Απαράδεκτη και παράνομη υπαγωγή σε διαθεσιμότητα μεταταχθέντων υπαλλήλων που είχαν προσληφθεί με διαγωνισμό – γραπτό ή με προκαθορισμένα κριτήρια, καταγγέλλουν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ με ερώτηση που κατέθεσαν στον υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης.
Οι βουλευτές καταγγέλλουν «ρεσιτάλ παράνομων ενεργειών και αυταρχισμού σε περιπτώσεις υπαλλήλων, οι οποίοι έχουν μεταταχθεί σε άλλους φορείς από αυτούς στους οποίους προσελήφθησαν και τώρα τίθενται σε διαθεσιμότητα, παρ’ ότι είχαν διορισθεί βάσει γραπτού διαγωνισμού ή με μοριοδότηση”.
Όπως τονίζεται στο κείμενο της ερώτησης «με τις διατάξεις του Νόμου 4093/2012 και την εκδοθείσα βάσει αυτού εγκύκλιο ΔΙΔΑΔ-ΔΙΠΙΔΔ/οικ. 26188/12.11.2012, προβλέπεται η κατάργηση ειδικοτήτων και θέσεων δημοσίων υπαλλήλων (κατηγορία ΔΕ ειδικοτήτων Διοικητικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου) και η υπαγωγή αυτών σε καθεστώς διαθεσιμότητας, εφόσον δεν έχουν προσληφθεί με διαγωνισμό ή με διαδικασία επιλογής σύμφωνα με προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια υπό τον έλεγχο ανεξάρτητης αρχής ή με ειδικές διαδικασίες επιλογής που περιβάλλονται με αυξημένες εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας. Στην Εγκύκλιο ρητά ορίζεται επίσης ότι ως ημερομηνία πρόσληψης για το μεταφερόμενο – μετατασσόμενο προσωπικό λογίζεται η ημερομηνία εισόδου στο δημόσιο ή ευρύτερο δημόσιο τομέα, ή οποιοδήποτε άλλο φορέα, υπό την προϋπόθεση ότι ο χρόνος που διανύθηκε στις υπηρεσίες προέλευσης του μεταφερομένου – μετατασσομένου προσωπικού έχει ληφθεί υπόψη για τη βαθμολογική και μισθολογική του εξέλιξη, με την ιδιότητα του υπαλλήλου ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου.
Παρόλα αυτά, πληθαίνουν οι καταγγελίες μεταταχθέντων υπαλλήλων που τίθενται σε διαθεσιμότητα ενώ ο διορισμός τους έγινε βάσει διαγωνισμού, ακόμα και γραπτού, ή μέσω διαδικασιών του ΑΣΕΠ. Αυτό σημαίνει ότι το Υπουργείο είτε λαμβάνει υπόψη ως ημερομηνία πρόσληψης των μεταταχθέντων υπαλλήλων – μετά ακόμα και από τριάντα χρόνια υπηρεσίας – την ημερομηνία μετάταξης και όχι την πραγματική ημερομηνία πρόσληψης στον αρχικό φορέα, είτε θεωρεί τους γραπτούς διαγωνισμούς και τους διαγωνισμούς ΑΣΕΠ διαδικασίες με μειωμένες εγγυήσεις διαφάνειας και αξιοκρατίας!».
Μία από τις περιπτώσεις παράνομης διαθεσιμότητας είναι αυτή των πρώην υπαλλήλων ΟΣΕ, οι οποίοι είχαν προσληφθεί το 1982 με γραπτό διαγωνισμό. Με τον Νόμο 3891/2010 και βάσει του υπ’ αριθμ. ΔΙΠΙΔΔ/Β 10 ΟΣΕ /1/οικ. 24845/29.11.2010 εγγράφου του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, μεταφέρθηκαν, ως πλεονάζον τακτικό προσωπικό, με την ίδια σχέση εργασίας, σε Δημόσιες Υπηρεσίες, Ανεξάρτητες Αρχές, ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού και Ν.Π.Ι.Δ. του δημόσιου τομέα. Οι υπάλληλοι αυτοί αναγκάστηκαν να μεταταχθούν σε άλλες υπηρεσίες, διότι οι θέσεις τους ήταν υπό κατάργηση, καθώς και σε άλλες κατηγορίες θέσεων, διότι οι προηγούμενες δεν υπήρχαν στο οργανόγραμμα του φορέα στον οποίο μετατάχθηκαν, όπως στην περίπτωση μετάταξης υπαλλήλου από τον Ο.Σ.Ε. στο Τ.Ε.Ι. Λάρισας. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα την ένταξή τους στον νέο φορέα με την κατηγορία ΔΕ Διοικητικού-Οικονομικού και κατ’ επέκταση την απαράδεκτη υπαγωγή τους σε διαθεσιμότητα.
Κάτι ανάλογο συνέβη και με εργαζόμενους που είχαν προσληφθεί αρχικά στον ΟΑΣΑ. Ενώ οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι προσλήφθηκαν στον οργανισμό έπειτα από διαγωνισμό που διενεργήθηκε υπό τον έλεγχο του ΑΣΕΠ και διορίστηκαν με απόφασή του, στη συνέχεια μετατάχθηκαν –βάσει του νόμου περί εξυγίανσης αστικών συγκοινωνιών– σε υπηρεσίες του στενού και ευρύτερου δημόσιου τομέας και, παρά τις αρχικές διαδικασίες πρόσληψής τους, τέθηκαν παράνομα σε διαθεσιμότητα».