Άρθρο Localit 01 Αυγούστου, 2012

Η συμβολή της Τ.Α. στην αντιμετώπιση της κρίσης και την κοινωνική συνοχή

Του Δημήτρη Τσιαντή, δημάρχου Πλαστήρα και προέδρου της Επιτροπής Οικονομικών της ΚΕΔΕ 

 

 

Την ώρα που η χώρα αναζητά μέτρα εξοικονόμησης πόρων και παρεμβάσεις στο αναπτυξιακό επίπεδο καθώς και τη δημιουργία προϋποθέσεων απασχόλησης στο αγώνα για την αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης, ουσιώδης αναδεικνύεται και ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, η οποία ωστόσο, μπαίνει στην «μάχη» με μειωμένους πόρους και δομές.

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση πολύ πριν από την εκδήλωση της κρίσης πήρε πρωτοβουλίες οι οποίες αφενός μεν συμβάλλουν στην εξοικονόμηση πόρων και στην ορθολογική κατανομή των δαπανών της αφετέρου δε, με την απόφαση του Τακτικού Συνεδρίου  της ΚΕΔΚΕ το 2008 στη Θεσσαλονίκη, έθεσε το θέμα της αντιμετώπισης της κρίσης μέσω προγραμμάτων τοπικής ανάπτυξης και απασχόλησης.

Παράλληλα, η εφαρμογή της Διοικητικής Μεταρρύθμισης του προγράμματος «Καλλικράτης» και των Μεσοπροθέσμων Προγραμμάτων προκάλεσαν σημαντικότατη μείωση δομών και δαπανών.

Οι επιχορηγήσεις των δήμων για λειτουργικές δαπάνες (ΚΑΠ) από το 2009 στο 2012 μειώθηκαν κατά 59%.  Η σημερινή ΣΑΤΑ (επιχορήγηση για επισκευές, συντηρήσεις και μικρές επενδύσεις) μειώθηκε κατά 55% σε σχέση με την αντίστοιχη ΣΑΤΑ του 2009. Οι μειώσεις αυτές καθώς και οι προαναφερθείσες σε Δήμους, Αιρετούς, Νομικά Πρόσωπα κ.λ.π., περιγράφονται αναλυτικά στους πίνακες που ακολουθούν.

Θα πρέπει όμως προηγουμένως να σημειώσουμε ότι σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό 2012 οι Κεντρικοί Αυτοτελείς Πόροι (ΚΑΠ) ανέρχονται στα 2.400 εκ. €, στα οποία εκ παραδρομής το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους δεν συμπεριέλαβε το ποσό των 300 εκ. € κατά την εκτίμησή του,  όπως αποδέχθηκε εκ των υστέρων με σχετική επιστολή του ο τέως Υπουργός Οικονομικών κ. Φίλιππος Σαχινίδης, μετά την διευκρινιστική ρύθμιση της παρ. 2β του άρθρου 5 του Ν.4047/2012. Κατά συνέπεια οι ΚΑΠ του 2012 πρέπει να διαμορφωθούν στο ποσό των 2.700 εκ. €.

 

 

 

 

(*) Τα 185.000.000 εκ. αφορούν δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν το 2011, και δόθηκαν από τους ΚΑΠ του 2012, ενώ δεν ήταν στις αρμοδιότητες των δήμων, και τα 59.000.000 εκ. αποτελούν νομοθετική επιταγή λόγω του Μεσοπρόθεσμου.

Αυτό που ισχυρίζονται όλοι οι δήμοι της χώρας είναι πολύ απλό. Εάν οι μειώσεις που εφαρμόστηκαν στην ΤΑ εφαρμοζόταν στο σύνολο της κεντρικής και γενικής κυβέρνησης η χώρα θα παρουσίαζε ήδη πρωτογενή πλεονάσματα και δεν θα υπήρχε ανάγκη για την εφαρμογή πρόσθετων επώδυνων μέτρων.

 

 

 

 

 

Από τον παραπάνω πίνακα παρατηρείται ότι κατά την περίοδο της κρίσης και παρά τις δραστικές μειώσεις των επιχορηγήσεων οι δήμοι προσπαθούν να νοικοκυρέψουν τα οικονομικά τους. Οι υποχρεώσεις και ο δανεισμός παρουσιάζει μία ελαφρά υποχώρηση ενώ τα διαθέσιμα  περιορισμένη αύξηση. 

Με βάση το πρόγραμμα «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ», μετά από πρόταση της Τ.Α. οι Δήμοι έχουν προχωρήσει σε μία άνευ προηγούμενου μείωση Δήμων, Νομικών Προσώπων, Αιρετών και των αμοιβών τους, ως ακολούθως:

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

Η απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών κ. Χρήστου Σταϊκούρα της 26ης Ιουλίου 2012, προσβάλει την αξιοπρέπεια των Αιρετών, αφού για Δημάρχους κάτω των 20.000 κατοίκων (αφορά 153 Δημάρχους), η αντιμισθία τους  υπολείπεται κατά πολύ του μισθού Τμηματάρχη Δήμου, κατηγορίας Π.Ε., με 25 χρόνια υπηρεσία.

 

 

 

Η ΣΥΜΒΟΛΗ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΣΥΝΟΧΗ

Η σημερινή κρίση έχει επηρεάσει καθοριστικά και το κοινωνικό κράτος, με συνέπεια να διευρύνονται οι κοινωνικές ομάδες που είναι σε αποκλεισμό αλλά και γενικότερα τα κοινωνικά προβλήματα των πολιτών.

Έτσι, αναδεικνύεται ακόμα περισσότερο ο ρόλος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και καθίσταται επιτακτική η ανάγκη υποστήριξης των δομών κοινωνικής πρόνοιας και φροντίδας: των Παιδικών και Βρεφονηπιακών Σταθμών, των ΚΔΑΠ, των ΚΔΑΠ-ΜΕΑ, των Κέντρων Πρόληψης της Εξάρτησης, των Προγραμμάτων Απασχόλησης των Δήμων κ.λ.π.

Επομένως, όχι μόνο δεν πρέπει να μειωθούν και άλλο οι πόροι που κατευθύνονται σε αυτά τα προγράμματα αλλά είναι απολύτως αναγκαίο, κατά την αναθεώρηση του ΕΣΠΑ 2007-2013, να διευρυνθεί η χρηματοδότηση των κοινωνικών δομών και προγραμμάτων της Αυτοδιοίκησης, γιατί είναι πλέον η τελευταία ασπίδα προστασίας των πολιτών από τις δυσμενείς επιπτώσεις της κρίσης.

Ως Διοικητικό Συμβούλιο της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας, προσδοκούμε σε έναν καθαρό και ειλικρινή διάλογο, που θα έχει σαν στόχο να ληφθούν όλες εκείνες οι αποφάσεις που θα κρατήσουν την Τοπική Αυτοδιοίκηση όρθια και ικανή να υπερασπιστεί την Κοινωνική Συνοχή και να προσφέρει στους πολίτες ποιοτικές υπηρεσίες σύγχρονου κράτους.

 

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Ετικέτες

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Κρίση και Τοπική Αυτοδιοίκηση 02 Ιουλίου, 2024
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Θ. Μπέγκας: Δυνατότητες, προσδοκίες, προκλήσεις και προβληματισμοί για τις 100 κλιματικά ουδέτερες πόλεις

Με πρωτοβουλία  του δήμου Ιωαννιτών, σύσκεψη εργασίας δημάρχων ελληνικών κλιματικά ουδέτερων πόλεων την ερχόμενη Πέμπτη,…

Απόψεις 17 Οκτωβρίου, 2023
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Μικροί Έξυπνοι Δήμοι – Ερωτήματα και καλές πρακτικές

Η συζήτηση για τις έξυπνες πόλεις πολλές φορές περιορίζεται στις μεγάλες πόλεις. Δεν είναι τυχαίο…

Απόψεις 04 Σεπτεμβρίου, 2023
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Η δημοκρατική συμμετοχή των πολιτών και οι δημοτικές εκλογές

Το άρθρο αυτό είναι το τελευταίο σειράς που σχετίζεται με τις δημοτικές εκλογές (Γκέκας 2023…