Πάνω από 5 δισεκατομμύρια ευρώ κέρδη έδωσε το 2015 στους διακινητές ανθρώπων το κύμα των προσφυγικών και μεταναστευτικών ροών προς την Ευρώ, ενώ αναμένεται να παρουσιάσουν περαιτέρω αύξηση το 2016. Αυτό καταγράφεται σε έκθεση του Διεθνή Οργανισμού Εγκληματολογικής Αστυνομίας (Ιντερπόλ) και της Ευρωπαϊκής Αστυνομικής Υπηρεσίας (Europol).
Σύμφωνα με την Έκθεση εννέα στους δέκα πρόσφυγες και μετανάστες που εισήλθαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση το 2015 βασίστηκαν σε “υπηρεσίες διευκόλυνσης”, κυρίως δίκτυα εγκληματιών που προσαρμόζουν και επεκτείνουν τη δράση τους σε όλο το μήκος των προσφυγικών διαδρομών.
Οι περισσότεροι από τους πάνω από ένα εκατομμύριο πρόσφυγες και μετανάστες έφτασαν σε κράτη – μέλη της ΕΕ τον περασμένο χρόνο, πλήρωσαν από 3.000 ευρώ έως 6.000 ευρώ. Γεγονός που σημαίνει ότι ο μέσος όρος του συνολικού κέρδους των διακινητών να κυμαίνεται από 5 έως 6 δισεκατομμύρια ευρώ!
Ενδιαφέρον έχουν και τα στοιχεία της Έκθεσης που αφορούν στους τρόπους νομιμοποίησης αυτών των εισπράξεων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Έκθεσης οι διακινητές για να ξεπλύνουν και να νομιμοποιήσουν τις εισπράξεις τους, διέσχιζαν τα σύνορα μεταφέροντας τεράστιο όγκο ρευστού και επένδυαν τα παράνομα κέρδη τους σε αντιπροσωπείες αυτοκινήτων, μανάβικα, εστιατόρια και εταιρείες μεταφορών.
Οι κύριοι οργανωτές των δικτύων αυτών είχαν την ίδια υπηκοότητα με αυτή των μεταναστών, αλλά συχνά διέθεταν άδεια παραμονής στην ΕΕ, ή διαβατήρια.
“Η βασική δομή των δικτύων διακίνησης προσφύγων περιλαμβάνει επικεφαλής που συντονίζουν τις ενέργειες καθ’ όλο το μήκος της προγραμματισμένης διαδρομής, οργανωτές που διαχειρίζονται δραστηριότητες τοπικά, μέσα από προσωπικές επαφές και καιροσκόπους διαμεσολαβητές, που βοηθούν κυρίως τους οργανωτές και ενδεχομένως να βοηθούν στην στρατολόγηση νέων μελών των δικτύων”, αναφέρει η έκθεση.
Στο «κόλπο» βέβαια είναι και διεφθαρμένοι αξιωματούχοι, που μπορεί να επιτρέπουν τη διέλευση οχημάτων από σημεία συνοριακού ελέγχου, ή να απελευθερώνουν πλοία δωροδοκούμενοι.
Τα παράνομα σημεία διακίνησης που έχουν ταυτοποιηθεί από τις αρχές κατά μήκος των διαδρομών, είναι περίπου 250 τόποι, όπως σιδηροδρομικοί σταθμοί ή αεροδρόμια, εκ των οποίων 170 εντοπίζονται εντός της ΕΕ και 80 εκτός της Ένωσης.
Το 2015, η μεγάλη πλειοψηφία των μεταναστών πραγματοποίησε επικίνδυνα ταξίδια διασχίζοντας με πλοιάρια την Μεσόγειο, από την Τουρκία ή την Λιβύη και έπειτα ταξίδεψε οδικώς. Περίπου 800.000 βρίσκονται ακόμη στην Λιβύη, περιμένοντας να ταξιδέψουν στην ΕΕ, σημειώνει η έκθεση.
Οι αυξημένοι συνοριακοί έλεγχοι πιθανώς θα έχουν ως αποτέλεσμα οι αερομεταφορές να επιλέγονται περισσότερο ως μέσο μεταφοράς από τους πρόσφυγες οι οποίοι θα ταξιδεύουν με πλαστά έγγραφα που τους χορηγούν οι διακινητές.
Όπως τονίζεται στην Έκθεση, οι οδοί διακίνησης μεταναστών μπορεί να χρησιμοποιηθούν και για τη διακίνηση ναρκωτικών ή όπλων, ενώ υπάρχει αυξανόμενη ανησυχία ότι ξένοι μαχητές μπορεί να τους επιλέξουν για να εισέλθουν στην ΕΕ. Πάντως, όπως σημειώνεται, δεν υπάρχουν ακόμη συγκεκριμένα δεδομένα που να στηρίζουν ότι ομάδες μαχητών βασίζονται ή συνεργάζονται σε μόνιμη βάση με τις εγκληματικές οργανώσεις.