Το φετινό συνέδριό της ΚΕΔΕ βρίσκει την Τοπική Αυτοδιοίκηση αντιμέτωπη με μια μεγάλη πρόκληση: την αλλαγή του Καλλικράτη και την προώθηση μιας ουσιαστικής μεταρρύθμισης στη λειτουργία του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης. Με βάση αυτή την πρόκληση, ποιος είναι κατά τη γνώμη σας ο οδικός χάρτης που πρέπει να χαράξει το συνέδριο και εν γένει η Αυτοδιοίκηση;
Η δημιουργία των καλλικρατικών Δήμων αποτελεί την μεγάλη αλλαγή σελίδας στην ιστορία της Ελληνικής Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Όπως λοιπόν κάθε μεγάλο εγχείρημα, έτσι και ο Καλλικράτης έχει τις θετικές και αρνητικές του πλευρές. Κρατώντας τα θετικά και μαθαίνοντας από τα λάθη μας και ερμηνεύοντας τις ελλείψεις και εμπόδια που μας παρουσιάστηκαν πρέπει να προχωρήσουμε στην στήριξη και ενδυνάμωση ενός μοντέλου τοπικής αυτοδιοίκησης που θα στηρίζεται σε γερά θεμέλια και κυρίως να διέπεται από συνοχή. Αναφερόμαστε κυρίως στην κοινωνική συνοχή αλλά και στην γεωγραφική ενότητα που πρέπει να διέπει έναν Δήμο.
Κομβικό σημείο για το μέλλον και το νέο ρόλο που πρέπει να έχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση, αποτελεί η δρομολογούμενη αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που τη διέπει. Ποιες αλλαγές θεωρείτε καθοριστικές, ούτως ώστε να μπορούν οι δήμοι να αποφασίζουν για το μέλλον των τοπικών τους κοινωνιών, την τοπική ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή, για βιώσιμες και έξυπνες πόλεις, για τη διασφάλιση της διαφάνειας, για τη μεταρρύθμιση του κράτους και της ίδιας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης;
Ένας ελκυστικός Δήμος, είναι μία ελκυστική και φιλική κοινωνία προς τους πολίτες. Δίνεται το ερέθισμα και έναυσμα παράλληλα της συμμετοχής των ενεργών πολιτών στην λήψη των αποφάσεων και στην διαμόρφωση ενός κοινού πλαισίου λήψεως των αποφάσεων. Η συνεργασία των πολιτών με την Δημοτική Αρχή μπορεί να αποτυπωθεί μέσα από την διαμόρφωση και εν τέλει υλοποίηση των Επιχειρησιακών Σχεδίων του Δήμου ώστε το όραμα μίας τοπικής κοινωνίας με συγκεκριμένους στόχους και μέσα από διαφανείς διαδικασίες να δημιουργεί σταδιακά έναν «γόνιμο» τόπο, αρωγό της τοπικής κοινωνίας σε μία δημιουργική και αξιοπρεπή διαβίωση.
Η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει ότι μία από τις αλλαγές του Καλλικράτη, αφορά στην εφαρμογή της απλής αναλογικής από τις αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019. Αντιθέτως η θέση της ΚΕΔΕ είναι ότι πρώτα πρέπει να μεταρρυθμιστεί το κράτος και μετά να γίνει οποιαδήποτε συζήτηση για αλλαγή εκλογικού συστήματος. Ποια είναι η δική σας θέση;
Ανεξάρτητα πολιτικής χροιάς και ξεπερασμένων παλαιοκομματικών συμπεριφορών και αντιλήψεων, η εκάστοτε Δημοτική Αρχή για να μπορέσει να επιτελέσει έργο και να υλοποιήσει το όραμα της όπως το παρουσίασε στους πολίτες, πρέπει να είναι απαγκιστρωμένη και ανεξάρτητη από αγκυλώσεις και δεσμεύσεις μικροπολιτικών και τοπικών λόμπυ που στερούνται οράματος και περιορίζονται από μεμονωμένες αντιλήψεις και στόχους. Πρέπει να δίνεται η δυνατότητα για ουσιαστική παρέμβαση των πολιτών στις δομές και στον τρόπο λήψεων των αποφάσεων. Επομένως συμφωνούμε με την θέση της ΚΕΔΕ να γίνουν πρώτα οι απαραίτητες μεταρρυθμίσεις και μέσα από τον διάλογο να τεθούν οι βάσεις για έναν αξιοκρατικό και δίκαιο εκλογικό σύστημα.
Ένα από τα βασικά αιτήματα που προβάλει η Αυτοδιοίκηση σήμερα είναι να της δοθεί η δυνατότητα να συμβάλει ουσιαστικά στην αναπτυξιακή ανασυγκρότηση της χώρας, την επιστροφή της κοινωνίας στην κανονικότητα, και τον επαναπατρισμό των νέων που «έδιωξε» η κρίση. Με ποιον τρόπο και ποια εργαλεία θεωρείτε ότι μπορούν να στηριχθούν οι αναπτυξιακές δυνατότητες των δήμων σήμερα;
Η αναπτυξιακή προοπτική ενός τόπου είναι το ισχυρότερο κίνητρο παραμονής των νέων στην γενέθλια γη. Οι καινοτόμες δράσεις που εκμεταλλεύονται και αναδεικνύουν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα μίας περιοχής, δίκτυα συνεργασιών σε τοπικό και σε διευρυμένα επίπεδα, νέες τεχνολογίες, η εξωστρέφεια που πρέπει να ενισχύσουμε, η προστασία του περιβάλλοντος, ο πολιτισμός, η διαρκής επικαιροποίηση των επαγγελματικών ικανοτήτων του τοπικού πληθυσμού, αποτελούν ανάχωμα στην εγκατάλειψη ενός τόπου από τη νεολαία του. Επίσης αύξηση της έντασης των προσπαθειών και ενίσχυση των δυνατοτήτων των ΟΤΑ α’ βαθμού για περισσότερες πρωτοβουλίες και δράσεις. Επιπρόσθετα δυνατότητα χρηματοδότησης και υλοποίησης Σ.Β.Α.Κ. και σε μικρότερους οικισμούς δημιουργούν έναν ελκυστικό τόπο να ζεις.
Είναι γεγονός ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση στην οκταετία της κρίσης υπέστη πρωτοφανείς περικοπές των εσόδων της, ενώ και ο κρατικός προϋπολογισμός του 2018 προβλέπει περαιτέρω μειώσεις . Ποιες θεωρείτε ότι πρέπει να είναι οι άμεσες οικονομικές διεκδικήσεις των δήμων;
Ως άμεσες οικονομικές διεκδικήσεις των Δήμων, θεωρούμε ότι πρέπει να αυξηθούν οι χρηματοδοτήσεις από ΚΑΠ, ΣΑΤΑ, προνοιακές δαπάνες, κοινωνικές ενισχύσεις, μεγαλύτερη συμμετοχή στο ΕΣΠΑ καθώς και οι μεταβιβάσεις νέων αρμοδιοτήτων προς τους Δήμους να συνοδεύονται από την πρόβλεψη και χορήγηση των αντίστοιχων οικονομικών πόρων.