Η κρίση μπορεί να μείωσε το “φακελάκι”, όπως δήλωσε ο Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, όμως τα φαινόμενα διαφθοράς καλά κρατούν, σύμφωνα και με τη φετινή έκθεση του κ. Λ. Ρακιντζή που δόθηκε στη δημοσιότητα την Τρίτη. Στις πρώτες θέσεις του “αμαρτωλού” καταλόγου βρίσκονται οικονομικές υπηρεσίες, οι τομείς υγείας και πολεοδομίας καθώς και τα ασφαλιστικά ταμεία. Συνολικά ο επιθεωρητής εξέτασε 1.403 υποθέσεις και παρέπεμψε στον εισαγγελέα 393. Συγκεκριμένα, εξετάστηκαν 608 υποθέσεις διαφθοράς σε εφορίες και άλλες οικονομικές υπηρεσίες, 162 για κρούσματα στον τομέα της υγείας, 122 υποθέσεις σε πολεοδομίες και 83 υποθέσεις σε ασφαλιστικά ταμεία.
Για μία ακόμη φορά στην έκθεση εξάλλου, γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στα φαινόμενα ατιμωρησίας των δημοσίων υπαλλήλων, που εξακολουθούν να “πέφτουν στα μαλακά”. Είναι χαρακτηριστικό πως κατά την περυσινή χρονιά κοινοποιήθηκαν στο Γραφείο του κ Ρακιντζή 1900 πειθαρχικές αποφάσεις που εξέδωσαν τα αρμόδια όργανα. Σε 186 περιπτώσεις, ποσοστό 9,8 %, ο ΓΕΔΔ υπέβαλε ένσταση προκειμένου να κριθούν εκ νέου οι υποθέσεις από το ανώτερο πειθαρχικό όργανο, καθώς είτε είχαν επιβληθεί υπερβολικά επιεικείς ποινές σε σχέση με τη βαρύτητα των πειθαρχιών παραπτωμάτων, είτε υπήρξε μη ορθή εκτίμηση αποδεικτικών στοιχείων, με τα οποία διαπιστώθηκε η τέλεση των παραπτωμάτων, είτε διαπιστώθηκε ανεπαρκής αιτιολόγηση, μη νόμιμη αιτιολόγηση ή παντελής απουσία αιτιολόγησης των πειθαρχικών αποφάσεων, είτε τέλος διαπιστώθηκε εσφαλμένη ερμηνεία του νόμου.
Αξίζει να αναφέρουμε μερικές από τις χαρακτηριστικές υποθέσεις για τις οποίες ο Επιθεωρητής υπέβαλε ένσταση :
Ποινή προσωρινής παύσης έξι μηνών με πλήρη στέρηση αποδοχών επεβλήθη σε υπάλληλο, ο οποίος ως διαχειριστής του Γραφείου Παρακαταθηκών ΔΟΥ, ιδιοποιήθηκε 174 χιλιάδες ευρώ από την έκδοση τριών χρηματικών ενταλμάτων πληρωμής σε εξόφληση των χρηματικών εντολών της Κεντρικής Υπηρεσίας του Τ.Π. & Δανείων, χωρίς να είναι προσαρτημένα κανένα από τα νόμιμα δικαιολογητικά πληρωμής σε Δήμους.
Υπάλληλος πολεοδομίας Δήμου απηλλάγη παρότι από την έρευνα προέκυψε πως στους τραπεζικούς λογαριασμούς του και της συζύγου του κατατέθηκαν ποσά που δεν προέρχονταν από νόμιμα και εμφανή εισοδήματα του εγκαλουμένου και αποτελούσαν προϊόν αδιαφανών συναλλαγών του με τρίτους. Επίσης εντοπίστηκαν καταθέσεις, οι οποίες πραγματοποιήθηκαν από πρόσωπα που συνδέονται με το αντικείμενο εργασίας της Υπηρεσίας του, τα συμφέροντα των οποίων εξαρτώνται από τις πράξεις του.
Πειθαρχική ποινή προσωρινής παύσης τριών μηνών με πλήρη στέρηση αποδοχών επεβλήθη σε προϊσταμένη του Τμήματος Εσόδων ΔΟΥ που εξέδωσε Αποδεικτικό Φορολογικής Ενημερότητας στο όνομα του μνηστήρα της, παρόλο που ο συγκεκριμένος φορολογούμενος εμφανιζόταν να μην έχει υποβάλλει ποτέ φορολογική δήλωση ΦΠΑ, ούτε δήλωση φορολογίας εισοδήματος, ενώ είχε και ληξιπρόθεσμες οφειλές. Το ίδιο έπραξε και για τον αδερφό της.
Σε εκπαιδευτικό επεβλήθη πειθαρχική ποινή της στέρησης του δικαιώματος για προαγωγή έως δύο έτη παρότι με απόφαση του Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Αθήνας είχε καταδικασθεί σε ποινή φυλάκισης 7 μηνών για τις πράξεις της κλοπής ιδιαίτερα μεγάλης αξίας τελεσθείσα κατ’ εξακολούθηση και της πλαστογραφίας μετά χρήσεως.
Σε υπάλληλο της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων επεβλήθη πρόστιμο ίσο με τις αποδοχές τριών μηνών, καθώς σε έλεγχο που έγινε από Συνοριακούς Φύλακες στη Σαγιάδα Θεσπρωτίας συνελήφθη, να μεταφέρει με κρατικό αυτοκίνητο προς το εσωτερικό της χώρας έναντι κομίστρου τέσσερις Αλβανούς λαθρομετανάστες.
Ο κ. Ρακιντζής έκανε και ειδική αναφορά σε επίορκους υπαλλήλους του υπουργείου Ανάπτυξης που εμπλέκονται σε υποθέσεις παράνομης εκταμίευσης επιχορηγήσεων σε επιχειρηματίες για επενδυτικές δραστηριότητες, παρά το γεγονός ότι οι ωφελούμενοι είχαν προσκομίσει πλαστά δικαιολογητικά. Έχει ήδη συνταχθεί πόρισμα από το επιθεωρητή για ορισμένες από τις υποθέσεις, ενώ όπως ανέφερε ο κ. Ρακιντζής συνεχίζεται ο πειθαρχικός έλεγχος καθώς και ο έλεγχος πόθεν έσχες στελεχών του υπουργείου με στόχο την εκπόνηση και νέου πορίσματος μέχρι το τέλος του χρόνου.
Αιχμές
Αιχμές άφησε ο κ. Ρακιντζής πάντως για την αφαίρεση της αρμοδιότητας να ασκεί ενστάσεις κατά αποφάσεων πειθαρχικών συμβουλίων, τονίζοντας πως κάτι τέτοιο μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των φαινομένων διαφθοράς.
Να σημειωθεί πως η δυνατότητα ένστασης με το νέο πειθαρχικό δίκαιο παρέχεται, όπως παρείχετο άλλωστε και με το προηγούμενο πειθαρχικό δίκαιο, εκτός από τον Υπουργό, και στα οικεία πειθαρχικά όργανα (Δημάρχους, Περιφερειάρχες Προέδρους ΝΠΔΔ, κ.λπ.) οι οποίοι όμως σε ελάχιστες περιπτώσεις έχουν κάνει χρήση ενώ την αποστερήθηκε ο πλέον ειδικευμένος προς τούτο ΓΕΔΔ. Είναι χαρακτηριστικό πως από τον Μάρτιο που ξεκίνησε η ισχύς του σχετικού νόμου, ελάχιστες ενστάσεις έχουν ασκηθεί.
Κατά κοινή ομολογία, άλλωστε η συμμετοχή του ΓΕΔΔ στην πειθαρχική διαδικασία είναι αδιαμφισβήτητα ιδιαιτέρως σημαντική, γεγονός που αποδεικνύεται από τον απολογισμό της δράσης του Δευτεροβάθμιου Πειθαρχικού Συμβουλίου, από όπου προκύπτει σαφώς ότι αφενός η πλειονότητα των ενστάσεων εκ μέρους της διοίκησης έχει ασκηθεί από τον επιθεωρητή και αφετέρου ότι οι περισσότερες ενστάσεις που υποβλήθηκαν από το ΓΕΔΔ έγιναν δεκτές.
Όπως τονίζεται στην έκθεση του κ. Ρακιντζή “σκοπός της συμμετοχής του Επιθεωρητή στην πειθαρχική διαδικασία είναι η αποτελεσματικότερη εφαρμογή του πειθαρχικού δικαίου και ο περιορισμός της πιθανότητας μη επιβολής της προσήκουσας πειθαρχικής ποινής ή της ατιμωρησίας των υπαλλήλων της δημόσιας διοίκησης που έχουν υποπέσει σε πειθαρχικά παραπτώματα. Η διασφάλιση της εφαρμογής του πειθαρχικού δικαίου αποτελεί ουσιώδη προϋπόθεση για την αποτελεσματική και εύρυθμη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης”. Κατά συνέπεια, όπως παρατηρεί ο κ. Ρακιντζής “είναι επιτακτική λοιπόν ανάγκη να χορηγηθεί εκ νέου στο ΓΕΔΔ η αφαιρεθείσα αρμοδιότητα”.
Αναλυτικά η ΕΤΗΣΙΑ ΕΚΘΕΣΗ 2011 TOY ΓΕΝΙΚΟY ΕΠΙΘΕΩΡΗΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ[1]