Συνάντηση του Προέδρου της ΚΕΔΕ Λ. Κυρίζογλου με τον Υφυπουργό Ναυτιλίας κ. Στέφανο Γκίκα
Καίρια πολιτική παρέμβαση πραγματοποίησε η Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, με θέμα το κρίσιμο ζήτημα της ναυαγοσωστικής κάλυψης στις παραλίες της χώρας. Στη σύσκεψη συμμετείχαν ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ, κ. Λάζαρος Κυρίζογλου, ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, κ. Στέφανος Γκίκας και αιρετά/υπηρεσιακά στελέχη.
Κατά τη διάρκεια της συνάντησης, η ΚΕΔΕ κατέστησε απολύτως σαφές το διαχρονικό της αίτημα για την άμεση τροποποίηση και εξορθολογισμό του Προεδρικού Διατάγματος 71/2020, το οποίο έχει επιφέρει σειρά δυσλειτουργιών και υπερβολικών οικονομικών βαρών στους Δήμους της χώρας, χωρίς αντίστοιχο θετικό αντίκτυπο στη προστασία των λουόμενων.
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος της ΚΕΔΕ, κ. Λάζαρος Κυρίζογλου:
«Η ΚΕΔΕ παραμένει σταθερή στις θέσεις της για την ανάγκη άμεσης τροποποίησης του Π.Δ. 71/2020. Δεν είναι αποδεκτό να φορτώνονται οι Δήμοι με τεράστιες υποχρεώσεις και δυσανάλογο κόστος, όταν αποδεικνύεται πως το ισχύον πλαίσιο δεν απέδωσε τα αναμενόμενα. Η Τοπική Αυτοδιοίκηση έχει αποδείξει ότι αναλαμβάνει ευθύνες. Περιμένουμε άμεσα ουσιαστικές λύσεις και όχι νέες καθυστερήσεις. Το Υπουργείο οφείλει να προχωρήσει με σοβαρότητα και συνέπεια στις αναγκαίες αλλαγές».».
Από πλευράς ΚΕΔΕ, στη σύσκεψη παρενέβησαν διαδικτυακά ο Α’ Αντιπρόεδρος της ΚΕΔΕ και Δήμαρχος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης Γρηγόρης Κωνσταντέλλος, ο Γενικός Γραμματέας της ΚΕΔΕ Δημήτρης Καφαντάρης και ο Δήμαρχος Παγγαίου Φίλιππος Αναστασιάδης, οι οποίοι τεκμηρίωσαν την αναγκαιότητα άμεσης αναθεώρησης του υφιστάμενου πλαισίου με επιχειρήματα που δεν χρήζουν παρερμηνείας.
Κατά τη σύσκεψη, το Υπουργείο Ναυτιλίας δεσμεύτηκε να αποστείλει στην ΚΕΔΕ τις προτάσεις που έχει ήδη επεξεργαστεί για τη βελτίωση του Π.Δ. 71/2020, ενώ συμφωνήθηκε η άμεση επανεκκίνηση των τεχνικών διαβουλεύσεων μεταξύ των δύο πλευρών για τη διερεύνηση εφαρμόσιμων λύσεων με άμεση σύγκληση της κοινής Επιτροπής των Υπουργείων Εσωτερικών, Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής, του Λιμενικού Σώματος και της ΚΕΔΕ για την τροποποίηση και τον εξορθολογισμό του Π.Δ. 71/2020.
Η ΚΕΔΕ επιμένει στις ομόφωνες αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου της, οι οποίες περιλαμβάνουν τα εξής:
- Αναστολή διοικητικών και ποινικών κυρώσεων προς τους Δήμους σε περιπτώσεις ανωτέρας βίας ή αποδεδειγμένης αδυναμίας εφαρμογής του Π.Δ.
- Πλήρης κρατική χρηματοδότηση (100%) της ναυαγοσωστικής κάλυψης μέχρι την τροποποίηση του διατάγματος.
- Εφάπαξ αγορά εξοπλισμού από τους Δήμους και χρήση του από τις μισθωμένες ναυαγοσωστικές δομές ή αποζημίωση ανά τριετία/τετραετία, δεδομένου ότι σήμερα καλούνται να τον αγοράζουν κάθε χρόνο από τους εργολάβους, οι οποίοι χρησιμοποιούν στην πράξη τον ίδιο εξοπλισμό.
- Δυνατότητα πρόσληψης εξειδικευμένου προσωπικού από τους Δήμους για τη ναυαγοσωστική κάλυψη, με νέο νομικό και λειτουργικό πλαίσιο.
- Να δοθεί η δυνατότητα στους Δήμους να προσλαμβάνουν συμβασιούχους ή αορίστου χρόνου προσωπικό εξειδικευμένο στην ναυαγοσωστική, προς κάλυψη των αναγκών που θα προκύψουν, μέσα από ένα νέο εξορθολογικοποιημένο πλαίσιο ναυαγοσωστικής κάλυψης
- Οι τριμελείς επιτροπές ορισμού των πολυσύχναστων παραλιών ανά λιμεναρχείο να επανέλθουν στην προηγούμενη σύνθεση έτσι ώστε να μην αυξάνεται κατά το δοκούν ο αριθμός των πολυσύχναστων παραλιών όπως και το ωράριο λειτουργίας τους κάτι που αυξάνει το κόστος ναυαγοσωστικής κάλυψης δυσανάλογα.
Η ΚΕΔΕ επισημαίνει πως η εφαρμογή του Π.Δ. 71/2020 έχει επιφέρει δυσανάλογες επιβαρύνσεις στους Δήμους, τόσο σε οικονομικό όσο και σε νομικό, τεχνικό και επιχειρησιακό επίπεδο. Επιπλέον, η υπερβολική απαίτηση σε προσωπικό και υποδομές, σε συνδυασμό με την τεχνητή έλλειψη προσφοράς από τις ναυαγοσωστικές εταιρείες, οδήγησε σε εκτίναξη του κόστους, φτάνοντας τα 24,5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, από τα οποία μόλις τα 15 εκατομμύρια επιχορηγούνται από το κράτος.
Παρά τις τεράστιες αυτές επιβαρύνσεις, τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Ναυτιλίας δείχνουν ότι οι θάνατοι από πνιγμούς μειώθηκαν μόλις κατά 2-3% στα πρώτα έτη εφαρμογής και έκτοτε παραμένουν στα ίδια επίπεδα, γεγονός που καταδεικνύει την αναποτελεσματικότητα του υφιστάμενου πλαισίου.
Η ΚΕΔΕ υπενθυμίζει ότι με τρεις ομόφωνες αποφάσεις του Δ.Σ. της, έχει ζητήσει την κατάργηση ή τροποποίηση του Π.Δ. 71/2020, και παρά τη συγκρότηση κοινής επιτροπής το 2022, αυτή συνεδρίασε μόνο μία φορά και έκτοτε ουδέποτε εκ νέου.
Η ΚΕΔΕ θα συνεχίσει αταλάντευτα τις παρεμβάσεις της για τη θεσμική κατοχύρωση ενός δικαιότερου, βιώσιμου και λειτουργικού πλαισίου ναυαγοσωστικής κάλυψης, που θα εξυπηρετεί τόσο τη δημόσια ασφάλεια όσο και την εύρυθμη λειτουργία των Δήμων της χώρας.