Τα πάνω κάτω φέρνει το νέο βαθμολόγιο –μισθολόγιο και στους εργαζόμενους στη Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Όπως όλα δείχνουν το κούρεμα των μισθών εφαρμόζεται άμεσα, σε αντίθεση με τις αυξήσεις, οι οποίες δεν μπορούν να είναι πάνω από 50 ευρώ μηνιαίως.
Το νέο βαθμολόγιο, το οποίο τίθεται σε εφαρμογή με το ν. 4024/2011 κρύβει δυσάρεστες εκπλήξεις στους ήδη υπηρετούντες δημοτικούς υπαλλήλους καθώς η κατάταξή τους στα νέα μισθολογικά κλιμάκια υπολογίζεται με θητεία περισσότερων ετών σε σχέση με όσους προσληφθούν στο μέλλον. Αυτό γίνεται με στόχο την κατάταξη του προσωπικού σε όσο το δυνατόν χαμηλότερα μισθολογικά κλιμάκια, και κατά συνέπεια το μεγαλύτερο κούρεμα- λόγω χαμηλού κλιμακίου.
Ξεπερνά τα 500 ευρώ ο μέσος όρος των μειώσεων
Η μαύρη τρύπα που δημιουργείται άμεσα στις αποδοχές των δημοτικών υπαλλήλων ξεπερνά σε πολλές περιπτώσεις τα 800 ευρώ, ενώ ο μέσος όρος των μειώσεων που θα υποστούν οι δημοτικοί υπεκτιμάται υπάλληλοι εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 500 ευρώ.
Το ποσό που θα εξασφαλιστεί ως όφελος από το δραστικό περιορισμό των αποδοχών των δημοτικών υπαλλήλων μπορεί με μια πρώτη ανάγνωση να φαίνεται ότι θα το καρπωθεί η Τοπική Αυτοδιοίκηση, άρα ο κάθε δήμος, ωστόσο η πραγματικότητα αναμένεται να είναι διαφορετική.
Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης αναμένεται μέσα από ένα ντόμινο διαδικασιών να περιορίσει τα έσοδα της Αυτοδιοίκησης από άλλο κωδικό προκειμένου να εξισορροπήσει το όφελος που έχουν οι δήμοι από τη μείωση του μισθολογικού κόστους.
Η κατάταξή των υπαλλήλων στους νέους βαθμούς, θα γίνει σύμφωνα με τα όσα προβλέπει ο νέος νόμος και ειδικότερα το άρθρο 29. Λεπτομέρειες και συγκεκριμένες οδηγίες αναμένεται να δοθούν με ερμηνευτική εγκύκλιο της Διεύθυνσης Μισθολογίου του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους. Μεταξύ άλλων οι Διευθύνσεις Διοικητικού Προσωπικού θα προχωρήσουν στην έκδοση διαπιστωτικών πράξεων αυτοδίκαιης κατάταξης των υπηρετούντων μονίμων υπαλλήλων και υπαλλήλων ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου.Η κατάταξη όλων των υπαλλήλων στους νέους βαθμούς θα γίνει σύμφωνα με το συνολικό χρόνο πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας και το χρόνο προϋπηρεσίας στο δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα που έχει αναγνωριστεί για τη βαθμολογική ή τη μισθολογική κατάταξη και εξέλιξη του υπαλλήλου κατά την 1η-11-2011 ημερομηνία που ξεκινάει η εφαρμογή του νέου βαθμολογίου-μισθολογίου). Για την κατάταξη στους νέους βαθμούς θα λαμβάνεται υπόψη μόνο η προϋπηρεσία που έχει αναγνωρισθεί μέχρι 31-10 – 2011.
Πώς θα γίνονται η προαγωγή και η μισθολογική εξέλιξη των υπαλλήλων
Σύμφωνα με το νέο νομοθετικό πλαίσιο η νέα βαθμολογική κλίμακα περιλαμβάνει έξι βαθμούς. Ως εισαγωγικός βαθμός για όλες τις κατηγορίες εκπαίδευσης προσωπικού είναι ο Βαθμός ΣΤ, καταληκτικός βαθμός για την κατηγορία ΠΕ και ΤΕ είναι ο Βαθμός Α, για την κατηγορία ΔΕ ο Βαθμός Β και για την κατηγορία ΥΕ ο Βαθμός Γ. Εισαγωγικός βαθμός για τους κατόχους συναφούς διδακτορικού διπλώματος είναι ο Βαθμός Δ, με συνολική βαθμολογική και μισθολογική προώθηση έξι ετών, εισαγωγικός βαθμός για τους κατόχους συναφούς μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών είναι ο Βαθμός Ε, με συνολική βαθμολογική και μισθολογική προώθηση δύο ετών.
Εισαγωγικός βαθμός για τους αποφοίτους της Εθνικής Σχολής Δημόσιας Διοίκησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι ο Βαθμός Δ, με συνολική βαθμολογική και μισθολογική προώθηση έξι ετών. Αξίζει να επισημανθεί ότι ο χρόνος φοίτησης στην Εθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης (ΕΣΔΔΑ), με την αποφοίτησή τους, θεωρείται ως χρόνος επιτυχούς δοκιμαστικής υπηρεσίας.
Οι δημοτικοί υπάλληλοι για τη τοποθέτησή τους στα νέα μισθολογικά κλιμάκια έχουν το δικαίωμα να αναγνωρίσουν την προϋπηρεσία τους στο δημόσιο ή ιδιωτικό τομέα. Σύμφωνα με το νέο νόμο 4024/2011 «ως πραγματική δημόσια υπηρεσία θεωρείται κάθε υπηρεσία που έχει διανυθεί στο Δημόσιο, νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου ή σε Ο.Τ.Α., με σχέση εργασίας δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, καθώς και κάθε άλλη υπηρεσία που, με βάση ειδικές διατάξεις, αναγνωρίζεται ως πραγματική δημόσια υπηρεσία για βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη». Όπως έχει επισημανθεί απίο την πρώτη εγκύκλιο που έχει εκδοθεί από το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, συνολικά η αναγνώριση προϋπηρεσίας από το δημόσιο και ιδιωτικό τομέα, καθώς και από θέσεις αιρετών ή μετακλητών δημοσίων υπαλλήλων, δεν μπορεί να ξεπερνά τα επτά έτη.
Μεγάλες μειώσεις μικρές οι αυξήσεις
Σύμφωνα με τα νέα δεδομένα το προσεχές διάστημα οι δημοτικοί υπάλληλοι, όπως και οι συνάδελφοί τους στο στενό δημόσιο τομέα θα διαπιστώσουν ότι χάνουν σημαντικά ποσά από το μηνιαίο εισόδημά τους (μέχρι 25%) σε αντίθεση με εκείνους που θα κερδίσουν. Σύμφωνα με το νέο νόμο η μηνιαία αύξηση σε όσους επωφελούνται δεν μπορεί να ξεπερνά τα 50 ευρώ. Την ίδια ώρα το οικογενειακό επίδομα καταργείται (παραμένει μόνο των τέκνων), ενώ το «επίδομα» που θα λαμβάνουν σε περίπτωση που υλοποιήσουν το 80% των στόχων της υπηρεσία τους, παραπέμπεται στις καλένδες. Όπως υποστηρίζουν οι γνώστες της δημόσιας διοίκησης η θεσμοθέτηση στόχων αποτελεί μια διαδικασία, η οποία αν και θα έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια δεν έχει ακόμα υλοποιηθεί.
Σε ότι αφορά τους «τυχερούς» μεν αλλά σχεδόν ανύπαρκτους υπαλλήλους, που κερδίζουν με το νέο μισθολόγιο θα πρέπει να διευκρινιστεί ότι η επόμενη αύξηση που θα λάβουν πάνω από τα πενήντα πρώτα ευρώ θα είναι ένα χρόνο μετά. Συγκεκριμένα σύμφωνα με το άρθρο 29 και την παράγραφο 2, προβλέπεται ότι εφόσον η μηνιαία αύξηση είναι μέχρι του ποσού των πενήντα ευρώ, αυτή θα καταβάλλεται άμεσα με την έναρξη εφαρμογής του νέου μισθολογίου. Αν όμως η αύξηση είναι μεγαλύτερη των πενήντα ευρώ και μέχρι του ποσού των εκατό ευρώ, αυτή θα καταβάλλεται ισόποσα σε χρονικό διάστημα δύο ετών. Στην περίπτωση που η αύξηση είναι μεγαλύτερη των εκατό ευρώ, καταβάλλεται ισόποσα σε χρονικό διάστημα τριών ετών!
Αντίθετα οι μειώσεις θα είναι καθολικές και άμεσες. Όπως και στην περίπτωση των αυξήσεων, έτσι και στη περίπτωση των μειώσεων των μισθών έχει υπάρξει πρόβλεψη για τμηματική περικοπή. Στο επίμαχο άρθρο 29 του σχεδίου νόμου προβλέπεται ότι, εφόσον η μείωση είναι μέχρι το 25% των αποδοχών που ελάμβαναν οι δικαιούχοι κατά τον τελευταίο μήνα πριν την έναρξη ισχύος του νόμου, η περικοπή θα είναι άμεση. Αντίθετα αν ξεπερνά το 25% τότε «η υπερβάλλουσα μείωση θα γίνει ισόποσα σε χρονικό διάστημα δύο ετών από το τέλος του πρώτου έτους εφαρμογής».
Το «ταμείο» που κάνουν οι δημοτικοί υπάλληλοι για τις συνολικές αποδοχές τους, κάθε άλλο παρά θετικό είναι.
Με ποσόστωση η προαγωγή από βαθμό σε βαθμό
Η βαθμολογική εξέλιξη των υπαλλήλων θα πραγματοποιείται από το αρμόδιο υπηρεσιακό συμβούλιο μία φορά το χρόνο και θα είναι υπό προϋποθέσεις. Συγκεκριμένα η μετακίνηση από βαθμό σε βαθμό θα γίνεται με ποσόστωση, ενώ η απόδοσή τους, μετράται με βάση το βαθμό επιτυχούς ή μη υλοποίησης της στοχοθεσίας (όταν αυτή θεσμοθετηθεί), τις διοικητικές ικανότητές τους καθώς και τη συμπεριφορά τους στην υπηρεσία. Για την μετακίνηση ενός υπαλλήλου από τον έναν βαθμό στον άλλο λαμβάνεται υπόψη και το ανώτατο ποσοστό, επί τοις εκατό, προαγωγής στον επόμενο βαθμό καθώς και ο προβλεπόμενος ελάχιστος χρόνος παραμονής σ’ αυτόν. Όπως φαίνεται και από τον σχετικό πίνακα οι προαγωγές από βαθμό σε βαθμό, για όλες τις κατηγορίες προσωπικού, γίνονται με βάση ποσόστωση επί των κάθε φορά κρινομένων. Για παράδειγμα από τον Εισαγωγικό Βαθμό ΣΤ στο Βαθμό Ε: μέχρι και 100% των κρινόμενων υπαλλήλων, από το Βαθμό Ε στο Βαθμό Δ: μέχρι και 90% των κρινόμενων υπαλλήλων, από το Βαθμό Γ στο Βαθμό Β: μέχρι και 70% των κρινόμενων υπαλλήλων και από το Βαθμό Β στο Βαθμό Α: μέχρι και 30% των κρινόμενων υπαλλήλων. Για την προαγωγή των υπαλλήλων από βαθμό σε βαθμό το υπηρεσιακό συμβούλιο θα καταρτίζει το Μάιο κάθε έτους πίνακα προακτέων κατά βαθμό, κλάδο και ειδικότητα.
Πώς χάνουν χρόνια οι υπηρετούντες υπάλληλοι
Με νομοθετικό «τρικ» οι ήδη υπηρετούντες στο δημόσιο εισάγονται σε χαμηλότερα μισθολογικά κλιμάκια με συνέπεια να επηρεάζεται και ο βασικός μισθός που λαμβάνουν. Η βαθμολογική εξέλιξη σε σχέση με τα χρόνια προϋπηρεσίας εμφανίζει σημαντική απόκλιση μεταξύ των νεοεισερχόμενων και όσων υπηρετούν ήδη στο δημόσιο. Η σύνδεση βαθμού με μισθό, πρακτικά σημαίνει ότι όσο πιο κάτω βρίσκεται ένας υπάλληλος στην βαθμολογική κλίμακα και όσο πιο αργά ανεβαίνει ή όσο πιο λίγοι υπάλληλοι την ανεβαίνουν, τόσο πιο λίγα χρήματα θα κοστίζει. Για παράδειγμα ένας δημοτικός υπάλληλος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που εργάζεται 29 χρόνια θα τοποθετηθεί στο ανώτερο Μισθολογικό κλιμάκιο, ενώ ένας νεοπροσλαμβανόμενος θα χρειαστεί συνολικά 20 έτη για να φθάσει στη θέση αυτή. Αντίστοιχο κούρεμα έχει γίνει και στις υπόλοιπες κατηγορίες εργαζομένων. Όπως φαίνεται στο επίμαχο άρθρο 28 του πολυνομοσχεδίου ο νομοθέτης επέλεξε τη σχετική διαδικασία με βασικό στόχο η κατάταξη του υπηρετούντος προσωπικού να περιοριστεί σε χαμηλά μισθολογικά κλιμάκια προκειμένου να μειωθεί ακόμα περισσότερο το μισθολογικό κόστος που προκύπτει από το ενιαίο μισθολόγιο. Καθοριστικής σημασίας προς την κατεύθυνση αυτή είναι και η απόφαση να αυξηθεί η κλίμακα της ιεραρχίας. Από 4βάθμια κλίμακα που ήταν μέχρι σήμερα (Δ, Γ, Β, Α) μετεξελίσσεται σε 6βάθμια (ΣΤ, Ε, Δ, Γ, Β, Α). Αυτό έχει ως συνέπεια τον δραστικό περιορισμό των δημοτικών και δημοσίων υπαλλήλων που μπορούν να κατακτήσουν υψηλόβαθμες θέσεις.
Οι αποκλίσεις μεταξύ νέων και παλαιών υπαλλήλων στα χρόνια προϋπηρεσίας είναι σημαντικές τόσο για τους απόφοιτους των ανώτατων εκπαιδευτικών βαθμίδων, όσο και για τους απόφοιτων Δευτεροβάθμιας και Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης. Για παράδειγμα ένας εργαζόμενος που είναι Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης με 9 έτη προϋπηρεσίας θα τοποθετηθεί στον Ε’ βαθμό την ώρα που ο συνάδελφός του που θα εισαχθεί στο δημόσιο θα χρειαστεί 4 έτη για να τοποθετηθεί στον συγκεκριμένο βαθμό! Αντίστοιχο είναι και το παράδειγμα για έναν εργαζόμενο που έχει πτυχίο Τεχνολογικής Εκπαίδευσης. Θα τοποθετηθεί στο Β’ βαθμό που είναι καταληκτικός σε περίπτωση που έχει πάνω από 25 χρόνια προϋπηρεσία. Αντίθετα ένας νεοπροσλαμβανόμενος θα χρειαστεί συνολικά 20 έτη. Η σχετική πρόβλεψη μπορεί φαινομενικά να είναι υπέρ των νεοπροσλαμβανόμενων, αλλά πρακτικά αυτό δεν συμβαίνει καθώς σύμφωνα με τα σημερινά δεδομένα οι προσλήψεις που θα γίνουν τα επόμενα έτη στο δημόσιο είναι μηδαμινές.
Κατηγορία ΠΕ
Έτη Υπηρεσίας |
Βαθμός |
0-3 |
ΣΤ |
3-9 |
Ε |
9-15 |
Δ |
15-21 |
Γ |
>21 |
Β |
Κατηγορία ΤΕ:
Έτη Υπηρεσίας |
Βαθμός |
0-3 |
ΣΤ |
3-9 |
Ε |
9-15 |
Δ |
15-23 |
Γ |
>23 |
Β |
Κατηγορία ΔΕ:
Έτη Υπηρεσίας |
Βαθμός |
0-3 |
ΣΤ |
3-11 |
Ε |
11-19 |
Δ |
19-27 |
Γ |
>27 |
Β |
Κατηγορία ΥΕ:
Έτη Υπηρεσίας |
Βαθμός |
0-3 |
ΣΤ |
3-15 |
Ε |
15-25 |
Δ |
>25 |
Γ |
Δυσκολότερη η μονιμοποίηση των νεοπροσλαμβανόμενων
Η μονιμοποίηση των δημοτικών υπαλλήλων, όπως και γενικότερα των δημοσίων υπαλλήλων δεν θα γίνεται μετά την ολοκλήρωση της διετούς δοκιμαστικής υπηρεσίας, αλλά αφού προηγηθεί ειδική διαδικασία και κριθεί από το οικείο υπηρεσιακό συμβούλιου ότι πλήρη τις προϋποθέσεις. Ένα δημοτικός υπάλληλος θα μπορεί να μονιμοποιηθεί μόνο εφόσον στην έκθεση αξιολόγησής του εξασφαλίζει, βαθμολογία μεγαλύτερη της βάσης. Επίσης το αρμόδιο υπηρεσιακό συμβούλιο θα πρέπει να χαρακτηρίσει ως «επιτυχής τηη δοκιμαστική του υπηρεσία». Σε αντίθετη περίπτωση που το υπηρεσιακό συμβούλιο κρίνει τον υπάλληλο μη ικανό να μονιμοποιηθεί ή να συνεχίσει την απασχόλησή του, ο υπάλληλος απολύεται. Μάλιστα το υπηρεσιακό συμβούλιο μπορεί, κατά περίπτωση, να αποφασίσει, άπαξ, την παράταση της δοκιμαστικής υπηρεσίας του υπαλλήλου από έξι μέχρι δώδεκα μήνες. Μετά τη λήξη της παράτασης της δοκιμαστικής υπηρεσίας, ο υπάλληλος επαναξιολογείται. Το υπηρεσιακό συμβούλιο, κατά την επανάκριση, καλεί σε συνέντευξη τον υπάλληλο. Για την περίοδο αυτή ο υπάλληλος δεν εξελίσσεται μισθολογικά.