Διαβούλευση με αντικείμενο το σχέδιο νόμου που θα εισάγει στις νησιωτικές κοινωνίες την εφαρμογή του μέτρου του Μεταφορικού Ισοδύναμου (Μ.Ι.), πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, υπό τον υπουργό Π. Κουρουμπλή, τον υφυπουργό Ν. Σαντορινιό, τον γενικό γραμματέα Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής, Γ. Γιαννέλλη Θεοδοσιάδη και τον γενικό γραμματέα Ναυτιλίας Δ. Τεμπονέρα και τη συμμετοχή των εκπροσώπων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης Α και Β βαθμού των νησιών της ελληνικής επικράτειας.
Στη σύσκεψη συμμετείχαν, ο περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων, Θεόδωρος Γαλιατσάτος, ο αντιπεριφερειάρχης Νήσων Αττικής, Παναγιώτης Χατζηπέρος, ο αντιπεριφερειάρχης Βορείου Αιγαίου, Χρύσανθος Αργυρίου, ο αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων, Γιώργος Λεονταρίτης, ο αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Ιονίων Νήσων, Σπύρος Γαλιατσάτος, ο δήμαρχος Λήμνου, Δημήτρης Μαρινάκης, ο δήμαρχος Σαμοθράκης, Θανάσης Βίτσας, ο δήμαρχος Θάσου, Κώστας Χατζηεμμανουήλ, ο δήμαρχος Καλυμνίων, Γιάννης Γαλουζής ως εκπρόσωπος της ΠΕΔ Νοτίου Αιγαίου, ο δήμαρχος Σκύρου, Μίλτος Χατζηγιαννάκης, ο αντιπρόεδρος Λιμενικού Ταμείου Σκιάθου, Ευάγγελος Κωστόπουλος και η αντιδήμαρχος Ρόδου, Μαρίζα Χατζηλαζάρου.
Ο υπουργός τόνισε ότι ένα μέτρο που ξεκίνησε να συζητείται από τη δεκαετία του ’70 σήμερα αρχίζει να υλοποιείται. «Πριν από μερικούς μήνες θα έλεγε κανείς ότι δε θα γίνει ποτέ αλλά αυτή η Κυβέρνηση θα το επιχειρήσει και θα είναι σε στενή συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να γίνουν πράξη η διακηρυγμένη νησιωτική πολιτική της Ευρώπης και η ευρωπαϊκή πολιτική της εδαφικής συνοχής. Είναι ένα δύσκολο μέτρο στην εφαρμογή του και για το λόγο αυτό χρειάζεται και την υποστήριξη των τοπικών κοινωνιών», δήλωσε ο κ. Κουρουμπλής.
Ο υφυπουργός Ν. Σαντορινιός σημείωσε ότι σύντομα, στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής διαδικασίας, θα αναρτηθεί για δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για το ΜΙ. «Το ΜΙ που φέρνει η Κυβέρνηση αποτελεί ένα καινοτόμο μέτρο, το οποίο θα προσφέρει πολλά στην αναπτυξιακή προοπτική των νησιών μας. Παράλληλα, το σχέδιο νόμου λαμβάνει υπόψη τις ενδοπεριφερειακές ανισότητες, το βαθμό απομόνωσης κάθε νησιού και τις πραγματικές ανάγκες μετακίνησης των νησιωτών, αποτελώντας έτσι την πρώτη προσπάθεια για την εφαρμογή μιας νησιωτικής πολιτικής που θα απαντά στα πραγματικά προβλήματα των νησιών.
Ο κ. Σαντορινιός εξηγώντας τη λογική του μέτρου, ανέφερε πως τη μελέτη και τον σχεδιασμό του Μεταφορικού Ισοδύναμου ανέλαβε το Πανεπιστήμιο Αιγαίου. «Πρόκειται για την εναρμόνιση του θαλάσσιου μεταφορικού κόστους προϊόντων και του κόστους μετακινήσεων κατοίκων των νησιών, με το αντίστοιχο της Ηπειρωτικής Ελλάδας. Η χρηματοδότηση του Μ.Ι. γίνεται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων. Το μέτρο θα εφαρμοστεί πιλοτικά από το Β΄ Εξάμηνο του 2018, με στόχο να γίνει η κανονική εφαρμογή του, σε όλα τα νησιά, από την 1/1/2019. Κλείνοντας ανέφερε ότι σύντομα οι νησιώτες, μέσω των θεσμικών πρωτοβουλιών της Κυβέρνησης για τη νησιωτικότητα, θα αισθάνονται επιτέλους ισότιμοι, ενώ για πρώτη φορά θα διατεθούν σημαντικά ποσά, από εθνικούς πόρους, για τις μικρές επιχειρήσεις των νησιών, ποσά που θα τονώσουν την ρευστότητά τους.
Την πλήρη υποστήριξή τους στο μέτρο και την ιδιαίτερη ικανοποίησή τους προς την ηγεσία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής εξέφρασαν όλοι οι παριστάμενοι εκπρόσωποι από τη νησιωτική Ελλάδα. Ανέφεραν ότι είναι ένα μέτρο που από καιρό περιμένουν οι νησιώτες, που αναμένεται να ενισχύσει την αναπτυξιακή προοπτική των νησιών, που θα κάνει τους νησιώτες να αισθανθούν ότι ανακουφίζονται από το βάρος της απόστασης που τους χωρίζει από την ηπειρωτική Ελλάδα, ένα μέτρο που θα δώσει στα νησιά την αίσθηση ότι το κράτος είναι δίπλα τους.
«Καταβλήθηκε κάθε προσπάθεια, έγινε ιεράρχηση των αναγκών και έτσι βρέθηκαν χρήματα από το ΠΔΕ, παρά τη δύσκολη οικονομική συγκυρία της χώρας», δήλωσε ο κ. Κουρουμπλής. Σημείωσε όμως ότι στόχος του υπουργείου είναι το Μ.Ι. να ενισχυθεί και με ευρωπαϊκούς πόρους. «Θέλουμε η εδαφική συνοχή και οι σχετικές διακηρύξεις της Ευρώπης να αποκτήσουν σάρκα και οστά, να γίνουν πράξη. Για αυτό και ο στόχος είναι να φέρουμε ευρωπαϊκούς πόρους. Η νησιωτικότητα είναι κρίσιμο μέγεθος, το οποίο ειδικά στο Αιγαίο συνδέεται και με εθνικά ζητήματα. Τα νησιά είναι πολλά και έχουν τη σημασία τους, όπως έχουν και τις δυσκολίες τους. Στόχος είναι να έρθει μια ισορροπία στη χώρα και το Μεταφορικό Ισοδύναμο να λειτουργήσει υπέρ αυτών που σχεδιάστηκε, δηλαδή υπέρ των κατοίκων των νησιών».