Κυριακή,  24 Σεπτεμβρίου, 2017


Αναζήτηση

Σύνδεσμοι

Δημόσια Έργα : Αυτοχρηματοδότηση
Οικονομία

Δημόσια Έργα : Αυτοχρηματοδότηση

Πολλοί στην χώρα μας πιστεύουν ότι η λειτουργία δημόσιων έργων από ιδιώτες είναι μειονεκτική και άδικη σαν μέθοδος. Ας δούμε εν συντομία τι πράγματι συμβαίνει. Κατ’ αρχήν αυτοχρηματοδότηση σημαίνει ότι το κράτος παραχωρεί μία έκταση ελεύθερη υποχρεώσεων (απαλλοτριώσεις, περιβαλλοντικές άδειες κλπ) σε μία ιδιωτική εταιρεία (μεμονωμένη ή σε κοινοπραξία πολλών εταιρειών) γιά να κατασκευάσει και να λειτουργήσει με κίνητρο το κέρδος ένα δημόσιο έργο γιά μία μακρά χρονική περίοδο (π.χ. τριάντα ή πενήντα ή εκατό χρόνια). Το δημόσιο έργο πρέπει να είναι τέτοιας φύσης ώστε να είναι δυνατή η είσπραξη εσόδων από τους χρήστες του (π.χ.  Εθνικές Οδοί, Γέφυρες, Βιολογικοί Καθαρισμοί κλπ). Τα πλεονεκτήματα της μεθόδου λοιπόν είναι:
• Ο κρατικός προϋπολογισμός δεν βάζει χρήματα των φορολογουμένων γιά την μελέτη και την κατασκευή του έργου αφού τα χρήματα τα βάζουν ιδιώτες (ελάφρυνση κρατικού προϋπολογισμού και δανειακών υποχρεώσεων).
• Το ρίσκο της ενδεχόμενης οικονομικής αποτυχίας του έργου (αλλά και των ενδεχόμενων τεχνικών δυσχερειών) δεν το αναλαμβάνει το κράτος (= ο φορολογούμενος) αλλά ο ιδιωτικός όμιλος.
• Ο ιδιώτης κατασκευάζων το έργο έχει πρακτικό κίνητρο να το κατασκευάσει ποιοτικά άριστο. Αν δεν το κατασκευάσει ποιοτικά άριστο θα πληρώνει ο ίδιος τεράστιο κόστος συντήρησης γιά όλα τα χρόνια ιδιοκτησίας (θα αποτύχει οικονομικά). Στον κλασσικό τρόπο κατασκευής των δημόσιων έργων ο ίδιος ιδιώτης έχει το αντίθετο κίνητρο (να το φτιάξει «φτηνιάρικης ποιότητας», μετερχόμενος κάθε πιθανό κόλπο, ώστε παραδίδοντάς το στον κρατικό φορέα να αποκομίσει το μέγιστο όφελος και να αποχωρήσει).
• Ο ιδιώτης κατασκευάζων το έργο έχει πρακτικό κίνητρο να το κατασκευάσει όσο το δυνατόν ταχύτερα ώστε το έργο να αρχίσει να του αποδίδει οικονομικά από τους χρήστες (π.χ. διόδια οδού ή τέλη χρήσης βιολογικού καθαρισμού). Στην κλασσική μέθοδο κατασκευής ο εργολάβος έχει το αντίθετο κίνητρο (να καθυστερήσει παντοιοτρόπως το έργο ώστε να επωφεληθεί από την ετήσια αναθεώρηση τιμών και από τους ετήσιους προϋπολογισμούς του κρατικού φορέα).
• Με την αυτοχρηματοδότηση υπάρχει οικονομική δικαιοσύνη αφού το έργο πρακτικά το πληρώνουν οι χρήστες του και όχι γενικά οι φορολογούμενοι της χώρας. Παράδειγμα: Την γέφυρα Ρίο-Αντίρριο την πληρώνει αυτός που την χρησιμοποιεί και ανάλογα με το πόσες φορές την χρησιμοποιεί και όχι αυτός που δεν την χρησιμοποιεί όπως θα συνέβαινε με την κλασσική μέθοδο όπου ανεξαιρέτως όλοι οι έλληνες φορολογούμενοι θα πλήρωναν γιά την κατασκευή της, την χρήση και την συντήρησή της. Οικονομική δικαιοσύνη στα δημόσια έργα σημαίνει ο κτηνοτρόφος από την ορεινή Κρήτη που θα κατέβει στην Αθήνα δυό φορές στην ζωή του να μην πληρώνει γιά την κατασκευή και χρήση της Αττικής Οδού αλλά να πληρώνει ο Αθηναίος που την χρησιμοποιεί καθημερινά.
• Στην αυτοχρηματοδότηση η συντήρηση και λειτουργία του έργου είναι πολύ καλύτερη απ’ όσο όταν το συντηρεί και το λειτουργεί κρατικός φορέας. Παραδείγματα: Ο αντιολισθηρός ασφαλτοτάπητας της Αττικής Οδού αλλά και η βελτίωση της συμπεριφοράς των υπαλλήλων στα διόδια Αφιδνών από τότε που τα ανέλαβαν ιδιώτες.

Είναι φανερό ότι η αυτοχρηματοδότηση σαν μέθοδος είναι κατά πολύ προτιμητέα της κλασσικής μεθόδου εκεί βέβαια που γιά τεχνικούς και οικονομικούς λόγους μπορεί να εφαρμοσθεί. Δυστυχώς στην Ελλάδα, τα τελευταία χρόνια η αυτοχρηματοδότηση μπερδεύτηκε με την μέθοδο ΣΔΙΤ (Συμπράξεις Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα) που προωθήθηκε από τα σοσιαλιστικά κατεστημένα ΕΕ και Ελλάδας και που συνδυάζει σε «σύμπραξη» την γραφειοκρατία και την διαφθορά του κράτους με την δυνατότητα του ιδιώτη να «απομυζά λαδώνοντας και ξεγλιστρώντας χωρίς να φέρει ρίσκο». Λόγω περιορισμένου χώρου όμως θα αναφερθούμε αναλυτικώτερα στα ΣΔΙΤ σε μελλοντικό σημείωμα. 

Μανώλης Στειακάκης (www.kede.gr)
Πολιτικός Μηχανικός-Οικονομολόγος
      

Ο Μανώλης Στειακάκης είναι συγγραφέας  τού βιβλίου: «Τά Υπέρ καί τά κατά τής ΕΕ καί τής Ο.Ν.Ε.», ISBN: 960-15-1318-3, Εκδόσεις Αντ. Ν. Σάκκουλα, Σόλωνος 69, Αθήνα 106 79, τηλ. 210 3615440, φάξ: 210 3610425, ιστοσ.: www.ant-sakkoulas.gr  

.........................................................................................................................

...............................................................................

........................................ 

Ημ/νία καταχώρησης: 14/12/2011



 


Λίστα νέων
 
e-Mail

Ψηφοφορία
Πρέπει να καταργηθεί η μονιμότητα των δημοσίων και δημοτικών υπαλλήλων;
Ναί, πρέπει να καταργηθεί
Όχι, δεν πρέπει να καταργηθεί
Δεν έχω γνώμη / αμφιβάλλω


design and development by web-dynamics.gr