Ποια νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου των ΟΤΑ πρέπει να δίνουν στοιχεία στο Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας; Τι οικονομικά στοιχεία θα πρέπει να δίνει ο δήμος και κάθε υπόχρεος φορέας; Τι παρουσιάζεται ως έλλειμμα και τι ως πλεόνασμα; Πότε θα είναι υποχρεωτική η αναμόρφωση των οικονομικών στόχων ενός δήμου; Τι πρέπει να κάνει όταν παρουσιάζεται αρνητική απόκλιση 10% στα έσοδα και τα έξοδα; Απαντήσεις σ’ αυτά και σε αρκετά άλλα ερωτήματα δίνει προς τους ΟΤΑ εγκύκλιος του υπουργείου Εσωτερικών. Στην εγκύκλιο γίνεται γνωστό ότι μέσω του Ολοκληρωμένου Πλαισίου Δράσης (ΟΠΔ), εφαρμόζεται το πρόγραμμα εξυγίανσης. Για το λόγο αυτό οι αρμόδιες διευθύνσεις και τα τμήματα θα πρέπει να γνωρίζουν ότι το Ολοκληρωμένο Πλαίσιο Δράσης περιέχει: το πενταετές επιχειρησιακό πρόγραμμα δράσης, το ετήσιο πρόγραμμα δράσης και τον ετήσιο προϋπολογισμό των ΟΤΑ και των νομικών τους προσώπων. Η εγκύκλιος περιέχει αναλυτική λίστα με όλα τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου που θα πρέπει να συμπληρώνουν τη βάση των οικονομικών δεδομένων.
Τι πρέπει να περιέχουν οι δείκτες οικονομικής στοχοθεσίας
Οι αρμόδιοι φορείς θα πρέπει να προσέξουν στον καθορισμό των στόχων τους συγκεκριμένα σημεία, ενώ στο πρόγραμμα θα πρέπει να αποτυπώνουν τη χρονική πορεία εκπλήρωσης των ετήσιων εκτιμήσεων του φορέα και το ύψος των εσόδων και δαπανών, σε επίπεδο μήνα και τριμήνου. Επίσης θα πρέπει να δίνουν στοιχεία «σωρευτικά» από την αρχή του έτους με τα εξής διαστήματα: Ιαν.-Μάρτιος, Ιαν.-Ιούνιος, Ιαν.-Σεπτ. και Ιαν.-Δεκ.. Για την κατάρτιση του Ολοκληρωμένου προγράμματος οι αρμόδιοι υπάλληλοι θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τη χρονική πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού του προηγούμενου έτους σε συνδυασμό με κάθε άλλο στοιχείο που μπορεί να αξιοποιηθεί από το φορέα, προκειμένου να αποδοθεί το πρόγραμμα ως «ρεαλιστικό και αξιόπιστο». Σε κάθε περίπτωση το σύνολο των εσόδων και το σύνολο των εξόδων, ως σύνολα 12μήνου, θα πρέπει να ταυτίζονται με το σύνολο των εσόδων και το σύνολο των εξόδων του εγκεκριμένου Προϋπολογισμού. Σε συγκεκριμένη στήλη των πινάκων που καταρτίζονται θα συμπληρώνονται τα ποσά των εισπραχθέντων, όσον αφορά στα έσοδα και τα ποσά των πληρωθέντων, όσον αφορά στα έξοδα. Σε ειδική γραμμή θα καταγράφονται στοιχεία που αφορούν στο «Έλλειμμα» και στο «Πλεόνασμα». Επίσης ως “απλήρωτες υποχρεώσεις” θεωρούνται οι εκκρεμείς δεσμεύσεις για τις οποίες έχει παραδοθεί το τιμολόγιο ή άλλο ισοδύναμο έγγραφο, αλλά δεν έχει εκδοθεί αντίστοιχος τίτλος πληρωμής. Το «Σύνολο Απλήρωτων Υποχρεώσεων κατά την 31/12 προηγούμενου οικονομικού έτους» πρέπει να ταυτίζεται με το ποσό της στήλης «Απλήρωτες Υποχρεώσεις» του Μητρώου Δεσμεύσεων όπως αυτό οριστικά υποβλήθηκε στο στατιστικό δελτίο για το Δεκέμβριο 2012.
Πότε υποχρεούνται οι ΟΤΑ να προβούν σε αναμόρφωση των οικονομικών τους στόχων
Στην εγκύκλιο δίδονται και οι αναγκαίες διευκρινήσεις σχετικά με τη διαδικασία αναμόρφωσης των οικονομικών στόχων που έχει βάλει ο κάθε δήμος σύμφωνα με το προϋπολογισμό που έχει καταρτίσει. Η περίπτωση της αρνητικής απόκλισης σε ποσοστό πάνω από το 10% των όσων έχουν προϋπολογιστεί (στους κωδικούς «Επιχορηγήσεις για Επενδύσεις», «Ίδια Έσοδα» ή «Έσοδα που προβλέπεται να εισπραχθούν από απαιτήσεις προηγούμενων οικονομικών ετών») σημαίνει αναγκαστική τροποποίηση των στόχων. Από τη στιγμή που θα καταγραφούν αρνητικές αποκλείσεις στο κλείσιμο του πρώτου τριμήνου του έτους, ο ΟΤΑ υποχρεούται να προβαίνει άμεσα σε μέτρα και παρεμβάσεις για τη διόρθωση της απόκλισης προς διασφάλιση του σωρευτικού στόχου του επόμενου τριμήνου. Ο δήμος θα πρέπει μάλιστα να γνωστοποιήσει τα μέτρα που θα λάβει για την εξισορρόπηση των σχετικών δράσεων στο Παρατηρητήριο, στον οικείο Επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου και στην αρμόδια για την εποπτεία του Αρχή. Αυτό θα πρέπει να το πράξει με ειδική έκθεση η οποία συντάσσεται από τον προϊστάμενο των οικονομικών υπηρεσιών του.
Η παρούσα Εγκύκλιος με όλες τις οδηγίες και τους σχετικούς πίνακες μπορεί να αναζητηθεί και στο διαδικτυακό τόπο του Υπουργείου www.ypes.gr, στην ενότητα «Υπουργείο / Εγκύκλιοι-Αποφάσεις».