Την αναγκαιότητα επανασχεδιασμού των Χερσαίων Ζωνών Λιμένων πρότεινε ο Δήμαρχος Ηρακλείου και Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ Γιάννης Κουράκης κατά της διάρκεια της συνεδρίασης της αρμόδιας επιτροπής που έχει συσταθεί για το λόγο αυτό στο υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας.
Ο Γιάννης Κουράκης ως εκπρόσωπος της Ένωσης Δήμων στην πρώτη συνεδρίαση της επιτροπής παρουσίασε μια σειρά από προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο προκειμένου να στοιχειοθετήσει την αναγκαιότητα του επανασχεδιασμού των Χερσαίων Ζωνών στους λιμένες όλης της χώρας . Μεταξύ άλλων επισήμανε ότι οι σημερινές συνθήκες καθώς οι διαφαινόμενες εξελίξεις, οδηγούν στην αναγκαιότητα του συγκεκριμένου επανασχεδιασμού και επαναπροσδιορισμού των χερσαίων ζωνών λιμένων, τόσο για τη σύγχρονη διαχείριση των χώρων, όσο και για τη στήριξη των τοπικών οικονομιών.
Εν τω μεταξύ την έντονη αντίθεσή τους στην ιδιωτικοποίηση των λιμανιών της περιφέρειας διατυπώνουν με επιστολή τους οι δήμαρχοι της Περιφερειακής Ένωσης Νοτίου Αιγαίου. Συγκεκριμένα με επιστολή του προς τον υπουργό Οικονομικών και τον υπουργό Ναυτιλίας και Αιγαίου, ο πρόεδρος της ΠΕΔ Στάθης Κουσουρνάς ζητεί την επανεξέταση του θέματος της ιδιωτικοποίησης λιμανιών και μαρίνων της περιφέρειάς Νοτίου Αιγαίου και προτείνει να παραμείνουν στον έλεγχο και την εκμετάλλευση των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων.
Ακολουθούν οι επιστολές:
Γιάννης Κουράκης
Οι σημερινές συνθήκες, αλλά και οι προβλεπόμενες εξελίξεις, επιβάλλουν τον επαναπροσδιορισμό των Χερσαίων Ζωνών Λιμένων, τόσο για τη σύγχρονη διαχείριση των χώρων, όσο και για τη στήριξη των τοπικών οικονομιών, που περιλαμβάνονται στη βάση ενός προγράμματος με συγκεκριμένες κατευθύνσεις, άξονες και προτεραιότητες.
Όπως γνωρίζετε, οι Χερσαίες Ζώνες Λιμένων θα πρέπει να περιλαμβάνουν μόνο όσες περιοχές είναι απαραίτητες για να αναπτυχθούν οι υποδομές και τα έργα που απαιτούνται ώστε να εξυπηρετείται με τον καλύτερο τρόπο η ναυτιλιακή, επιβατική,, τουριστική, εμπορική, αλιευτική και γενικότερα, η εύρυθμη και αποτελεσματική λειτουργία του Λιμένα, χωρίς να επηρεάζονται οι λειτουργίες των πόλεων.
Θα πρέπει να είναι περιφραγμένες και να αστυνομεύονται, σύμφωνα με το Διεθνή Κώδικα για την Ασφάλεια Πλοίων και Λιμενικών Εγκαταστάσεων από Έκνομες Ενέργειες (ISPS Code) και τον κανονισμό (ΕΚ) 725/2004 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Είναι γνωστό ότι σε πολλές περιπτώσεις, μεγάλων αλλά και μικρών λιμανιών, ο καθορισμός της Χερσαίας Ζώνης, έχει γίνει αυθαίρετα, χωρίς να έχει τηρηθεί ο παραπάνω κανόνας και κυρίως χωρίς τη συνεργασία των τοπικών κοινωνιών.
Επίσης τότε που ορίστηκαν οι Ζώνες Λιμένος επικρατούσαν τελείως διαφορετικές συνθήκες προστασίας και ασφάλειας των Λιμανιών, χρήσεων Γης κ.τ.λ. απ’ ότι ισχύει σήμερα. (π.χ. στα τέλη της δεκαετίας του ‘40 αρχές του ‘50 που ορίστηκαν οι Ζώνες Λιμένος σε αρκετά Λιμάνια, μεγάλα και μικρά, κορυφαία προτεραιότητα για την εποχή αποτελούσε η ασφάλεια και για αυτό ήταν λογικό να περιλαμβάνονται στις Λιμενικές Ζώνες ευρείες περιοχές που σήμερα δεν προσφέρουν τίποτα στη λειτουργία των Λιμανιών).
Σε αρκετές περιπτώσεις οι Χερσαίες Ζώνες περιλαμβάνουν κοινόχρηστους αλλά και ιδιωτικούς χώρους του Σχεδίου Πόλης – κάτι που απαγορεύεται από το νόμο – αρχαιολογικά μνημεία, που επίσης απαγορεύεται από τον Αρχαιολογικό νόμο, Δημοτική και όχι Δημόσια περιουσία, οδικές αρτηρίες απαραίτητες για την κυκλοφορία στις πόλεις κλπ.
Έτσι δημιουργείται σύγχυση, αφού η λειτουργία του Λιμένα, εμπλέκεται με λειτουργίες πόλης, ιδίως σε θέματα κυκλοφοριακά, ιδιοκτησιακά, πολεοδομικά και επιχειρηματικά. Δημιουργούνται ακόμα θέματα ασφαλείας αφού ορισμένοι από αυτούς τους χώρους δε μπορούν να ελεγχθούν επαρκώς, όπως προβλέπει ο Νόμος .
Τέλος, παρατηρείται εμπλοκή αρμοδιοτήτων σε θέματα αστυνόμευσης, δικαστικής προστασίας, κλπ.
Όλα αυτά έχουν δημιουργήσει πολλά προβλήματα (επικάλυψη αρμοδιοτήτων, προστριβές, αντεγκλήσεις ) μεταξύ των Φορέων εκμετάλλευσης των Λιμένων και των τοπικών κοινωνιών, που έχουν οδηγήσει αρκετές φορές, ακόμη και σε προσφυγές στο ΣτΕ.
Κατόπιν τούτου και προκειμένου να αποτραπούν στο μέλλον δυσλειτουργίες και αντιπαραθέσεις με φορείς και τοπικές κοινωνίες, θεωρούμε απαραίτητο το θέμα των Χερσαίων Ζωνών να επανεξετασθεί εξ αρχής.
Προκειμένου μάλιστα να αποφευχθούν γραφειοκρατικά εμπόδια και καθυστερήσεις, προτείνεται η συγκρότηση Ad – hoc Επιτροπής για το θέμα, με συμμετοχή εκπροσώπων του Υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης που θα αναλάβει να ολοκληρώσει το έργο σε τακτό χρονικό διάστημα.
Αυτό θα έλυνε όλα τα υπάρχοντα προβλήματα, θα απάλλασσε τους Φορείς λειτουργίας των λιμανιών από προστριβές και εντάσεις και θα διευκόλυνε την εκπλήρωση της βασικής τους αποστολής ως “πυλών εισόδου” των πόλεων και φορέων παραγωγής πλούτου από την θάλασσα για τις Τοπικές Κοινωνίες.
Η επιστολή του προέδρου της ΠΕΔ Ν. Αιγαίου Στάθη Κουσουρνά:
«Αξιότιμοι Κύριοι Υπουργοί,
Με την παρούσα επιστολή μου, ως Πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Νοτίου Αιγαίου, επιθυμώ να σας θέσω ένα σημαντικό ζήτημα που απασχολεί την νησιωτική τοπική αυτοδιοίκηση και είναι αυτό της επικείμενης ιδιωτικοποίησης σημαντικών λιμανιών και μαρίνων της περιφέρειάς μας.
Οι φορείς τοπικής αυτοδιοίκησης αγωνίστηκαν για πολλά χρόνια για να επιτύχουν το αυτονόητο, της διαχείρισης δηλαδή, των λιμανιών των νησιών μας από την ίδια την τοπική αυτοδιοίκηση. Από τη σύσταση των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων μέχρι και σήμερα έχουμε καταβάλλει δυνατή προσπάθεια και έχουμε επιτύχει σε συνεργασία με φορείς της Πολιτείας την κατασκευή σημαντικών έργων υποδομής στα λιμάνια μας. Μία μεγάλη κοινωνική επένδυση, προς όφελος όχι μόνο των κατοίκων των νησιών μας, αλλά και της εθνικής μας οικονομίας (ενδεικτικά σας αναφέρω τα λιμάνια της Μυκόνου και της Ρόδου).
Τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία παρά τον ασφυκτικό έλεγχο και τις ατέρμονες γραφειοκρατικές διαδικασίες της τοπικής διοίκησης έχουν επιτύχει αυτά τα 15 χρόνια περίπου της λειτουργίας τους, ένα σημαντικό έργο και σε αρκετά από αυτά, έχουν εισρεύσει σημαντικά έσοδα προς όφελος των τοπικών νησιωτικών κοινωνιών. Θα πρέπει μάλιστα να μην ξεχνάμε ποτέ, ότι στην περιφέρειά μας υπάρχουν 44 κατοικημένα νησιά, η πλειοψηφία των οποίων, λόγω της περιορισμένης ακτοπλοϊκής σύνδεσής των, έχουν πενιχρά έσοδα, τα οποία αδυνατούν από μόνα τους να καλύψουν έστω και τις στοιχειώδους ανάγκες τους, στη λειτουργία και συντήρηση των υφιστάμενων λιμενικών υποδομών. Η ένταξή τους σε Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία, στα οποία υπάγονται σημαντικά λιμάνια της περιφέρειας μας έχει ως αποτέλεσμα την υποστήριξή τους, όχι μόνο με οικονομικούς πόρους, αλλά και με το αναγκαίο τεχνικό και εργατοτεχνικό προσωπικό που απαιτείται για τη λειτουργία τους. Εάν προχωρήσει η ιδιωτικοποίηση των σημαντικών σε έσοδα λιμανιών είναι απόλυτα κατανοητό ότι τα περισσότερα από τα νησιά μας, θα μείνουν μετέωρα σε ότι αφορά τις λειτουργικές τους υποδομές.
Κύριοι Υπουργοί,
Δεν είμαστε καταρχήν κατά των ιδιωτικοποιήσεων και της αξιοποίησης με συμβάσεις παραχώρησης των ακινήτων του Δημοσίου . Όμως θεωρούμε ότι η ιδιωτικοποίηση σημαντικών λιμανιών της περιφέρειάς μας, θα έχει ως αποτέλεσμα την εκμετάλλευση από ιδιώτες λιμανιών με έντονη τουριστική κίνηση και σημαντικά έσοδα, τις υποδομές των οποίων έχει χρηματοδοτήσει, τόσο η ελληνική Πολιτεία όσο και η Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα σημαντικά έσοδα που έχουμε από αυτά τα λιμάνια και που επαναλαμβάνω στηρίζουν σε σημαντικό βαθμό τα υπόλοιπα λιμάνια, θα περάσουν σε χέρια ιδιωτών με αποτέλεσμα να μειωθούν τα έσοδα σε σημαντικό βαθμό για τις τοπικές κοινωνίες , παρά τα αντισταθμιστικά τέλη, τα οποία θεωρούμε βέβαιο ότι θα πρέπει να δοθούν στον αντίστοιχο δήμο. Επίσης τα λιμάνια αποτελούν σημαντικές πύλες εισόδου και γι’ αυτό ο έλεγχος των λιμανιών θα πρέπει να γίνεται από το δήμο και από τους αρμόδιους κρατικούς φορείς.
Κύριοι Υπουργοί,
Σας ζητάμε τα λιμάνια μας να παραμείνουν στον έλεγχο και την εκμετάλλευση των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων, με τροποποίηση του υφιστάμενου νομικού καθεστώτος, έτσι ώστε τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία να απεμπλακούν από τον ασφυκτικό έλεγχο της κεντρικής διοίκησης και να γίνουν πιο ευέλικτα και λειτουργικά, προς όφελος των τοπικών μας οικονομιών.
Τέλος, δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι η παροχή σήμερα των υπηρεσιών στα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία και τους Δήμους, γίνονται έναντι χαμηλών ανταποδοτικών τελών. Σε περίπτωση ιδιωτικοποίησης των λιμανιών το κόστος χρήσης των λιμανιών στους νησιώτες θ’ ανέβει σημαντικά, επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο τα ήδη πενιχρά εισοδήματά τους.
Παρακαλούμε λοιπόν να επανεξετάσετε το θέμα της ιδιωτικοποίησης λιμανιών και μαρίνων της περιφέρειάς μας».