“Ζεστό” χρήμα, 900 εκ. ευρώ, για απαλλαγή των δήμων από το βρόγχο των μεγάλων χρεών τους, αλλά και για σωτήριες «ενέσεις» στην πραγματική τοπική οικονομία περιμένει στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων. Όμως, οι αιτήσεις των δήμων για δάνεια ή επιμηκύνσεις πέφτουν στο κενό, εξαιτίας «μπλοκαρίσματος» των συμβάσεων από το Ελεγκτικό Συνέδριο, τμήματα του οποίου θεωρούν ορισμένους όρους αυτών καταχρηστικούς.
Το τελευταίο διάστημα δεν ήταν λίγες οι περιπτώσεις δήμων που έκαναν τις αιτήσεις για δάνεια προσέκρουσαν όμως στο Ελεγκτικό, με πιο χαρακτηριστική την περίπτωση του δήμου Νίκαιας Ρέντη. Αποτέλεσμα αυτού του αλαλούμ είναι μεγάλος αριθμός δήμων να μη μπορεί να προχωρήσει σε διακανονισμό των χρεών τους, πληρώνοντας επιτόκια μέχρι και 20% – ειδικά για όσα δάνεια είναι συνδεδεμένα με δεκαετή ομόλογα – ενώ πάνω από πενήντα δήμοι δε μπορούν να προχωρήσουν σε ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς.
Νομοθετική πρόταση της ΚΕΔΕ για τις δανειακές συμβάσεις των δήμων
Το πρόβλημα αναμένεται να διευθετηθεί είτε με απόφαση που θα λάβει Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου αναφορικά με τους όρους των δανειακών συμβάσεων που συνάπτουν οι ΟΤΑ, είτε με νομοθετική ρύθμιση. Η νομοθετική πρόταση που έχει ήδη καταθέσει η ΚΕΔΕ στο νομοσχέδιο του υπουργείο Οικονομικών προβλέπει να μην υπόκεινται στον προληπτικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου οι δανειακές συμβάσεις που αφορούν σύναψη δανείων μεταξύ ΟΤΑ ΤΠκΔ ή άλλων πιστωτικών οργανισμών.
350 εκ. ευρώ οι δανειακές ανάγκες της Τ.Α. μέχρι τον Απρίλιο
Βάσει των ρυθμίσεων που πέρασαν μέσα από τις διατάξεις του πολυνόμου Βενιζέλου, πόροι ύψους 900 εκ. ευρώ, του λεγόμενου Πράσινου Ταμείου μεταφέρθηκαν ήδη στο Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων με βασικό στόχο να διευκολυνθεί υπό όρους και αυστηρές εγγυήσεις ο δανεισμός των ΟΤΑ. Ήδη είναι αρκετοί οι δήμοι που προσέτρεξαν στο ΤΠκΔ για δανειοδότηση.
Είναι γνωστό πως τα συνολικά χρέη των δήμων προς Τράπεζες φθάνουν τα 1,7 δις, ενώ άλλο 1,3 δισ είναι τα χρέη προς τρίτους. Το ποσό δείχνει αστρονομικό, όμως σε ένα μεγάλο μέρος τους αυτές οι απαιτήσεις εξυπηρετούνται. Το ερώτημα λοιπόν που προκύπτει είναι ποιο ακριβώς κονδύλι απαιτείται, με τα σημερινά δεδομένα, για τη σωτηρία των δήμων;
Τριακόσια πενήντα εκατομμύρια είναι το ποσό που μπορεί να κρίνει την τύχη της Τοπικής Αυτοδιοίκησης μέχρι τον Απρίλιο, εξηγούν στελέχη της Αυτοδιοίκησης και διευκρινίζουν ότι με αυτά τα χρήματα από το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων θα μπορέσει να υπάρξει επιμήκυνση των δανείων που έχουν λάβει οι δήμοι, αλλά και να πετύχουν ισοσκελισμένους προϋπολογισμούς. Προσθέτουν δε ότι το κονδύλι αυτό θα μπορέσει να καλύψει το 90% των δήμων που ζητούν επιμήκυνση του χρόνου αποπληρωμής και μείωση του επιτοκίου με αποτέλεσμα των περιορισμό των τοκοχρεολυσίων κατά 50% περίπου.
Παράλληλα σε ό,τι αφορά τα οφειλόμενα προς τρίτους, στο υπουργείο Εσωτερικών εκτιμούν πως μπορεί να επιτευχθεί εθελοντικό “κούρεμα” του χρέους, αφού οι δήμοι θα μπορέσουν μέσω των χρημάτων που θα λάβουν να προχωρήσουν σε άμεσους διακανονισμούς, ενώ την ίδια ώρα θα εισρεύσει και χρήμα στην αγορά.
Προς εφαρμογή ατομικών προγραμμάτων εξυγίανσης στους δήμους
Υπό το φως αυτών των εξελίξεων ο αριθμός, τελικώς, των υπερχρεωμένων δήμων που θα αναγκαζόταν να μπει σε πρόγραμμα εξυγίανσης – εθελοντικά ή υποχρεωτικά- δεν ξεπερνά τους δέκα.
Για το λόγο αυτό μάλιστα αναμένεται να επέλθει ένα σχετικό “λίφτινγκ” στην σχετική απόφαση Καστανίδη. Έτσι στο εξής για τους συγκεκριμένους δήμους θα μπορούσε να υπάρξει ad hoc ρύθμιση, με εφαρμογή “ατομικών” προγραμμάτων εξυγίανσης.
Σε κάθε περίπτωση, οι ισοσκελισμένοι προϋπολογισμοί και το πρωτογενές πλεόνασμα αποτελούν το βασικό “μότο” κυβέρνησης και τρόικας για το πεδίο της Αυτοδιοίκησης. Στόχος μας, όπως λένε στην “ΕΤΑ” στελέχη του υπουργείου Εσωτερικών είναι “να ξεχρεώσει η Αυτοδιοίκηση και να μηδενίσει το κοντέρ”. Συμπληρώνουν δε ότι στο μέλλον δεν θα υπάρξουν νέα φαινόμενα υπερχρεωμένων δήμων, καθώς από τη στιγμή που δημιουργήθηκε η ηλεκτρονική βάση δεδομένων των ΟΤΑ κάθε κίνηση υπάγεται άμεσα σε αυστηρό έλεγχο.