Ολοκληρώθηκε ο αρχιτεκτονικός διαγωνισμός ιδεών του δήμου Θεσσαλονίκης για την κατασκευή του ξύλινου ντεκ στην Παλιά Παραλία, με σκοπό τη διεύρυνση του αστικού κοινόχρηστου χώρου προς την πλευρά της θάλασσας, ώστε να δοθεί «ανάσα» σε κατοίκους και τουρίστες που επισκέπτονται το παραλιακό μέτωπο.
Η Οικονομική Επιτροπή του κεντρικού δήμου, που συνεδρίασε υπό την προεδρία του αντιδημάρχου Τεχνικών Έργων και Βιώσιμης Κινητικότητας Εφραίμ Κυριζίδη, επικύρωσε την απόφαση της κριτικής επιτροπής του διαγωνισμού, η οποία αξιολόγησε τις δεκαπέντε προτάσεις που κατατέθηκαν και αποφάσισε την απονομή τριών βραβείων και τριών ισότιμων εξαγορών.
«Η Παλιά Παραλία αποκτά νέα μορφή. Στο πιο αγαπημένο σημείο της πόλης, εκεί όπου εκατοντάδες περνούν καθημερινά, από το λιμάνι μέχρι τον Λευκό Πύργο, ερχόμαστε να δημιουργήσουμε ένα μπαλκόνι στη θάλασσα», σημείωσε σε δήλωσή του ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Κωνσταντίνος Ζέρβας.
Πρόσθεσε ο κ.Ζέρβας πως «ένα από τα ωραιότερα σημεία της πόλης ανανεώνεται και γίνεται πιο φιλικό για κατοίκους και επισκέπτες. Με το νέο ντεκ διευρύνουμε τον κοινόχρηστο χώρο, αγκαλιάζουμε τη θάλασσα, λύνουμε πολλά λειτουργικά ζητήματα και δημιουργούμε μια νέα μοναδική εμπειρία».
Το πρώτο βραβείο απονεμήθηκε στην πρόταση που υπογράφεται από τον αρχιτέκτονα μηχανικό Γεώργιο Δημόπουλο και την πολιτικό μηχανικό Βασιλική Παναγιωτοπούλου. Οι μελετητές προτείνουν δύο χωρικές ζώνες που διατρέχουν παράλληλα όλο το θαλάσσιο μέτωπο της Παλιάς Παραλίας. Η ζώνη της επέκτασης και η ζώνη του υφιστάμενου κρηπιδώματος – πεζοδρομίου είναι διακριτές, ώστε με τα διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά τους να προσφέρουν διαφορετικές εμπειρίες και συναισθήματα στους χρήστες τους.
Το κατάστρωμα της επέκτασης τοποθετείται σε ένα επίπεδο χαμηλότερο από αυτό του υπάρχοντος κρηπιδώματος. Σε σημεία όπου το κατάστρωμα διασταυρώνεται με σημαντικούς άξονες, όπως αυτός της πλατείας Αριστοτέλους και της οδού Αγίας Σοφίας, διαμορφώνονται εγκολπώσεις. Επίσης, για την ανάδειξη της μικρής προβλήτας – αποβάθρας του τέλους του 19ου αιώνα έναντι της πλατείας Ελευθερίας δημιουργείται μια εγκόλπωση, ώστε να προβληθεί το ιδιαίτερο μορφολογικό της περίγραμμα και να ενδυναμωθεί το στίγμα της ιστορικής μνήμης.
Η πρόταση που απέσπασε το δεύτερο βραβείο υπογράφεται από τους αρχιτέκτονες μηχανικούς Ιωάννη Βλάχο και Απόστολο Πάνο, τον πολιτικό μηχανικό Παράσχο Δασκαλούδη και τον μηχανολόγο μηχανικό Κωνσταντίνο Σαρρόπουλο. Η πρόταση αυτή προβλέπει -μεταξύ άλλων- τη δημιουργία ενός διευρυμένου υδάτινου «αρμού» μεταξύ του νέου καταστρώματος και του παλαιού κρηπιδώματος. Το νέο ντεκ σχεδιάζεται να απομακρυνθεί κατά τέσσερα μέτρα από το υφιστάμενο κρηπίδωμα, επιτρέποντας έτσι να διατηρηθεί αναλλοίωτο το σύνολο των ιδιαίτερων ιστορικών χαρακτηριστικών του. Ακόμη, οι μελετητές προβλέπουν διασυνδέσεις των δύο καταστρωμάτων, πολυλειτουργικούς σταθμούς ανάπαυσης καθώς και τη δημιουργία τεσσάρων index points, κομβικών σημείων δηλαδή που θα παρέχουν πληροφόρηση για τις τοποθεσίες μνημεíων και για στοιχεία της ιστορική διαδρομής της πόλης.
Το τρίτο βραβείο απέσπασε η πρόταση που υπογράφεται από τους αρχιτέκτονες μηχανικούς Δημήτριο Στεφανάκη και Αθανάσιο Μουσμουλίδη και τον πολιτικό μηχανικό Δημήτριο Σκόρδα. Η σχεδιαστική πρόταση αναπτύσσεται σε τρία επίπεδα και στόχος είναι η ποιοτική αναβάθμιση της Παλιάς Παραλίας και η δημιουργία μίας νέας ζώνης, η οποία -πέρα από τη λειτουργική επέκταση και διαπλάτυνση της υφιστάμενης περιπατικής ζώνης- θα φιλοξενήσει χώρους στάσης, ανάπαυσης, σημεία και εξέδρες θέασης καθώς και πλατό για πολιτιστικές δράσεις.