Τα σχέδια του υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου για τη λιμενική πολιτική και ειδικότερα οι ρυθμίσεις σχετικού νομοσχεδίου που είναι σε διαβούλευση και αφορούν στο μέλλον και τον τρόπο λειτουργίας των εθνικών και περιφερειακών λιμανιών της χώρας, αλλά και των δημοτικών λιμενικών ταμείων αποτέλεσε το αντικείμενο της συζήτησης μεταξύ του Δ.Σ. της ΚΕΔΕ και του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Κ. Μουσουρούλη κατά τη διάρκεια της σημερινής του συνεδρίασης.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης υπήρξε διάσταση απόψεων μεταξύ του υπουργού και των εκπροσώπων της Αυτοδιοίκησης σε αρκετά θέματα- συμμετείχαν πολλοί δήμαρχοι πόλεων με λιμάνια– ωστόσο η κατάληξη ήταν ότι η ΚΕΔΕ θα καταθέσει μέσα στη εβδομάδα τις ενστάσεις, παρατηρήσεις και προτάσεις της και για αυτό προσδιορίστηκε νέα συνάντηση με τον κ. υπουργό και την ΚΕΔΕ την Τετάρτη 23 Ιανουαρίου στις 12 το μεσημέρι στο υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου.
Η βασική επισήμανση της ΚΕΔΕ ήταν ότι με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο προωθούνται ρυθμίσεις με τις οποίες επί της ουσίας:
• τα λιμάνια θα εξακολουθούν να λειτουργούν ανεξάρτητα από το συνολικό σχεδιασμό των πόλεων, προκαλώντας αμφίδρομα προβλήματα,
• δεν υπάρχει πρόβλεψη συνεργασίας και συμμετοχής της Αυτοδιοίκησης στην αξιοποίηση των λιμανιών,
• με τη δημιουργία λιμενικών δικτύων καταργείται το αυτοδιοίκητο των δημοτικών λιμενικών ταμείων.
Επί της ουσίας, όπως επισημάνθηκε και από τον πρόεδρο της ΚΕΔΕ Κώστα Ασκούνη γυρίζουμε πολλά χρόνια πίσω, στην υπερσυγκέντρωση και όχι στην αποκέντρωση με αυτοδιοίκηση.
Ο υπουργός Κ. Μουσουρούλης αφού ανέλυσε τη λιμενική στρατηγική πενταετούς ορίζοντα, τους στόχος και τις προϋποθέσεις για την επίτευξή τους ανέλυσε το νέο μοντέλο διακυβέρνησης, το οποίο, όπως είπε υλοποιείται σε δύο φάσεις. Η πρώτη περιλαμβάνει τη διοικητική συνένωση 12 υφιστάμενων ΑΕ σε λιμενικά δίκτυα – Αττικό, Β. Ελλάδας, Δ. Ελλάδας, ΟΛ Ηρακλείου.
Η ΚΕΔΕ για τα λιμενικά δίκτυα
Το ερώτημα που τέθηκε εκ μέρους του εισηγητή αντιπροέδρου της ΚΕΔΕ , δημάρχου Ηρακλείου Γιάννη Κουράκη επ΄ αυτού είναι μια ποια κριτήρια ορίζονται τα λιμενικά δίκτυα, με δεδομένο ότι από το νομοσχέδιο απουσιάζει οποιαδήποτε αναφορά στην Εθνική Λιμενική Πολιτική και σε Χωροταξικό Σχεδιασμό. Δεν γίνεται καμία μνεία στο Εθνικό Χωροταξικό, στα Ειδικά και Περιφερειακά Χωροταξικά Πλαίσια, τα οποία αναφέρονται στα λιμάνια της χώρας και τα κατηγοριοποιούν.
Η πρόβλεψη δε ότι για την εκτέλεση οποιουδήποτε βοηθητικού έργου για τη λιμενική λειτουργία να απαιτείται προηγούμενη ένταξή του στο αναπτυξιακό πρόγραμμα μελέτης και διαχείρισης του λιμένα με απόφαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης, σημαίνει ότι ο σχεδιασμός της λιμενικής ζώνης, γίνεται με διαδικασίες τελείως ανεξάρτητες από εκείνες που ακολουθούνται για τον σχεδιασμό του υπολοίπου τμήματος των πόλεων και από την μέχρι σήμερα τακτική προκύπτει ότι ελάχιστα λαμβάνονται υπόψη η τοπική αναπτυξιακή δυναμική.
Περιφερειακά Δίκτυα Λιμένων
Η δεύτερη φάση αφορά στην, εθελοντική συνένωση Λιμενικών Ταμείων και Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων σε νέα «Περιφερειακά Δίκτυα Λιμένων» στα οποία όμως ισχύουν οι ίδιοι όροι πολεοδόμησης με αυτούς που ισχύουν για τα 4 λιμενικά δίκτυα.
Η εκτίμηση της Αυτοδιοίκησης είναι ότι αυτή η επιχειρησιακή συνένωση των λιμένων σε αρκετές περιπτώσεις θα προκαλέσει αύξηση του κόστους λειτουργίας τους και αύξηση του τιμολογίου των λιμενικών υπηρεσιών με τη δημιουργία μονοπωλιακών συνθηκών. Επιπλέον γίνεται σαφές ότι δεν διασφαλίζονται οι αντισταθμιστικές ωφέλειες που επιβάλλεται να προσφέρει ο λιμένας στην τοπική κοινωνία λόγω των αρνητικών επιπτώσεων που επιφέρει η λειτουργία του στην περιοχή, αλλά και της ανταγωνιστικής λειτουργίας της λιμενικής ζώνης στην τοπική αγορά.
Χερσαίες ζώνες
Κεντρικό αίτημα για την Αυτοδιοίκηση είναι οι δήμοι να είναι φορείς σχεδιασμού και διαχείρισης των χερσαίων ζωνών.
Ο κ. Μουσουρούλης ανακοίνωσε στους εκπροσώπους της Αυτοδιοίκησης ότι οι χερσαίες ζώνες θα επανακαθοριστούν, χωρίς όμως να αναφερθεί με ποια κριτήρια και ότι θα γίνει απόδοση ορισμένων τμημάτων τους.
Η ΚΕΔΕ τόνισε ότι για την πατρίδα μας το θαλάσσιο μέτωπο μπορεί να φέρει εισόδημα και δεν πρέπει να εξακολουθήσουν τα τρέφονται τα λιμάνια από την εκμετάλλευση εκτεταμένων τοπικών υποδομών των πόλεων, όπως είναι ο χερσαίος χώρος, που καμία σχέση δεν έχει με τη λειτουργία των λιμανιών.