηση των πράσινων σημείων και της κομποστοποίησης. «Για την υπέρβαση των δυσκολιών και των χρονοβόρων διαδικασιών, είπε, το ΥΠΕΝ έχει επεξεργαστεί τη δημιουργία χωριστού χρηματοδοτικού εργαλείου για τον καφέ κάδο, τα απορριμματοφόρα, τους κλαδοτεμαχιστές και τον ανάλογο εξοπλισμό, μέσω του ΥΜΕΠΕΡΑΑ σε πρώτη φάση. Στην ουσία, δηλαδή, διαχωρίζουμε τη χρηματοδότηση των πράσινων σημείων από αυτή για τον καφέ κάδο, προκειμένου να ολοκληρωθούν σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα οι διαδικασίες και να αρχίσει η εκτροπή και η ξεχωριστή συλλογή του οργανικού για να ισχύσει και η νέα τιμολογιακή πολιτική. Ειδική χρηματοδότηση θα εξασφαλιστεί για τον καφέ κάδο για όλους τους ΟΤΑ της Αττικής, ενώ έχουμε ήδη ζητήσει για τις άλλες Περιφέρειες την ενεργοποίηση των ΠΕΠ, που έχουν κατανεμημένους πόρους. Παράλληλα, είναι έτοιμες κανονιστικές ρυθμίσεις που απλοποιούν την αδειοδότηση και τη χωροθέτηση των πράσινων σημείων και κατατίθενται την επόμενη βδομάδα προς ψήφιση».
Κλείνοντας την τοποθέτηση του, ο υπουργός αναφέρθηκε στο ζήτημα του εξοπλισμού της ανακύκλωσης και του κόστους συλλογής-μεταφοράς και υπογράμμισε ότι πρέπει να γίνει μια συζήτηση σχετικά με τις ανάγκες της Αυτοδιοίκησης που καλούνται να καλύψουν τα συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης. Η συζήτηση αφορά πρώτα από όλα τους υπόχρεους, δηλαδή τους παραγωγούς προϊόντων, οι οποίοι πρέπει να αποδώσουν τον δημόσιο πόρο της ανακύκλωσης στην Αυτοδιοίκηση. Από την πλευρά της, η Αυτοδιοίκηση πρέπει να διαμορφώσει τις απαιτήσεις της. Η πολιτεία, στον εθνικό σχεδιασμό, έχει διαμορφώσει το πλαίσιο ικανοποίησης αυτών των αναγκών: «Συζητάμε εδώ και καιρό το πώς τα συστήματα θα παραδώσουν τον αναγκαίο εξοπλισμό στην Αυτοδιοίκηση και το οικονομικό αντάλλαγμα για τη συλλογή-μεταφορά που η Αυτοδιοίκηση διεκπεραιώνει για λογαριασμό των παραγωγών. Από την πλευρά της, η Αυτοδιοίκηση πρέπει να επιλέξει το σύστημα ανακύκλωσης που προτιμά και φυσικά να πιάσει σε κάθε ΟΤΑ τους ευρωπαϊκούς στόχους ανακύκλωσης».