20 Δεκεμβρίου, 2021

Συνέντευξη Προέδρου ΚΕΔΕ Δ. Παπαστεργίου στο περιοδικό ECOTEC

  • Κλείνοντας η χρονιά, πως θα αξιολογούσατε την προσπάθεια της ΚΕΔΕ, για να φέρει τους ΟΤΑ ακόμα πιο κοντά στον δρόμο της απολιγνιτοποίησης, των μηδενικών αποβλήτων και όλων όσων σχεδιάζονται από την Πολιτεία για την προστασία του περιβάλλοντος;

 

Η ΚΕΔΕ συμμετέχει energy;a στην εθνική προσπάθεια να υιοθετήσει η χώρα μας μια νέα «πράσινη» ατζέντα,  στο επίκεντρό της οποίας βρίσκονται τολμηρές μεταρρυθμίσεις που αφορούν το περιβάλλον , τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων και την ανακύκλωση, την προώθηση της ηλεκτροκίνησης καθώς και το νέο ενεργειακό προσανατολισμό της χώρας προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την μείωση των ρύπων.

Είναι μία αναγκαία επιλογή εν μέσω της κλιματικής κρίσης, που δεν μπορεί να αφήνει αδιάφορους τους Δήμους. Αλλά ταυτόχρονα είναι και μια επιλογή συνώνυμη με το ίδιο το μέλλον των τοπικών μας κοινωνιών. Συνδέεται άμεσα με την πρόοδο του τόπου μας και την ευημερία της κοινωνίας. Υπηρετεί το νέο αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας ,  μια ανάπτυξη η οποία από τη μια θα προσφέρει σύντομα καθαρή και φθηνή ενέργεια αλλά ταυτόχρονα θα δημιουργεί και πολλές, καλές νέες θέσεις εργασίας και καλύτερη ποιότητα ζωής στους πολίτες.

Η Αυτοδιοίκηση σε αυτό το εγχείρημα έχει διττό ρόλο. Από τη μια, να υιοθετήσει στο μοντέλο λειτουργίας των Δήμων τις πράσινες πολιτικές. Από την ανακύκλωση και την ηλεκτροκίνηση, μέχρι τα πράσινα δημόσια κτίρια και την παραγωγή καθαρής ενέργειας. Από την άλλη, να αναλάβει πρωτοβουλίες ενημέρωσης της κοινής γνώμης, γιατί σήμερα υπάρχει μία απολύτως κατανοητή και δικαιολογημένη ανησυχία από την πλευρά των πολιτών π.χ. για το πραγματικό περιεχόμενο της δίκαιης μετάβασης από το λιγνίτη στην καθαρή ενέργεια και πως αυτό επηρεάζει τη ζωή και τις δουλειές τους. Είναι μεγάλη επίσης η αγωνία για το σημερινό υψηλό κόστος ενέργειας , τόσο για τα νοικοκυριά όσο και για τις επιχειρήσεις και πως αυτή συνδέεται ή όχι με την αλλαγή του ενεργειακού μοντέλου. Είναι πραγματικά κρίμα μια σωστή για το μέλλον και τη βιωσιμότητα του πλανήτη επιλογή, να δαιμονοποιηθεί στα μάτια των πολιτών εξαιτίας του υψηλού κόστους. Η Αυτοδιοίκηση, ως θεσμός που βρίσκεται περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον εγγύτερα στις αγωνίες των πολιτών, οφείλει να αναλάβει πρωτοβουλίες για τη σωστή και αντικειμενική ενημέρωση των πολιτών. Προς την κατεύθυνση αυτή η ΚΕΔΕ θα κινηθεί το επόμενο διάστημα με ολοκληρωμένο σχεδιασμό.

  • Θεωρείται το νομοθετικό πλαίσιο αρκετό για την θωράκιση των πόλεων μας από τις επιπτώσεις των Κλιματικών Αλλαγών ή πλέον ανήκει στους δήμους και τις τοπικές κοινωνίες η υλοποίηση και η εφαρμογή της νομοθεσίας;

Η αποτελεσματική αντιμετώπιση των επιπτώσεων της Κλιματικής Αλλαγής δεν είναι ζήτημα νομοθετικού πλαισίου μόνον. Απαιτούνται πολλά περισσότερα. Ασφαλώς και χρειάζεται ένα σύγχρονο ρυθμιστικό πλαίσιο , αλλά χρειάζονται και αποτελεσματικοί μηχανισμοί ελέγχου, που σήμερα δεν διαθέτουμε στο βαθμό που πρέπει. Κι αυτά όμως δεν αρκούν.

Οι πόλεις μας χρειάζονται πολλά περισσότερα για να θωρακιστούν απέναντι στις απειλές της κλιματικής κρίσης και δεν μιλώ μόνον για έργα υποδομής, που σίγουρα συμβάλλουν καθοριστικά στην αντιμετώπιση καταστροφικών φαινομένων. Δεν είναι λοιπόν ούτε ζήτημα μόνον έργων. Γιατί τα έργα γίνονται με βάση δεδομένων που ισχύουν την περίοδο που εκτελέστηκαν, αλλά καθίστανται ξεπερασμένα μετά από λίγα χρόνια.

Η κλιματική κρίση ήρθε για να μείνει , αυτό σημαίνει ότι αυτό που καταρχήν χρειάζεται, είναι αλλαγή νοοτροπίας από όλους μας.  Είναι στο χέρι μας να αφήνουμε το αυτοκίνητο στο γκαράζ και να χρησιμοποιούμε το ποδήλατο για τις μετακινήσεις μας μέσα στις πόλεις ή να χρησιμοποιούμε τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Είναι στο χέρι μας να ανακυκλώνουμε σωστά, αντί να πετάμε χωρίς επεξεργασία όλα τα σκουπίδια στον πράσινο κάδο, τον οποίο σταδιακά πρέπει να τον διώξουμε από τη ζωή μας.

Ευθύνη των Δήμων και των δημοτικών αρχών είναι να ενσωματώσουν στο μοντέλο λειτουργίας τους πολιτικές και πρακτικές που προστατεύουν το περιβάλλον. Μετατρέποντας σε πράσινα όλα τα δημοτικά κτίρια. Υλοποιώντας έργα όπως η ανάπτυξη δικτύων ποδηλατοδρόμων και μέσων μαζικής μεταφοράς για τις μετακινήσεις των πολιτών. Μειώνοντας τη σπατάλη ενέργειας. Εφαρμόζοντας πολιτικές που επιβραβεύουν όσους ανακυκλώνουν και επιβαρύνουν αυτούς που επιλέγουν να μη σέβονται τη φύση, παράγοντας περισσότερα σκουπίδια . Αν καταφέρουμε να ψηφιοποιήσουμε τους Δήμους μας και να προσφέρουμε υπηρεσίες εξ αποστάσεως, θα είναι τεράστιο το όφελος από τη μείωση των μετακινήσεων και συνακόλουθα τη μείωση των ατμοσφαιρικών ρύπων. Αντίστοιχα μεγάλο θα είναι το όφελος, αν καταφέρουμε να αντικαταστήσουμε το σύνολο του στόλου των οχημάτων μας με ηλεκτροκίνητα.

Η αντιμετώπιση των συνεπειών της κλιματικής αλλαγής χρειάζεται συνεργασίες, συνεννόηση και συμμετοχή όλων μας. Απαιτεί όχι απλά αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, αλλά αλλαγή συνηθειών στην ίδια την καθημερινότητά μας.

Δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη χωρίς τον άνθρωπο και το περιβάλλον, συνεπώς όλη μας η προσοχή και το ενδιαφέρον στρέφεται στη βιώσιμη ανάπτυξη.

Στο πλαίσιο αυτό, οι Δήμοι μπορούν να καταστούν πρωταγωνιστές της «πράσινης επανάστασης».

  • Πόσο κοντά είμαστε στην εφαρμογή των smart cities,

Κατά τη διάρκεια διεξαγωγής του πρόσφατου Συνεδρίου της ΚΕΔΕ , που έγινε τον Οκτώβριο στη Θεσσαλονίκη, είχα εκφράσει την άποψη ότι η αυτοδιοίκηση πλέον μπαίνει πιο ενεργά στην ψηφιοποίηση, σε μια καινούργια εποχή.  Θεωρώ ότι πρέπει από δω και πέρα να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε,  ξεκινώντας από τις τοπικές μας κοινωνίες ποιες είναι οι πραγματικές ανάγκες και με βάση αυτές να σχεδιαστούν οι αναγκαίες δράσεις.

Στο νέο ΕΣΠΑ με την καθοδήγηση και συνεργασία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης θα μπορέσουμε να καταθέσουμε τα προγράμματα και τις λύσεις που πραγματικά έχουμε ανάγκη.  Και αυτό νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό και αρχίζει και μας δικαιώνει γιατί όντως νομίζουμε ότι σε κάποια ειδικά θέματα που αφορούν την αυτοδιοίκηση, τα smart cities, είναι τέτοιο θέμα, όπως είναι  η αστική ανάπτυξη το άλλο,  νομίζω ότι πρέπει να έχουμε άμεση πρόσβαση. Η αγορά ανοίγει, δημιουργείται ένα νέο οικοσύστημα στην Ελλάδα και αυτό είναι θετικό, αυτά τα χρήματα που θα δοθούν θα πρέπει να τα απορροφήσουμε. Είναι ένας τρόπος για να γυρίσουν στην Πατρίδα μας τα νέα παιδιά, για να δουλέψουν και να προκόψουν στον τόπο τους.

Βέβαια χρειάζεται να είμαστε προσεκτικοί και να αποφύγουμε τα λάθη του χθες , γιατί κάθε τι που προτείνεται «ως έξυπνο», δεν σημαίνει ότι είναι κιόλας. Κάθε τι έξυπνο χρειάζεται να ανταποκρίνεται και στις ανάγκες του κάθε δήμου. Πρέπει λοιπόν να είμαστε ψύχραιμοι , γρήγοροι, γιατί η πληροφορική θέλει ταχύτητα , να καθορίσουμε ποιες είναι οι πραγματικές μας ανάγκες , να τις καταγράφουμε και να αρχίσουμε  βήμα- βήμα πλέον να δούμε τι λύσεις μπορεί να υπάρχουν.

Οι δήμοι πρέπει να τρέξουμε. Και δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σκοπός δεν είναι νιώσουμε εμείς ότι είμαστε σύγχρονος κι έξυπνος δήμος. Στόχος πρέπει να είναι να πιστεύει κι ο πολίτης ότι λειτουργούμε έξυπνα,  ότι νοιαζόμαστε για τις ανάγκες του και τον θέλουμε κοντά μας.

  • Είστε αισιόδοξος πως θα εφαρμοστεί η ηλεκτροκίνηση στην ελληνική επικράτεια και οι δήμοι θα αναπτύξουν ένα ικανό δίκτυο φόρτισης και υποδομών για την χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων ακόμα και για τον δικό τους στόλο;

Ασφαλώς και μπορεί να εφαρμοστεί η ηλεκτροκίνηση, η οποία θα τροφοδοτείται από καθαρή πράσινη ενέργεια και ανανεώσιμες πηγές, σε όλη τη χώρα και χωρίς αρνητικό αποτύπωμα στις πόλεις μας.

Η Πολιτεία δίνει σημαντικά κίνητρα στους πολίτες και ιδιαίτερα σε επαγγελματικούς κλάδους όπως οι ιδιοκτήτες ταξί, για την απόκτηση ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου.

Σε 270 Δήμους έτρεξαν  μελέτες και διαδικασίες για την προμήθεια φορτιστών και τη μελέτη χωροθέτησης των σημείων που θα τοποθετηθούν (ΣΦΗΟ), μετά από πρόσκληση της ΚΕΔΕ.  252 δήμοι (ποσοστό 93,4%) από τους 270 που αφορούσε η πρόσκληση , η οποία χρηματοδοτείται μέσω του Πράσινου Ταμείου,  υπέβαλλαν πρόταση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εκπόνηση Σχεδίων Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων (ΣΦΗΟ) μέσα στο 2021.

Με αυτές τις προτάσεις, οι μεγάλοι και μεσαίοι ηπειρωτικοί και νησιωτικοί Δήμοι, καθώς και οι πρωτεύουσες περιφερειακών ενοτήτων, διεκδικούν μέσα στο 2021 ποσό χρηματοδότησης από το Πράσινο Ταμείο που ανέρχεται συνολικά σε 11,5 εκατ. ευρώ και αφορά στη δημιουργία 10.291 σημείων φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη τη χώρα.

Στόχος είναι η δημιουργία ενός ευρύτερου δικτύου δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης που θα εκτείνονται στο σύνολο του οδικού δικτύου, αλλά και σε ιδιωτικούς και κοινόχρηστους χώρους. Βάσει του προγραμματισμού, φέτος ο αριθμός των σημείων φόρτισης θα προσεγγίσει τους 2.000, το 2025 τους 12.000 και το 2030 θα φτάσει στους 25.000 φορτιστές.

Η ΚΕΔΕ, με την πολύ καλή συνεργασία που έχει αναπτύξει με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, τον κ. Σκρέκα και την κα Σδούκου, είναι παρούσα στην προώθηση της αναγκαιότητας της ηλεκτροκίνησης. Θέλουμε ηλεκτρικά αυτοκίνητα αλλά με την απαραίτητη παραγωγή της ενέργειας μέσω Ανανεώσιμων Πηγών.

Στοίχημα είναι να φτιάξουμε ενεργειακά αυτόνομες τις πόλεις μας, βελτιώνοντας την ενεργειακή τους απόδοση. Οραματιζόμαστε πιο καθαρές, πιο βιώσιμες, πιο ήσυχες πόλεις και η ηλεκτροκίνηση μας δίνει ένα πεδίο δόξης λαμπρό.

Η χρήση νέων τεχνολογιών και καινοτομίας, στο δήμο Τρικκαίων είναι κάτι γνωστό σε όλους. Έχετε επενδύσει ως πόλη και δημοτική αρχή σε αυτούς τους δύο τομείς:

Α. Τι πρέπει να κάνει ένας δήμος για να φτάσει σε ένα καλό επίπεδο τόσο στην ανάπτυξη της καινοτομίας αλλά και της χρήσης νέων τεχνολογιών;

Δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές, που εφαρμόζονται παντού το ίδιο, αλλά απλή λογική. Ο κάθε Δήμος έχει ξεχωριστές ανάγκες και απαιτήσεις, διαφορετικά χαρακτηριστικά. Αυτό λοιπόν που καταρχήν χρειάζεται, είναι καταγραφή των αναγκών με βάση τις τοπικές ιδιαιτερότητες . Όπως είπα και παραπάνω ξεκινάμε από το Α , από τις τοπικές μας κοινωνίες, βλέπουμε ποιες είναι οι πραγματικές ανάγκες και με βάση αυτές προχωράμε στο Β , σχεδιάζοντας τις  αναγκαίες δράσεις. Ο δρόμος για να φτάσουμε στο Ω είναι μακρύς, αφού οι ανάγκες των πόλεων και οι απαιτήσεις των πολιτών διαφοροποιούνται, όπως διαφοροποιούνται τα τεχνολογικά εργαλεία τα οποία έχουμε στη διάθεσή μας. Η πληροφορική είναι η επιστήμη των μεγάλων ταχυτήτων και στο χέρι του κάθε Δήμου είναι το πότε και πόσο γρήγορα θα τρέξει , έχοντας όμως ως βασικό κριτήριο το πως θα είναι πραγματικά χρήσιμος στον πολίτη.

Β. Πόσο λείπουν χρηματοδοτικά εργαλεία κι εξειδικευμένο προσωπικό;

Ασφαλώς και υπάρχουν περιθώρια αναβάθμισης του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας, προκειμένου να έχουμε στη διάθεσή μας περισσότερο και καλύτερο σε γνώσεις εξειδικευμένο προσωπικό. Η σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας είναι προϋπόθεση για να κάνουμε ως χώρα τα τεχνολογικά άλματα που απαιτούνται για να ενισχύσουμε την ανταγωνιστικότητα και την ποιότητα των υπηρεσιών που προσφέρουμε. Όμως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Ελλάδα διαθέτει απίστευτα μυαλά, τα οποία αναζητούν στο εξωτερικό  ένα καλύτερο μέλλον και οι περισσότεροι μάλιστα διαπρέπουν εκεί. Θεωρώ λοιπόν ότι δεν μας λείπουν οι άνθρωποι. Τα κίνητρα για να γυρίσουν πίσω μας λείπουν . Ούτε τα χρήματα, γιατί η εμπειρία δείχνει πως όταν υπάρχουν καλές κι έξυπνες ιδέες, βρίσκονται και οι πόροι για να γίνουν οι ιδέες αυτές πράξη. Τα επόμενα χρόνια μάλιστα θα έχουμε στη διάθεσή μας τόσους πόρους , που δεν είχαμε ποτέ ως χώρα. Αυτό που λείπει είναι ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για τον ψηφιακό μετασχηματισμό του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης. Την περίοδο της πανδημίας έγιναν πολλά βήματα μπροστά, όσα δεν έγιναν τα προηγούμενα είκοσι χρόνια. Όμως μένουν ακόμη πολλά να γίνουν.

  • Ποιες εξελίξεις θα «τρέξουν» για τους ΟΤΑ το νέο έτος και ποιες οι εκκρεμότητες για το περιβάλλον θα σας απασχολήσουν, στην αρχή του 2022;

Η επόμενη χρονιά θα είναι χρονιά δημιουργικών προκλήσεων για την αυτοδιοίκηση. Ελπίζουμε ότι θα είναι η χρονιά που θα γίνει πράξη η μεγάλη μεταρρύθμιση στη λειτουργία του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης, με την προώθηση του μοντέλου της πολυεπίπεδης διακυβέρνησης και τη μεταβίβαση στους Δήμους νέων αρμοδιοτήτων, ευθυνών αλλά και πόρων.

Παράλληλα όμως θα κληθούμε να διαχειριστούμε τις ευθύνες που αναλαμβάνουμε οι Δήμοι στο ζήτημα της ανακύκλωσης , με την εφαρμογή του νέου νομοθετικού πλαισίου. Ευθύνες ιδιαίτερα αυξημένες την ίδια στιγμή που ούτε διαθέτουμε ακόμη τον απαραίτητο εξοπλισμό, ενώ και τα συλλογικά συστήματα που συνεργαζόμαστε,  βρίσκονται κι αυτά σε δυσμενή οικονομική θέση. Επίσης το νέο έτος ερχόμαστε αντιμέτωποι με τις συνέπειες από την άδικη κατά την άποψή μας επιβολή του τέλους ταφής από 1-1- 2022 , καθώς το αυξημένο ενεργειακό κόστος που επιβαρύνει τη λειτουργία των υπηρεσιών μας.

Όμως είμαστε αισιόδοξοι . Η δύναμη της Αυτοδιοίκησης είναι η ενότητά της. Ενωμένοι θα αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις και πιστεύω ότι στο τέλος θα καταφέρουμε για μια ακόμη φορά να ανταποκριθούμε με συνέπεια κι ευθύνη στις προσδοκίες κι ανάγκες των συμπολιτών μας.

 

 

 

 

 

 

Ειδική Δήλωση για τέλος ταφής

Η άποψη της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδος είναι ξεκάθαρη και την έχουμε διατυπώσει στις επαφές που είχαμε πρόσφατα τόσο με τον Πρωθυπουργό και μέλη της Κυβέρνησης, όσο και με τις ηγεσίες των κομμάτων της αντιπολίτευσης . Θεωρούμε ότι η επιβολή του τέλους ταφής από 1-1-2022 είναι μια απόφαση που τιμωρεί τους Δήμους και τους πολίτες . Δεν είμαστε αντίθετοι με τη λογική να επιβαρύνονται όσοι παράγουν περισσότερα σκουπίδια και να επιβραβεύονται όσοι ανακυκλώνουν. Αλλά δεν ευθύνονται οι Δήμοι και οι πολίτες για τη σημερινή κατάσταση που έχει δημιουργηθεί στο ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων, για την έλλειψη σύγχρονων υποδομών , για την μη επίτευξη των στόχων της ανακύκλωσης, για το χάος και την έλλειψη ρυθμιστικού πλαισίου και ελέγχων στην αγορά και τα συστήματα της ανακύκλωσης.

 

Η αναβολή για δύο ακόμη έτη στην επιβολή του τέλους, μέχρι να λήξει η τρέχουσα προγραμματική περίοδος του ΕΣΠΑ και να έχει δρομολογηθεί η δημιουργία νέων υποδομών , θα ήταν μια δίκαιη απόφαση , ώστε να μην επιβαρυνθούν για μια ακόμη φορά οι Δήμοι και οι τοπικές μας κοινωνίες, που είναι οι μόνοι που δεν ευθύνονται.

ΣΧΕΤΙΚΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ

Δημήτρης Παπαστεργίου 16 Μαΐου, 2022
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Δ. Παπαστεργίου στην Μακεδονία της Κυριακής : Η ενεργειακή κρίση είναι και τεράστια ευκαιρία

Ο Δημήτρης Παπαστεργίου, δήμαρχος Τρικκαίων και πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Δήμων Ελλάδας (ΚΕΔΕ) μιλά για…

Δημήτρης Παπαστεργίου 27 Ιανουαρίου, 2022
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Δ. Παπαστεργίου στο liberal.gr : Το κλίμα αλλάζει, να αλλάξουμε και οι δήμοι

Ο πολίτης βλέπει το απορριμματοφόρο κάθε μέρα, όταν το εκχιονιστικό μπορεί και να μη το…

Δημήτρης Παπαστεργίου 20 Ιανουαρίου, 2022
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Δ. Παπαστεργίου : Οι δήμοι θα έχουν εγκαταστήσει 300 φορτιστές οχημάτων έως τα τέλη του 2022

Στηρίζει την ηλεκτροκίνηση ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ και δήμαρχος Τρικκαίων, Δημήτρης Παπαστεργίου. Για το ρόλο…