Μετά το Γκρατς το 2003 και το Λιντς το 2009, σε επτά χρόνια, το 2024, θα είναι η τρίτη σειρά φορά που μία πόλη της Αυστρίας θα αποτελέσει την «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης», για την οποία οι υποψηφιότητες πρέπει να υποβληθούν έως το τέλος του 2018, και ήδη, με την προκήρυξη του διαγωνισμού, το ενδιαφέρον εμφανίζεται μεγάλο.
Κατά τη διάρκεια σχετικής παρουσίασης στο Μέγαρο της Καγκελαρίας στη Βιέννη, τονίσθηκε πως η πρωτοβουλία για την καθιέρωση αυτού του κορυφαίου ευρωπαϊκού πολιτιστικού θεσμού ανήκει στη «μεγάλη Ελληνίδα του 20ού αιώνα», την αξέχαστη Μελίνα Μερκούρη, η οποία οραματίστηκε και πέτυχε την καθιέρωσή του, με την πρώτη «Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης», την Αθήνα, το 1985.
Ο Αυστριακός υπουργός Πολιτισμού, Τόμας Ντρόσντα, υπενθύμισε πως ο πολιτισμός είναι η κινητήρια δύναμη για την περαιτέρω εξέλιξη της ιδέας μίας κοινής Ευρώπης της πολυμορφίας και πως η Τέχνη μπορεί να δώσει την ώθηση και να καταστήσει δυνατή μία αλλαγή της προοπτικής.
Οι υποψηφιότητες, που θα κατατεθούν έως τις 31 Δεκεμβρίου 2018, θα υποβληθούν τον Φεβρουάριο του 2019 στην αρμόδια κριτική επιτροπή της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από την οποία θα γίνει μία πρώτη επιλογή των επικρατέστερων υποψηφιοτήτων, που θα πρέπει να προτείνουν τα προγράμματά τους, ενώ τον Δεκέμβριο του 2019 θα ακολουθήσει η τελική απόφαση της επιτροπής για την αυστριακή πόλη, στην οποία θα ανατεθεί η διοργάνωση της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας 2024.
Ενώ η πόλη του Σάλτσμπουργκ έχει ανακοινώσει τη ματαίωση μίας υποψηφιότητάς της, μία σειρά άλλων πόλεων, όπως Μπρέγκεντς (σ.σ. με τα επίσης φημισμένα διεθνώς φεστιβάλ, όπως του Σάλτσμπουργκ), Κρεμς, Ζανκτ Πέλτεν, Μπαντ Ισλ, Γιούντενμπουργκ, Μπάντεν ή Βελς, εμφανίζονται ως υποψήφιες, με το Μπρέγκεντς να συγκεντρώνει τις μεγαλύτερες πιθανότητες.
Στις σχετικές συζητήσεις των τελευταίων ημερών, Αυστριακοί ιθύνοντες του τουρισμού και του πολιτισμού υπογραμμίζουν τα οφέλη που είχαν αποκομίσει ως «Πολιτιστικές Πρωτεύουσες της Ευρώπης» τόσο το Γκρατς το 2003, όσο και το Λιντς το 2009.
«Το Γκρατς αποκόμισε πάρα πολλά σε αυτήν την εξαιρετική χρονιά και ακόμη και σήμερα είναι μεγάλη η έκπληξή μας για το πόσο έντονα παραμένει στη μνήμη και πόσο γνωστή είχε γίνει ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα», αναφέρει σχετικά ο διευθυντής Τουρισμού αυτής της δεύτερης σε πληθυσμό (μετά τη Βιένη) αυστριακής πόλης, Ντίτερ Χαρντ-Στέμαγιερ.
Στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, το Γκρατς είχε αποκτήσει το αποκαλούμενο «Νησί του Μουρ» στον ομώνυμο ποταμό που διασχίζει την πόλη, το Μέγαρο Τέχνης, την «Stadthalle», ενώ έγιναν οι ανακαινίσεις και επεκτάσεις της κεντρικής πλατείας και του σιδηροδρομικού σταθμού του. Επιπλέον, στον τομέα του τουρισμού οι διανυκτερεύσεις είχαν αυξηθεί, ήδη, έναν χρόνο νωρίτερα, το 2002, κατά 10%, το 2003 η αύξηση ανήλθε σε 23%, ενώ και τη χρονιά μετά τη διοργάνωση της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, το 2004, οι διανυκτερεύσεις ήταν κατά 4% περισσότερες σε σχέση με το 2002.
Παρά το γεγονός ότι στο Λιντς η Πολιτιστική Πρωτεύουσα διοργανώθηκε σε μία σχετικά κρίσιμη χρονιά, εξαιτίας της τότε κορύφωσης της οικονομικής κρίσης, και για αυτήν την ιδιαίτερα βιομηχανική αυστριακή πόλη, τα οφέλη ήταν «πολύ θετικά», όπως επισημαίνει ο διευθυντής Τουρισμού, Γκέοργκ Στάινερ, με το νέο Μουσικό Θέατρο Λιντς, το «Ars-Electronica-Center», καθώς επίσης το «Ανοικτό Πολιτιστικό Κέντρο» και η νέα πτέρυγα του Μουσείου των Ανακτόρων να παραμένουν για το μέλλον ως «κληρονομιά» της «Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2009».
Όπως σημειώνει ο κ. Στάινερ, οι διανυκτερεύσεις ξένων επισκεπτών στο Λιντς παρουσιάζουν από τότε μία συνεχή αύξηση, και ενώ το 2008 ήταν 674.000, το 2009 είχαν φτάσει τις 738.000 και εφέτος αναμένεται να ξεπεράσουν τις 800.000.
Η πόλη Λιντς έχει αλλάξει όψη τα τελευταία 30 χρόνια όσο καμία άλλη στην Αυστρία και έχει εξελιχθεί από «αποκλειστικά πόλη της εργασίας», όπως την αποκαλούσαν παλιά, σε «πόλη της εργασίας και του πολιτισμού». Σήμερα, μαζί με τη Βιένη, αποτελούν τις δύο αυστριακές πόλεις με τις περισσότερες πολιτιστικές εκδηλώσεις τον χρόνο.
Τον Σεπτέμβριο του 1998, το Λιντς είχε διοργανώσει τον «Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Μήνα» και είχε φιλοξενήσει τότε -στο πλαίσιο της πρώτης αυστριακής Προεδρίας στην ΕΕ, το δεύτερο εξάμηνο του 1998- τη Σύνοδο των υπουργών Πολιτισμού, που κορυφώθηκε με την ιστορική παρουσίαση του μνημειώδους έργου του Μίκη Θεοδωράκη «Κάντο Χενεράλ», από τον ίδιο τον κορυφαίο Έλληνα μουσικοσυνθέτη, σε μία μνημειώδη συναυλία στις εγκαταστάσεις των φημισμένων χαλυβουργείων «Φεστ».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ