Την πλήρη αντίθεσή της καταθέτει η ΠΕΔ Στερεάς Ελλάδας στην απόφαση του διοικητή του e-ΕΦΚΑ για την παύση άσκησης των αρμοδιοτήτων των ανταποκριτών ΟΓΑ – eΕΦΚΑ.
Η ΠΕΔ εκτιμά ότι δεν έχουν σταθμιστεί ορθώς τα οφέλη και οι δυσκολίες που θα προκύψουν ως απόρροια αυτής της απόφασης την οποία κρίνει ως βλαπτική για τους δημότες και για τις τοπικές μας κοινωνίες, εν γένει.
Σημειώνει ότι η ύπαρξη των ανταποκριτών του ΟΓΑ – eΕΦΚΑ επιτρέπει τη λύση πολλών ζητημάτων ή αποριών των ασφαλισμένων ή των συνταξιούχων του ΟΓΑ, χωρίς να απαιτείται η μετάβασή τους σε άλλη πόλη ή άλλον Δήμο. «Ειδικά στους αγροτικούς δήμους, τονίζει, όπου η πλειοψηφία των πολιτών είναι αγρότες, η ύπαρξη των ανταποκριτών είναι ακόμη πιο σημαντική καθώς εξοικονομείται χρόνος για τους επαγγελματίες και δεν υφίστανται κόστη μετακίνησης, από και προς την κοντινότερη Τοπική Διεύθυνση ή το κοντινότερο τοπικό υποκατάστημα του e-ΕΦΚΑ».
Τονίζει ότι συμφωνεί με την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του κράτους, αλλά «αυτό όμως δεν σημαίνει ότι την ίδια στιγμή που ψηφιοποιείται μια διαδικασία πρέπει να καταργείται και μια υπηρεσία που παρέχεται δια ζώσης».
Θεωρεί ότι η απόφαση για την κατάργηση των ανταποκριτών ΟΓΑ – eΕΦΚΑ είναι προς τη λάθος κατεύθυνση γιατί:
- Λαμβάνει ως δεδομένο ότι όλοι οι πολίτες έχουν μεγάλη εξοικείωση με τις υπηρεσίες παρεχόμενες με ηλεκτρονικό τρόπο ή δυνατότητα μετακίνησης σε άλλον Δήμο.
- Μετρά τη μείωση του άμεσου κόστους (αποζημίωση ανταποκριτών), αλλά δεν μετρά τα έμμεσα κόστη που δημιουργούνται (κόστος μετακινήσεων, κόστος χρόνου απουσίας από την εργασία, κόστος παροχής υπηρεσιών από γραφεία που θα αναλάβουν την ηλεκτρονική διεκπεραίωση υποθέσεων), τα οποία είναι πολύ μεγαλύτερα ειδικά στις τοπικές κοινωνίες που είναι αγροτικές.
- Θα αναγκάσει κατ’ επάγγελμα αγρότες, υπερήλικες, άτομα με προβλήματα υγείας ή με άλλα προβλήματα να ταξιδεύσουν 100 χλμ ή παραπάνω για να εξυπηρετηθούν από το κοντινότερο κατάστημα του e-ΕΦΚΑ.
- Ήδη έχει μειωθεί δραστικά ο αριθμός των τοπικών υποκαταστημάτων του e-ΕΦΚΑ, με αποτέλεσμα η εξυπηρέτηση των ασφαλισμένων και συνταξιούχων κατοίκων να έχει αποδυναμωθεί αισθητά και να έχουν δημιουργηθεί προβλήματα και δυσαρέσκεια.
- Δεδομένου ότι στην παρούσα χρονική περίοδο οι υπηρεσίες του e-ΕΦΚΑ εξυπηρετούν αποκλειστικά κατόπιν ραντεβού, και μάλιστα με μεγάλη χρονική απόκλιση από τον ορισμό του ραντεβού μέχρι την τελική εξυπηρέτηση των πολιτών, λόγω των συνθηκών που έχει επιβάλλει η πανδημία, πρέπει να θεωρείται σίγουρο ότι η διαδικασία θα επιβαρυνθεί περαιτέρω.
Ζητά την άρση κάθε σχετικής απόφασης, που αφορά στην κατάργηση του θεσμού των ανταποκριτών ΟΓΑ, και προτείνει:
«ο θεσμός των ανταποκριτών να συνεχίσει να υφίσταται έως ότου: α) η διείσδυση της τεχνολογίας στα ελληνικά νοικοκυριά τείνει στο 100%, ούτως ώστε κάθε πολίτης να έχει, άμεσα ή έμμεσα και κυρίως δωρεάν, τη δυνατότητα ηλεκτρονικής εξυπηρέτησης και β) ψηφιοποιηθούν πλήρως οι διαδικασίες του e-ΕΦΚΑ και δεν απαιτείται η αυτοπρόσωπη παρουσία των πολιτών στα καταστήματα του Φορέα.