Ανοίγει ο δρόμος για την ανάθεση σε συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) της διαχείρισης των απορριμμάτων στο λεκανοπέδιο. Η Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΣΔΝΑ σε χθεσινή συνεδρίαση της αποφάσισε ομόφωνα ο Περιφερειακός Σχεδιασμός να υλοποιηθεί μέσω ΣΔΙΤ. Ήδη με ανακοίνωση του συνδέσμου το σχετικό αίτημα έχει υποβληθεί στην Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων. Το αίτημα αφορά στο έργο «Μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, συντήρηση, τεχνική διαχείριση και λειτουργία τεσσάρων Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων στην Αττική».
Στην εισήγησή του ο πρόεδρος του ΕΣΔΝΑ και περιφερειάρχης Αθηνών Γιάννης Σγουρός επισήμανε ότι με τη σχετική διαδικασία δρομολογούνται εξελίξεις για την διευθέτηση ενός χρόνιου και εξαιρετικά κρίσιμου για το λεκανοπέδιο ζητήματος. Ενός προβλήματος που απασχόλησε από το 1979 και μετά πολλούς υπουργούς και αιρετούς της αυτοδιοίκησης χωρίς ωστόσο ποτέ να δοθεί ολοκληρωμένη λύση.
Με τη λειτουργία των νέων εγκαταστάσεων, ο ΕΔΣΝΑ στοχεύει :
- Στην εξεύρεση άμεσης λύσης στη διαχείριση των απορριμμάτων της Αττικής ενόψει του επικείμενου κορεσμού (εντός δύο – δυόμισι ετών) των υπαρχόντων διατιθέμενων χώρων υγειονομικής ταφής
- Στην εκπλήρωση των υποχρεώσεων της Ελλάδας έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την αποφυγή ταφής των βιοαποδομήσιμων υλικών, σύμφωνα με τους στόχους της οδηγίας 99/31 για το έτος 2013 καθώς και το έτος 2020.
- Στην αξιοποίηση χρήσιμων πρώτων υλών που βρίσκονται στα απορρίμματα με την ανακύκλωση τους, καθώς και την αξιοποίηση του παραγόμενου βιοαερίου κατά την διαδικασία αποδόμησης των απορριμμάτων.
- Στην ενεργειακή αξιοποίηση τυχόν παραγόμενων δευτερογενών καυσίμων.
- Στην αξιοποίηση πιθανώς παραγομένου κατάλληλου εδαφοβελτιωτικού υλικού (compost).
- Στη μείωση του υπολείμματος προς ταφή.
Το συγκεκριμένο έργο έργο περιλαμβάνει τη μελέτη, τη χρηματοδότηση, τη κατασκευή, τη συντήρηση, τη τεχνική διαχείριση και λειτουργία τεσσάρων Μονάδων Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) στην Αττική. Συγκεκριμένα δύο μονάδες στη Δυτική Αττική (Φυλή & Άνω Λιόσια) και δύο μονάδες στην Ανατολική Αττική (Γραμματικό & Κερατέα). Συνολικά θα επεξεργάζονται 1.350.000 τόνους σύμμεικτων αστικών στερεών αποβλήτων ανά έτος και για χρονικό διάστημα από 23 έτη έως 27 έτη.
Σύμφωνα με τον Περιφερειακό Σχεδιασμό εκτός των εργοστασίων επεξεργασίας σύμμεικτων αστικών στερεών αποβλήτων και των Χώρων Υγειονομικής Ταφής Υπολειμμάτων, προβλέπεται και η κατασκευή Μονάδων Κομποστοποίησης Προδιαλεγμένων Οργανικών Υλικών, Κέντρων Διαλογής Ανακυκλώσιμων Υλικών (ΚΔΑΥ), Σταθμών Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων. Για τα σχετικά έργα η Εκτελεστική Επιτροπή του ΕΔΣΝΑ θα αποφασίσει σε προσεχή συνεδρίαση της.
Το κόστος μελέτης και κατασκευής των τεσσάρων Μονάδων υπερβαίνει τα 430 εκατ. ευρώ, ενώ η συνολική αξία της σύμβασης, συμπεριλαμβανομένης της λειτουργίας των έργων, εκτιμάται ότι θα κυμαίνεται μεταξύ 1-1,5 δις €, σύμφωνα και με την προκαταρκτική προκήρυξη του έργου.
Η Αναθέτουσα Αρχή θα συμμετάσχει στη χρηματοδότηση κατασκευής των τεσσάρων ΜΕΑ με την καταβολή ποσού έως 150 εκ. ευρώ, μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (Π.Δ.Ε.), που θα προέρχεται από Κοινοτικούς και Εθνικούς Πόρους. Το τελικό ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου στην χρηματοδότησή τους θα εξειδικευθεί και στο πλαίσιο του Ανταγωνιστικού Διαλόγου, χωρίς να δεσμεύεται εκ των προτέρων η Αναθέτουσα Αρχή για το ύψος της συμμετοχής της. Παράλληλα θα εξετασθεί και η χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) η οποία έχει εκφράσει επί της αρχής την πρόθεσή της να εξετάσει τη χρηματοδότηση των συγκεκριμένων έργων.
Το ακριβές χρονικό διάστημα κάθε σύμβασης σύμπραξης θα καθορισθεί στο πλαίσιο της προτεινόμενης διαδικασίας ανάθεσης του Ανταγωνιστικού Διαλόγου. Οι διαγωνιστικές διαδικασίες θα βασίζονται σε αντικειμενικό και διαφανή τρόπο αξιολόγησης τόσο στη φάση προεπιλογής όσο και στη φάση υποβολής δεσμευτικών προσφορών.
Η Εκτελεστική Επιτροπή αποφάσισε λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών του και για την ταχύτερη και αποτελεσματικότερη υλοποίησή του, το έργο να δημοπρατηθεί μέσω τεσσάρων χωριστών διαγωνιστικών διαδικασιών, έναν για κάθε ΜΕΑ και περιοχή. Η επιλογή αυτή κρίνεται σκόπιμη και για τη μείωση του ρίσκου εμπλοκής λόγω προσφυγών και ενστάσεων και επειδή στη σημερινή οικονομική συγκυρία ένα ενιαίο έργο θα μείωνε σημαντικά την δυνατότητα ικανοποιητικού αριθμού συμμετοχής.