«Το ναυάγιο του συγκεκριμένου πλοίου και η επακόλουθη μεγάλη ρύπανση ανέδειξε, με το πιο σκληρό τρόπο, ότι ολόκληρο το παράκτιο μέτωπο της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά είναι πραγματική πυριτιδαποθήκη, με τον κίνδυνο πρόκλησης καταστροφικών ατυχημάτων να ελλοχεύει καθημερινά» τονίζει σε δήλωσή του ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά Γ. Γαβρίλης και ζητά ουσιαστικό και «εφ όλης της ύλης» διάλογο για τον επανασχεδιασμό του Σχεδίου Αντιμετώπισης Περιστατικών Ρύπανσης αλλά και την υλοποίηση χωρίς «παράθυρα, εξαιρέσεις και παρεκκλίσεις» ενός αυστηρού και σύγχρονου παράκτιου και θαλάσσιου χωραταξικού σχεδιασμού.
Αναλυτικά η δήλωση του κ. Γαβρίλη:
Αυτή η κατάσταση διαμορφώνεται από την άναρχη λειτουργία των λιμενικών εγκαταστάσεων, την δραστηριότητα αναξιόπλοων πλοίων, με πιστοποιητικά χαμηλής αξιοπιστίας είτε κρατικών υπηρεσιών είτε ιδιωτικών εταιρειών, όπως είναι οι νηογνώμονες και οι οχλούσες εγκαταστάσεις στεριάς.
Είναι αδιανόητο στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, με την καθημερινή κίνηση δεκάδων πλοίων, όλων των κατηγοριών, να γίνονται ανεξέλεγκτα πετρελεύσεις, να αγκυροβολούν σκάφη όπου θέλουν χωρίς καν να ενημερώνουν τις λιμενικές αρχές και γύρω γύρω να υπάρχουν διυλιστήρια και δεξαμενές πετρελαιοειδών απειλώντας τους περίοικους και το θαλάσσιο περιβάλλον, καθώς συχνά προκαλούνται περιστατικά ρυπάνσεων.
Η εικόνα συμπληρώνεται από τα παροπλισμένα πλοία, που βρίσκονται στον κόλπο της Ελευσίνας και τα διάσπαρτα ναυάγια στον βυθό της θάλασσας, από τη λειτουργία του ΚΕΛ της Ψυττάλειας και των αποθηκών φυσικού αερίου στην Ρεβυθούσα. Κι όμως σε πείσμα αυτής της εικόνας οι χρήσεις επεκτείνονται, παρατείνονται και τροποποιούνται πάντα σε βάρος του περιβάλλοντος και της ποιότητας ζωής.
Είναι προφανές ότι ο Σαρωνικός δεν αντέχει άλλα ναυάγια! Γι’ αυτό ζητάμε:
- Να ξεκινήσουν τώρα οι διαδικασίες για την ανέλκυση του ναυαγίου του «Αγία Ζώνη ΙΙ»
- Την αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου που αφορά στην προστασία του περιβάλλοντος στη θάλασσα και στην ξηρά κατά τρόπο που να το καθιστά όχι μια ακόμη τυπική υποχρέωση, μια ακόμη σφραγίδα «θεώρησης», αλλά ουσιαστική περιβαλλοντική αδειοδότηση.
Παράλληλα, θεωρούμε ότι:
- Με αφορμή το ατύχημα και τις διαπιστώσεις, που έχουν γίνει για την αντιμετώπιση της ρύπανσης πρέπει να ξεκινήσει ένας ουσιαστικός διάλογος «εφ όλης της ύλης» για τον επανασχεδιασμό του Σχεδίου Αντιμετώπισης Περιστατικών Ρύπανσης αλλά και την υλοποίηση χωρίς «παράθυρα, εξαιρέσεις και παρεκκλίσεις» ενός αυστηρού και σύγχρονου παράκτιου και θαλάσσιου χωραταξικού σχεδιασμού.
Από την πλευρά μας, εδώ και πολύ καιρό, συνεκτιμώντας την παραπάνω κατάσταση, έχουμε υπογράψει προγραμματική σύμβαση με το Αστεροσκοπείο Αθηνών για την ατμοσφαιρική ρύπανση από τις δραστηριότητες του λιμανιού και ιδιαίτερα τις τσιμινιέρες των πλοίων και προκηρύξαμε διαγωνισμό για να γίνουν μετρήσεις ποιότητας του θαλασσινού νερού σε όλο το μήκος των ακτών της περιοχής μέχρι και το Φαληρικό όρμο».