Την εφαρμογή συστήματος αναλογικής χρέωσης για τα διόδια στην Εγνατία οδό, όπως είχαν δεσμευτεί οι προηγούμενοι υπουργοί, επαναφέρει με επιστολή του προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών ο περιφερειάρχης Ηπείρου.
Ο κ. Καχριμάνης αναδεικνύει την άδικη μεταχείριση της Ηπείρου, ως προς τον αριθμό των σταθμών διοδίων και το υψηλό κόστος χρέωσης ανά χιλιόμετρο, προτείνοντας αναλογική χρέωση, καθιέρωση εκπτωτικών καρτών για όσους διακινούνται συχνά και απαλλαγή όσων μετακινούνται σε κοντινές αποστάσεις και όσων διέρχονται από τα διόδια του Μαλακασίου με έξοδο προς Καλαμπάκα/Τρίκαλα.
Μεταξύ άλλων επισημαίνει τα εξής:
“Το ενδεχόμενο λειτουργίας σταθμού διοδίων στο Δροσοχώρι, απασχολεί για χρόνια την τοπική κοινωνία, η οποία σύσσωμη έχει αντιδράσει, καθώς αποκόπτει στα δύο το νομό Ιωαννίνων και υποχρεώνει κατοίκους του να υφίστανται σημαντική οικονομική επιβάρυνση για καθημερινές μετακινήσεις από και προς τον τόπο κατοικίας τους προς υπηρεσίες, νοσοκομεία, σχολεία κλπ και αντίστροφα. Το πρόβλημα όμως είναι σύνθετο και προκαλεί δικαιολογημένα και αίσθημα άδικης μεταχείρισης των Ηπειρωτών, καθώς με το Σταθμό Δροσοχωρίου, στην Π.Ε. Ιωαννίνων στην ουσία θα λειτουργούν τρεις σταθμοί, κάτι που δεν συμβαίνει σε καμία άλλη περιοχή της Βόρειας Ελλάδος. Συγκεκριμένα ήδη λειτουργεί ο Σταθμός Τύριας, αλλά και ο Σταθμός Μαλακασίου, ο οποίος είναι χωροθετημένος ελάχιστα χιλιόμετρα εκτός ορίων του Νομού Ιωαννίνων, επιβαρύνει όμως υπέρμετρα όσους μετακινούνται προς Τρίκαλα, καθώς η απόσταση που διανύουν μέχρι τον κόμβο εξόδου/εισόδου προς Καλαμπάκα – Τρίκαλα είναι ελάχιστη.
Το κόστος των διοδίων για όσους μεταβαίνουν καθημερινά για επαγγελματικούς λόγους (υπάλληλοι, επιχειρηματίες κλπ) από Ιωάννινα προς Ηγουμενίτσα (και αντίστροφα) και από Μέτσοβο (κυρίως) προς Καλαμπάκα- Τρίκαλα (όπου ανέκαθεν δραστηριοποιούνται πολλοί Μετσοβίτες), είναι ήδη πολύ υψηλό και θα έπρεπε να έχει τεθεί σε εφαρμογή αναλογική χρέωση, ή στην εσχάτη περίπτωση να εκδοθούν κάρτες πολλαπλών διαδρομών. Ενδεικτική της στρέβλωσης που υπάρχει σήμερα, είναι η καταβολή 2,40 ευρώ ενός Ι.Χ. που κινείται από Μέτσοβο για Καλαμπάκα, όταν η απόσταση που διανύει στην Εγνατία Οδό είναι περίπου 10 χλμ! Εξίσου στρεβλή είναι σήμερα και η χρέωση οδηγών που κινούνται συχνά από Ιωάννινα προς και από Παραμυθιά/Ηγουμενίτσα, ενώ -εάν δεν επέλθει αναπροσαρμογή βάσει αντικειμενικών δεδομένων- θα προκύψουν ακόμη πιο δυσανάλογες χρεώσεις μετά τη λειτουργία του σταθμού Δροσοχωρίου για όσους θα κινούνται προς Ζαγόρι- Μέτσοβο ή ακόμη και προς τον κόμβο της Ιόνιας Οδού, όταν θα υποχρεώνονται να καταβάλλουν υψηλό αντίτιμο σε σχέση με τα χιλιόμετρα που θα διανύουν, προκαλώντας οικονομική αφαίμαξη για τους συχνά μετακινούμενους και μάλιστα σε μια περιοχή που “μαστίζεται” από την κρίση και την υψηλή ανεργία”.
Σε άλλο σημείο ο Περιφερειάρχης υπενθυμίζει και τις εκκρεμότητες απαλλοτριώσεων που υπάρχουν στην περιοχή Μετσόβου: “Τέλος, πρέπει να σας επισημάνουμε ότι ενώ “αυξάνονται και πληθύνονται” οι σταθμοί διοδίων στην Π.Ε. Ιωαννίνων, μέχρι και σήμερα το Ελληνικό Δημόσιο δεν έχει αποζημιώσει τους δικαιούχους για τις εκτάσεις που απαλλοτριώθηκαν για την κατασκευή της Εγνατίας Οδού στα όρια του Δήμου Μετσόβου, μη διευκολύνοντας την ανέξοδη επικοινωνία των κατοίκων του με όμορες περιοχές”.
Καταληκτικά στην πρόταση του Περιφερειάρχη αναφέρονται και τα εξής:
“Με όσα παραθέσαμε, εκτιμούμε ότι έγινε για άλλη μια φορά κατανοητή η εφαρμογή ενός δίκαιου συστήματος διοδίων αναλογικής χρέωσης ενός ορίων της Περιφέρειας Ηπείρου όπως αυτό που προτείνουμε, μαζί με την απαλλαγή καταβολής διοδίων, όσων χρησιμοποιούν για ελάχιστα χιλιόμετρα την Εγνατία Οδό, πρακτική που εφαρμόζεται ήδη και σε άλλους οδικούς άξονες”. {…) Σύμφωνα με ο, τι ισχύει και σε άλλες περιοχές, εκτιμούμε ότι η χρέωση/διέλευση στα διόδια Δροσοχωρίου και Τύριας πρέπει να ανέρχεται κατ΄ ανώτατο στο 1 ευρώ, ενώ για όσους μετακινούνται από Μέτσοβο προς Καλαμπάκα/Τρίκαλα να εκδίδεται απαλλακτική κάρτα δωρεάν διέλευσης”.