Άρθρο Localit 29 Ιουνίου, 2016

Δήλωση 109 ΜΚΟ για το προσφυγικό ενόψει του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου

πρόσφυγεςΕκατόν εννιά Mη Κυβερνητικές Οργανώσεις, με παγκόσμια δράση στον τομέα της προάσπισης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ανθρωπιστικές, ιατρικές, μετανάστευσης και ανάπτυξης εξέδωσαν, ενόψει του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που διεξάγεται στις 28 και 29 Ιουνίου, κοινή ανακοίνωση, με την οποία καταγγέλλουν την τρέχουσα πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το προσφυγικό και ευρύτερα  τις πολιτικές περιορισμού της μετανάστευσης που εφαρμόζονται από τα κράτη – μέλη της Ένωσης, μετά τη συμφωνία ΕΕ-Τουρκίας.

Στην ανακοίνωσή τους, υπογραμμίζουν ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση «ετοιμάζεται να ανοίξει ένα σκοτεινό κεφάλαιο στην ιστορία της» και καλούν τα κράτη-μέλη να απορρίψουν την κατατεθειμένη πρόταση, η οποία  παγιώνει και εμβαθύνει τη βασική φιλοσοφία της συμφωνίας ΕΕ-Τουρκίας, για αναχαίτιση της μετανάστευσης και επαναπροωθήσεις των προσφύγων.

Πιο συγκεκριμένα ζητούν από τα κράτη – μέλη:

  • Να απορρίψουν την τρέχουσα ανακοίνωση της Επιτροπής και να αναπτύξουν μια βιώσιμη μακροπρόθεσμη και βασισμένη σε έρευνα στρατηγική για τη διαχείριση της μετανάστευσης.
  • Να διευκολύνουν την ασφαλή κινητικότητα, ανοίγοντας και ενισχύοντας ασφαλείς και νόμιμες διόδους προς την Ευρώπη για πρόσφυγες και μετανάστες.
  • Να αποκλείσουν οποιαδήποτε προϋπόθεση η οποία βασίζεται σε δείκτες ελέγχου της μετανάστευσης στο πλαίσιο της κατανομής αναπτυξιακής βοήθειας προς τρίτες χώρες. Η αναπτυξιακή βοήθεια είναι ένα εργαλείο για την καταπολέμηση της φτώχειας και της ανισότητας, όχι εργαλείο διαχείρισης της μετανάστευσης.
  • Να τερματίσουν οποιαδήποτε επαναπροώθηση ή μετακίνηση ανθρώπων από την ΕΕ σε τρίτες χώρες παραβιάζοντας – ή απειλώντας με παραβίαση – τα θεμελιώδη δικαιώματα και το κράτος δικαίου, συμπεριλαμβανομένης της αρχής της μη επαναπροώθησης.
  • Να εξασφαλιστεί τόσο η διαφάνεια στην ανάπτυξη των οποιοδήποτε μέσων για τη διαχείριση της μετανάστευσης όσο και η λογοδοσία των παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που απορρέουν από τις μεταναστευτικές πολιτικές της ΕΕ.
  • Να δεσμευτούν ότι η εξωτερική πολιτική και η δράση επικεντρώνονται στην πρόληψη και την απελευθέρωση παρατεταμένων κρίσεων. Ολόκληρη η ανακοίνωση:

Οι ΜΚΟ καταδικάζουν έντονα τις νέες πολιτικές της ΕΕ για τον περιορισμό της μετανάστευσης

Στο επερχόμενο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, οι ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) θα συζητήσουν την Ανακοίνωση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ένα νέο πλαίσιο εταιρικής σχέσης με τρίτες χώρες. Η Ανακοίνωση προτείνει μια προσέγγιση, η οποία έχει ως στόχο να αξιοποιήσει τα υφιστάμενα μέσα και εργαλεία εξωτερικής συνεργασίας τόσο της ΕΕ, όσο και των κρατών μελών, προκειμένου να ανακόψουν τη μετανάστευση προς την Ευρώπη.

Οι υπογράφουσες οργανώσεις εκφράζουν την έντονη ανησυχία τους για την κατεύθυνση που έχει πάρει η ΕΕ, καθιστώντας την αποτροπή και την επιστροφή τον κύριο στόχο των σχέσεων της Ένωσης με τρίτες χώρες. Αυτό το νέο πλαίσιο συνεργασίας ενέχει το κίνδυνο να παγιώσει τη στροφή προς μια πολιτική που έχει έναν και μοναδικό στόχο: την αναχαίτιση της μετανάστευσης σε βάρος της Ευρωπαϊκής αξιοπιστίας και την καταστρατήγηση των θεμελιωδών αξιών και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Η προτεινόμενη προσέγγιση είναι εμπνευσμένη από την κοινή δήλωση -«συμφωνία» της ΕΕ με την Τουρκία, η οποία, αν και φημίζεται ως ένα επιτυχημένο παράδειγμα συνεργασίας, στην πραγματικότητα έχει προκαλέσει τον εγκλωβισμό χιλιάδων ανθρώπων στην Ελλάδα σε απάνθρωπες και εξευτελιστικές συνθήκες.

Αυτό έχει επηρεάσει ιδιαίτερα τα παιδιά, με αποτέλεσμα εκατοντάδες ασυνόδευτα ανήλικα να βρίσκονται σε κλειστά κέντρα κράτησης στα νησιά ή να αναγκάζονται να κοιμούνται σε κρατητήρια αστυνομικών τμημάτων στην ελληνική ενδοχώρα. Οι ευρύτερες επιπτώσεις αυτής της κατάστασης δεν θα πρέπει να υποτιμηθούν. Είναι δύσκολο να δούμε πώς η Ευρώπη μπορεί να ζητήσει από τις χώρες εταίρους να κρατήσουν τις πόρτες τους ανοιχτές, να φιλοξενήσουν μεγάλο αριθμό προσφυγικών πληθυσμών και να αποτρέψουν περαιτέρω κινήσεις, ενώ την ίδια στιγμή τα κράτη μέλη αρνούνται να επωμιστούν το μερίδιο της ευθύνης τους για την προστασία των ανθρώπων που εγκαταλείπουν τα σπίτια τους. Το δικαίωμα του ασύλου υπονομεύεται σημαντικά και θα γίνεται όλο και πιο δύσκολο για τους πολίτες που βρίσκονται σε ζώνες συγκρούσεων, να ζητήσουν διεθνή προστασία.

Η πρόταση της Επιτροπής αγνοεί όλα τα αποδεικτικά στοιχεία σχετικά με την αναποτελεσματικότητα των στρατηγικών αποτροπής που αποσκοπούν στον τερματισμό της μετανάστευσης.

Αυτή η προσέγγιση όχι μόνο δεν θα καταφέρει να «σπάσει το επιχειρηματικό μοντέλο» των διακινητών, αλλά, αντίθετα, αυξάνει τον ανθρώπινο πόνο καθώς οι άνθρωποι αναγκάζονται να καταφύγουν σε πιο επικίνδυνες διόδους. Επιπλέον, παρά τη δεδηλωμένη δέσμευση για σεβασμό της αρχής της μη επαναπροώθησης, δεν προβλέπονται εγγυήσεις για τη διασφάλιση της εφαρμογής των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, του κράτους δικαίου και των μηχανισμών προστασίας.

Ως αποτέλεσμα, οι άνθρωποι κινδυνεύουν να απελαθούν σε χώρες όπου δεν διασφαλίζονται τα δικαιώματά τους. Η αρμοδιότητα και η ευθύνη για παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων δεν σταματούν στα σύνορα της Ευρώπης. Είμαστε απογοητευμένοι καθώς παρατηρούμε ότι για άλλη μια φορά η έμφαση στην αποτροπή δεν συνοδεύεται από σαφείς δεσμεύσεις για να ανοίξουν ασφαλείς και νόμιμοι δίαυλοι προς την Ευρώπη για όσους έχουν ανάγκη διεθνούς προστασίας και για άλλους μετανάστες, π.χ. μέσω της επανεγκατάστασης, προγραμμάτων ανθρωπιστικής εισδοχής και οικογενειακής επανένωσης, θεωρήσεων εισόδου για εκπαιδευτικούς λόγους, κινητικότητας στην εργασία και απελευθέρωσης θεωρήσεων εισόδου.

Η επανεγκατάσταση, η μετανάστευση εργατικού δυναμικού και η απελευθέρωση θεωρήσεων εισόδου αναφέρονται μόνο ως πιθανά μέσα επιρροής σε σχέση με τις χώρες-εταίρους στο πλαίσιο μιας ανταποδοτικής προσέγγισης.

Άλλη μια σημαντική ανησυχία είναι η χρηματοδότηση του προτεινόμενου πλαισίου εταιρικής σχέσης, η οποία θα οδηγήσει στον εκ βάθρων αναπροσανατολισμό του προγραμματισμού της Ευρώπης για την ανάπτυξη προς την κατεύθυνση της διακοπής της μετανάστευσης. Πρόκειται για μια απαράδεκτη αντίφαση σε σχέση με τη δέσμευση η αναπτυξιακή συνεργασία να χρησιμοποιείται για την εξάλειψη της φτώχειας, όπως προβλέπεται στη Συνθήκη της Λισαβόνας. Η βοήθεια είναι προς όφελος των ανθρώπων που έχουν ανάγκη και δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως μοχλός για τον έλεγχο της μετανάστευσης.

Η χρηματοδότηση της ΕΕ πρέπει να είναι διαφανής και να συμμορφώνεται με σαφείς καθορισμένες αρχές, όπως οι αρχές Μπουσάν σχετικά με την αποτελεσματικότητα και τις αρχές του Παρισιού σχετικά με την «ιδιοκτησία» από και την εναρμόνιση με τις στρατηγικές των χωρών
εταίρων. Επιπλέον, η σύναψη συμφωνιών «διαχείρισης της μετανάστευσης» με χώρες στις οποίες διαπράττονται σοβαρές παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων θα είναι αντιπαραγωγική μακροπρόθεσμα – υπονομεύοντας τα ανθρώπινα δικαιώματα σε όλο τον κόσμο και διαιωνίζοντας τον κύκλο της κακομεταχείρισης και της καταστολής που αναγκάζει τους ανθρώπους να τραπούν σε φυγή.

Η μετανάστευση έχει πολλές αιτίες. Οι άνθρωποι μπορεί να αναζητούν νέες ευκαιρίες διαβίωσης, εκπαίδευση ή να επανενωθούν με την οικογένειά τους, καθώς οι συγκρούσεις, η βία, οι παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, η κλιματική αλλαγή, η φτώχεια και η ανεργία δύνανται να προκαλέσουν μεταναστευτικές ροές και αναγκαστική εκτόπιση. Κάθε συνεργασία για τη διαχείριση της μετανάστευσης θα πρέπει να λάβει υπόψη αυτή τη σύνθετη και πολύπλευρη πραγματικότητα, να βασίζεται σε αποδεικτικά στοιχεία και στις ανάγκες και να διασφαλίζει ότι τα οφέλη της μετανάστευσης θα μεγιστοποιούνται και οι κίνδυνοι θα μετριάζονται.

Εάν η ΕΕ επιθυμεί να απευθύνει κάλεσμα για περισσότερη παγκόσμια αλληλεγγύη, θα πρέπει πρώτη να δείξει το σωστό παράδειγμα. Η ΕΕ, ένα εγχείρημα χτισμένο πάνω στα ερείπια ενός καταστροφικού πολέμου, πρόκειται να προχωρήσει σε ένα σκοτεινό κεφάλαιο της ιστορίας της. Καλούμε τους ηγέτες της ΕΕ να επιλέξουν ένα σύστημα μεταναστευτικής διαχείρισης που θα βασίζεται στα δικαιώματα, στο πλαίσιο ενός βιώσιμου μακροπρόθεσμου στρατηγικού οράματος, αντί να επιδιώκουν την ανέφικτη και απάνθρωπη αποτροπή, εγκαταλείποντας συνεπακόλουθα τον πυρήνα των ιδρυτικών αρχών της Ένωσης.

Ως οργανώσεις ανθρωπίνων δικαιωμάτων, ανθρωπιστικές, ιατρικές, μετανάστευσης και ανάπτυξης και βασικοί εταίροι υλοποίησης αναπτυξιακών προγραμμάτων σε τρίτες χώρες, καλούμε τους Ευρωπαίους ηγέτες:
1. Να απορρίψουν την τρέχουσα ανακοίνωση της Επιτροπής και να αναπτύξουν μια βιώσιμη μακροπρόθεσμη και βασισμένη σε έρευνα στρατηγική για τη διαχείριση της μετανάστευσης, σε διαβούλευση με την κοινωνία των πολιτών και τους εμπειρογνώμονες.
2. Να διευκολύνουν την ασφαλή κινητικότητα, ανοίγοντας και ενισχύοντας ασφαλείς και νόμιμες διόδους προς την Ευρώπη, τόσο για εκείνους που έχουν ανάγκη διεθνούς προστασίας όσο και για άλλους μετανάστες, μέσω, μεταξύ άλλων, επανεγκατάστασης, εισδοχής για ανθρωπιστικούς λόγους, οικογενειακής επανένωσης, κινητικότητας των εργαζομένων σε όλα τα επίπεδα δεξιοτήτων και φοιτητικών θεωρήσεων εισόδου. Τα κράτη μέλη πρέπει να δεσμευτούν ότι θα ξεκαθαρίσουν τα σημεία αναφοράς και κατάλληλα χρονοδιαγράμματα για την εφαρμογή ενός πλαισίου μετανάστευσης που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μεταναστών, των αιτούντων άσυλο και των προσφύγων, των οικογενειών τους, καθώς και στις ανάγκες και στις υποχρεώσεις των κρατών μελών.
3. Να αποκλείσουν οποιαδήποτε προϋπόθεση η οποία βασίζεται σε δείκτες ελέγχου της μετανάστευσης στο πλαίσιο της κατανομής αναπτυξιακής βοήθειας προς τρίτες χώρες. Η αναπτυξιακή βοήθεια είναι ένα εργαλείο για την καταπολέμηση της φτώχειας και της ανισότητας, όχι εργαλείο διαχείρισης της μετανάστευσης. Οι ευάλωτοι πληθυσμοί δεν πρέπει να γίνονται αντικείμενο κακομεταχείρισης εξαιτίας ανησυχιών που – σε μεγάλο βαθμό – είναι πολιτικού ενδιαφέροντος.
4. Να τερματίσουν οποιαδήποτε επαναπροώθηση ή μετακίνηση ανθρώπων από την ΕΕ σε τρίτες χώρες παραβιάζοντας – ή απειλώντας με παραβίαση – τα θεμελιώδη δικαιώματα και το κράτος δικαίου, συμπεριλαμβανομένης της αρχής της μη επαναπροώθησης. Επιπλέον, χρήζει εξασφάλισης η πρόσβαση στην προστασία, τη δικαιοσύνη και την αποτελεσματική θεραπεία όλων των ανθρώπων κατά τη διαδικασία μετανάστευσης και της εύρεσης ασύλου.
5. Να εξασφαλιστεί τόσο η διαφάνεια στην ανάπτυξη των οποιοδήποτε μέσων για τη διαχείριση της μετανάστευσης όσο και η λογοδοσία των παραβιάσεων των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που απορρέουν από τις μεταναστευτικές πολιτικές της ΕΕ.
6. Να δεσμευτούν ότι η εξωτερική πολιτική και η δράση επικεντρώνονται στην πρόληψη και την απελευθέρωση παρατεταμένων κρίσεων. Ενώ η Ανακοίνωση αναφέρεται στην ανάγκη αντιμετώπισης των βαθύτερων αιτίων της πληθυσμιακής μετακίνησης σε μακροπρόθεσμη βάση, δεν περιλαμβάνει δέσμευση για την πρόληψη και τη διαχείριση κρίσεων.
Υπογράφουσες οργανώσεις / φορείς / δίκτυα:

  1. ACT Alliance EU
    2. ActionAid
    3. aditus foundation
    4. Afrique Culture Maroc
    5. Agir Ensemble pour les Droits de l’Homme
    6. Aid Services
    7. Amnesty International
    8. Amycos
    9. Andalucía Acoge
    10. Asamblea de Cooperacion Por la Paz ACPP
    11. Asgi – Associazione per gli Studi Giuridici sull’Immigrazione
    12. Asociacion por ti mujer
    13. Asociacion Salud y Familia – Spain
    14. Association for action against violence and trafficking in human beingsOpen
    Gate La Strada Macedonia.
    15. Association for the Social Support of Youth
    16. Ayuda en Acción
    17. British Refugee Council
    18. CAFOD
    19. Care International
    20. CCOO de Andalucia
    21. Centre for Youths Integrated Development.
    22. Centro de Investigaciones en Derechos Humanos PRO IGUAL
    23. ChildFund Alliance
    24. Church of Sweden
    25. Churches’ Commission for Migrants in Europe
    26. Citizens’ association for combating trafficking in human beings and all
    forms of gender-based violence
    27. CNCD-11.11.11
    28. Comisión Española de Ayuda al Refugiado –CEAR-
    29. Concern Worldwide
    30. CONCORD Europe
    31. CONCORD Sweden
    32. Conseil des Béninois de France
    33. Consortium of Migrants Assisting Organizations in the Czech Republic
    34. Coordinadora Andaluza de ONGD
    35. Coordinadora Cantabra de ONGD
    36. Coordinadora de ONGD de la Región de Murcia
    37. Coordinadora de ONGD del Principado de Asturias
    38. Coordinadora de ONGD España
    39. Coordinadora de ONGD Navarra
    40. Coordinadora Extremeña de ONGD
    41. Coordinadora Gallega de ONGD
    42. Coordinadora ONGD de Castilla y León
    43. Coordinadora Valenciana de ONGD
    44. Cordaid
    45. Detention Action
    46. Detention Forum
    47. Doctors of the World International network
    48. EU-CORD Network
    49. Eurochild
    50. EuroMed Rights
    51. European Association for the Defence of Human Rights
    52. European Council on Refugees and Exiles
    53. European Youth Forum
    54. Federación Aragonesa de ONGD
    55. Federación de Asociaciones de Derechos Humanos
    56. Federation of Christian NGOs in Italy
    57. FIACAT
    58. FIDH
    59. FIZ advocacy and support for migrant women and victims of trafficking
    60. Flüchtlingsrat Niedersachsen e.V.
    61. Forum des Organisations de Solidarité Internationale issues des
    Migrations
    62. Fundacion 1º de Mayo de Comisiones Obreras
    63. Fundación Alianza por los Derechos, la Igualdad y la Solidaridad
    Internacional –APS-
    64. Greek Forum of Refugees
    65. Habitat for Humanity International, Europe, Middle East and Africa
    66. Handicap International
    67. Human Rights Watch
    68. Human Rights Without Frontiers
    69. Instituto Sindical de Cooperación al Desarrollo –ISCOD-
    70. InteRed
    71. INTERSOS
    72. Islamic Relief UK
    73. Jesuit Refugee Service Europe.
    74. Justice and Peace Netherlands
    75. KISA-Action for Equality, Support, Antiracism
    76. Koordinierungsstelle der Österreichischen Bischofskonferenz für
    internationale Entwicklung und Mission
    77. La Strada International
    78. Lafede.cat – Organitzacions per a la Justícia Global
    79. Le Monde des Possibles
    80. Macedonian Young Lawyers Association
    81. Menedék – Hungarian Association for Migrants
    82. Migrant Voice UK
    83. Migrants’ Rights Network
    84. Movimiento contra la Intolerancia
    85. Movimiento por la Paz –MPDL-
    86. Nasc, the Irish Immigrant Support Centre
    87. Norwegian Refugee Council
    88. Oxfam
    89. PAX
    90. Pax Christi International
    91. PICUM-Platform for International Cooperation on Undocumented Migrants
    92. Plan International EU office
    93. Platform Minors in exile / Plate-forme Mineurs en exil / Platform Kinderen
    op de vlucht (Belgium)
    94. Red Acoge
    95. Réseau de Compétences Solidaires – Groupement d’Economie Sociale et
    Solidaire France – Europe – Afrique
    96. Réseau Immigration Développement Démocratie – IDD
    97. Save the Children
    98. SOS Children’s Villages International
    99. SOS Racisme – Touche pas à mon pote
    100.Stichting LOS
    101.Swedish Refugee Advice Centre
    102.Télécoms Sans Frontières
    103.Terre des Hommes International Federation
    104.The International Federation of Social Workers European Region
    105.The International Rehabilitation Council for Torture victims
    106.the Norwegian Centre Against Racism
    107.Trócaire
    108.World Vision Brussels and EU Representation
    109.ZOA

 

ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ

Ετικέτες

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Ρεπορτάζ 05 Νοεμβρίου, 2024
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
 Απόπειρα εξαπάτησης καταναλωτών, με ψεύτικα μηνύματα στα κινητά, καταγγέλλει η Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Χανίων

Μια νέα απόπειρα εξαπάτησης καταναλωτών με ψεύτικα μηνύματα στα κινητά (SMS) καταγγέλλει η Δημοτική Επιχείρηση…

Ρεπορτάζ 05 Νοεμβρίου, 2024
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Την πρόταση για υπαίθριο μουσείο με τα λιθοσώματα της ιστορικής γέφυρας Πλάκας επαναφέρει ο Δήμος Β. Τζουμέρκων

Την πρόταση για τη δημιουργία ενός υπαίθριου μουσείου για την ανάδειξη των πεσμένων κομματιών του…

Ρεπορτάζ 05 Νοεμβρίου, 2024
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Τον τίτλο της Εθνικής Πρωτεύουσας Νεολαίας 2025 διεκδικεί η Λάρισα

Τον τίτλο της Εθνικής Πρωτεύουσας Νεολαίας για το 2025, με την κατάθεση του φακέλου υποψηφιότητας…